Auteur Topic: DAB+ Bandstop filter  (gelezen 3879 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: DAB+ Bandstop filter
« Reactie #45 Gepost op: 29 oktober 2025, 19:53:14 »
In theorie geeft elk koppelstukje verlies

In praktijk ook hoor.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #46 Gepost op: 29 oktober 2025, 19:57:20 »
Klopt, ik had ook liever alles uit 1 stuk, maar nog niet gevonden. Daarnaast heeft de bandstopfilter een impedance van 75Ω en de scanner wil het liefst 50Ω. We gaan het zien.

@Marcel: kan je tijdens de onderhandelingen dit ook meenemen?

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #47 Gepost op: 30 oktober 2025, 05:53:10 »
In theorie geeft elk koppelstukje verlies

In praktijk ook hoor.

..en er is best veel spul op de markt van mindere kwaliteit. Vervelende is dat je dat aan de buitenkant niet kunt zien. Ik gebruik zelf bijv. liever korte pigtail verbindingen dan bijv. van die sma-sma connectoren. Daar heb ik al een paar keer gedoe mee gehad.
Luisterspulletjes :)

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C, Dutch CB Group en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #48 Gepost op: 3 november 2025, 18:32:00 »
Ik heb al een paar keer gehad dat de bnc binnenpennetjes bij verloopjes blijven zitten in het apparaat, ook bij SMA, dat is een hoop gepeuter.
Ook schroefbnc waar je de binnenkern dus vastschroeft waarbij het schroefdraad er uit was, dus tegenwoordig haal ik standaard dat schroefje er al uit en soldeer ik de binnenkern in het schroefgat.
Qua leverancier maakt het niet uit, overal tref je helaas soms rommel.
Dat was in mijn oude winkel al zo met de pl259 pluggen, je had ze met een soort bakeliet in het midden en dat ging prima, de plastic variant  smolt vaak scheef...
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E.
Antennes: 2X Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Noway

• Gevorderd Lid
DAB+ Bandstop filter
« Reactie #49 Gepost op: 10 november 2025, 15:31:51 »
Welnu, heb de filter een tijdje draaien en ik vind een paar frequenties die ik nooit eerder had gehoord: bijv. 1 op 163.0900 (bandstop loopt van 174 en ik had gevraagd op 169 te gaan zitten). Het is verder wel een “stellage” van connectoren daar ik van F naar een tussenstuk moest gaan en dan weer BNC: later zullen er wel pigtails komen. Heel veel leveranciers geprobeerd maar niemand heeft van F naar BNC.

Hoever ben je met onderhandelingen Marcel, want dit model en dan met BNC zou moeten werken.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #50 Gepost op: 10 november 2025, 16:29:43 »
Het is verder wel een “stellage” van connectoren daar ik van F naar een tussenstuk moest gaan en dan weer BNC: later zullen er wel pigtails komen. Heel veel leveranciers geprobeerd maar niemand heeft van F naar BNC.

Ali heeft pigtails F naar BNC

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #51 Gepost op: 10 november 2025, 17:45:40 »
Dank Edwin, gelijk besteld, wou eigenlijk gelijk aan de slag maar dit is beter natuurlijk

Offline marcel1988

• Gevorderd Lid
« Reactie #52 Gepost op: 10 november 2025, 18:26:05 »
Welnu, heb de filter een tijdje draaien en ik vind een paar frequenties die ik nooit eerder had gehoord: bijv. 1 op 163.0900 (bandstop loopt van 174 en ik had gevraagd op 169 te gaan zitten). Het is verder wel een “stellage” van connectoren daar ik van F naar een tussenstuk moest gaan en dan weer BNC: later zullen er wel pigtails komen. Heel veel leveranciers geprobeerd maar niemand heeft van F naar BNC.

Hoever ben je met onderhandelingen Marcel, want dit model en dan met BNC zou moeten werken.

Ik heb er even een tijdje uitgelegen vanwege wat omstandigheden en hele drukke periode op me werk.
Tot op heden heb ik nog niks vernomen van de verkoper, ik zal hem nogmaals een bericht gaan sturen.

Dus jij merkt hoe dan ook een verschil met het filter er tussen?

Het is verder wel een “stellage” van connectoren daar ik van F naar een tussenstuk moest gaan en dan weer BNC: later zullen er wel pigtails komen. Heel veel leveranciers geprobeerd maar niemand heeft van F naar BNC.

Ali heeft pigtails F naar BNC

Deze had ik laatst hier besteld: https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/bnc-adapter_bnc-bus_f-stekker-9040
Eigenaar van:
Scanner: 1X Uniden UBCD160DN
Scanner: 1X Uniden UBCD3600XLT
Scanner: 1X Undien UBC360CLT

Antenne: Diamond X300N
Antenne: Diamond D-777
Coupler: Diamond SS-500

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #53 Gepost op: 10 november 2025, 22:34:51 »
Merk wel verschil ja, kan helaas niet meten, maar heb inderdaad extra frequenties gevonden.

Probleem wat ik had was dat niemand F-connector male naar BNC had, vandaar kleine extra tussenstukjes F-male naar F-male. Heb nu de pigtails besteld, dus dat zal zeker schelen. Mocht het binnen zijn, dan kan je het gewoon testen van me, geen probleem

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #54 Gepost op: 11 november 2025, 04:47:58 »
Heel veel leveranciers geprobeerd maar niemand heeft van F naar BNC.

Welke heb je precies nodig? Bijv. Ali heeft zeer exotische combinaties. Bijv. F naar BNC en F naar SMA maar ook pigtales van 5cm.
Luisterspulletjes :)

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #55 Gepost op: 11 november 2025, 08:47:17 »
Hi Henri, dank je voor het meedenken, ik heb gisteravond op Ali het 1 en ander gekocht, dus ik moet nu even wachten.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #56 Gepost op: Vandaag om 10:34:03 »
Ooit kwam ik eens een Tsjechisch bedrijfje tegen, dat allerhande bandpass-filters maakt.

Heb er ook wel eens iets besteld. Levertijd was een paar weken, maar prijs/prestatie was dik in orde.

Ze hebben o.a. een bandpass filter voor 108-174 Mhz. Als ik de tekst goed interpreteer en als Google Translate het goed doet, dan onderdrukt dit filter signalen beneden 77 Mhz en boven 185 Mhz. Je zou zeggen dat het filter dan ook geschikt is om DAB te onderdrukken. Maar geen idee of dat echt zo is en of het goed werkt?

De link naar dit artikel is:  https://eshop.ddamtek.cz/ddamtek-bpf-108-174 . Ze hebben van hun huismerk nnveel meer leuke dingen voor onze hobby, waarbij de prijzen mijns inziens heel redelijk zijn.

Dit filter kost rond de de 22 euro. Ik heb destijds iets van 12 euro verzendkosten betaald.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #57 Gepost op: Vandaag om 20:53:59 »
Net de volgende BPF's besteld:
AIR VHF: 110-166
446: 410-480
UHF: 440-512

Offline Noway

• Gevorderd Lid
DAB+ Bandstop filter
« Reactie #58 Gepost op: Vandaag om 21:41:12 »
Ik ken hier een zendamateur die een dergelijke filter gebruikt voor 0-30. Wel fijn dat de bnc connector er al op zit. Ben benieuwd naar je ervaringen, zo kan het natuurlijk ook .