Auteur Topic: Hoogte antenne  (gelezen 41225 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online JimB

• Gevorderd Lid
Re: Hoogte antenne
« Reactie #75 Gepost op: 29 mei 2015, 08:47:16 »
Voor de goede orde, alleen een goede SWR wil niks zeggen. Dat zegt iets over de aanpassing.

Materiaalkeuze, antenne-vorm, afmeting dat zorgt o.a. voor de juiste afstraling (antenne is reciproke in gebruik) en daardoor een beter rendement.

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #76 Gepost op: 30 mei 2015, 02:30:18 »
Citaat
Off-topic:
Dit zegt een een antennebouwer erover:
SWR zegt niets over hoe "goed" de antenne is, er zijn situaties waarbij een slechtere SWR een beter rendement geeft

Dit kan ik mij echt nauwelijks voorstellen. Wil altijd wat leren  ::) maar kan je daar een voorbeeld van geven?

Zie: http://www.pi4lwd.nl/bnt5.htm

Online JimB

• Gevorderd Lid
« Reactie #77 Gepost op: 30 mei 2015, 14:24:53 »
Bedankt voor de info! Tja, als je het zo bekijkt...

Maar hiermee geef je wel aan dat de locatie ook een deel meespeelt. Waar de antenne op een locatie perfect werkt, hoeft dit niet te betekenen dat het op een andere locatie hetzelfde resultaat geeft (aardnet).

Maar het ging over de hoogte van de ontvangst antenne.

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #78 Gepost op: 30 mei 2015, 16:45:06 »
Klopt en daarom heb ik in een eerdere post een tabel bijgevoegd.

Radiofreak

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 2 juni 2015, 15:51:38 »
De theorie zegt hoe hoger een antenne staat hoe beter maw tracht een antenne boven alle obstakels te zetten om een vrij zicht te hebben. Maar in de praktijk is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Het kan niet altijd vaak staat er een flat voor je neus van 15 verdiepen en als je in een gewoon huis woont heb je wel pech. Je zou ook kunnen kiezen om een Beam Antenne te plaatsen als je bv alleen maar schiphol wil horen en niks anders. Dan richt je een bundel naar daar denk maar aan een groot licht een verstraler op je auto hoe dunner de licht bundel hoe verder de straal gaat.

Aangezien ik in Belgie woon ken ik de plek nier waar jij woont en dat is moeilijk oordelen.

Groet Herman