En ook ik heb de D777 nieuw gekocht en was zwaar teleurgesteld.
De D-777 is naar mijn mening nog steeds de beste koop voor VHF en UHF airband. Ik heb van alles op het dak gehad tot een Rhode & Schwarz HK001 aan toe. Maar geen van alle haalde het bij de D-777.
En wat ik er mee hoor is elders op dit forum terug te lezen 
Heel goed mogelijk omdat naast de return loss ook het antennadiagram of antennaplot van belang is.
De collinears hebben de neiging om een flinke first lob op enkele graden elevatie te hebben. Zeker de high-gain dingen. Natuurlijk leuk voor de ontvangst van vliegtuigen maar niet voor grondstations.
Tevens zijn antennes heel afhankelijk van omgevingsfactoren. Zo heb ik enkele maanden geleden de echte antennepatronen van enkele antennes bepaald. Heel eenvoudig door net genereren van een QRP signaal (horizontale E-pol, op 1km afstand (dus far field en zonder qsb) en op vaste voeding). Om de omgevingsruis te elimeneren heb ik een extra attenuator in het rx path opgenomen en zo elke 5 graden de ontvangst bepaald. Dit heb ik gedaan met een noisemeter die ik ook gebruik voor calibraties voor het EME station door het berekenen van de zonneruis.
Deze waardes in excel gestopt en er een 360 graden plot van gemaakt.
De resultaten laten flinke reflecties zien tegen omgevings elementen. En als je zo'n patroon als overlay voor Google Earth gebruikt, dan zie je zo waar de reflecties vandaan komen.
Zo'n reflectie kan je een positieve ontvangst opleveren of juist negatief. Net in welke fase en polarisatie het signaal op dat moment aan komt bij de antenne.
Zo'n realplot ziet er dan als volgt uit:
De QRP zender zat op 45 graden azimuth maar een gigantische sidelob op 260 graden. Waarschijnlijk het platte dak van de buren.
Maar ook grote loodsen van het industrieterrein op enkele honderden meters waren zichtbaar in het realplot.