Auteur Topic: Blackbox - pagers - PDW  (gelezen 336629 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Wopper

• Gevorderd Lid
Re: Blackbox - pagers - PDW
« Reactie #360 Gepost op: 9 maart 2009, 13:17:01 »
Citaat van: "SemafoonWinkel"
@ Leen: Bij niet RoHS versie was dit handmatig aan te passen (indien zo ingesteld), bij RoHS versie niet meer. Freq. dus instellen via PC.

Hoe moet ik dit nu lezen, even voor de zekerheid.

de RoHs versie is dus X-tal gestuurd en niet te wijzigen via de PC
de niet RoHs versie is PLL gestuurd en te wijzigen via de PC

Offline Kulgan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #361 Gepost op: 9 maart 2009, 15:25:30 »
Citaat van: "Wopper"
welke software versie heb jij voor de PC? Ik kan mijn X-tal gestuurde Pilot wel programmeren.

Dat nu net mijn probleem:
Ik heb geen software voor de PC ...

Offline com306

• Gevorderd Lid
« Reactie #362 Gepost op: 9 maart 2009, 18:00:38 »
Citaat
programma PDW om de astrid berichtjes te volgen (via 169.625 MHz)

Alle paging berichten -ook die van politie- worden via deze frequentie gestuurd. De paging is volgens het Pocsag-protocol, dus de naam ASTRID-paging verwijst naar de operator van het netwerk (ASTRID nv beheert het spraak en data kanaal). Op de sommige pagers staat eveneens het Astrid logo.

Citaat
Nu vraag ik mij af of het ook mogelijk is om de politie berichten te kunnen volgen

Ja, via PDW en dezelfde frequentie. Maar politie gebruikt (nog) niet heel veel paging.

Citaat
En weet iemand ook de exacte frequentie van de politie via astrid (390-420 mhz???). Ik heb hier en daar al gelezen dat astrid niet extra beveiligd zou zijn door middel van encryptie. Zou het dan mogelijk kunnen zijn dat het programma PDW (of eventueel een ander programma) de politie paging er uit kan halen (filteren) indien het zou meegstuurd worden met de spraak

Nu begin je verschillende dingen door elkaar te halen, hoor.
Je hebt om te beginnen de (Astrid-)Paging op de 169.625, te volgen via PDW.
Dan heb je de spraak (Het echte ASTRID volgens het Tetra-protocol) exacte frequentie weet ik niet. En zoals al veel gezegd : Spraak via ASTRID kan je (nog) niet horen, of beter gezegd decoderen. Ook bestaat de mogelijkheid om via de astrid-radio's berichten te sturen (vergelijkbaar met SMS), maar dit heeft niks te maken met de paging en kan ook niet gedecodeerd en dus meegelezen worden. Er bestaat ook wel een mogenlijkheid om "paging-berichten" te sturen via een Astrid-radio, en die gaan dan weer via de 169.625 (eerst via centrale)

Dus samengevat : De Paging berichten (Pocsag) van politie, 100, CB, ... kan je perfect meelezen via PDW. Alles wat via het Astrid-netwerk gaat kan je niet horen of lezen.

http://www.astrid.be/templates/content.aspx?id=70&LangType=1043 vind je wat info.

Lees ook het forum hier eens door naar de vele vragen over Astrid.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #363 Gepost op: 9 maart 2009, 18:13:18 »
@Rob,
Met 5.02 kun je alle versies proggen.
In de menubalk van de software kun je aangeven of je de oude (niet RoHS) on nieuwe (wel RoHS) versie hebt.Van de oude versie (indien deze optie aangevinkt is) ook via de pager zelf.
Zover ik weet zijn alle versies vrij programmeerbaar binnen 168-174 MHz.

Ik heb nog diverse gebruikte te koop vanaf € 50.- tot € 65.-

@Kulgan,
Software staat op mijn site als download.
Incl. std. files voor Astrid.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #364 Gepost op: 10 maart 2009, 06:23:05 »
Voor de Pilot via de PC te programmeren heb je ook een programmer nodig, dus met software alleen ben je er niet.

Offline Kulgan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #365 Gepost op: 10 maart 2009, 11:30:49 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Voor de Pilot via de PC te programmeren heb je ook een programmer nodig, dus met software alleen ben je er niet.

En die heb ik dus ook niet !
HELP !  ;-)

Offline Kulgan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #366 Gepost op: 12 maart 2009, 00:36:11 »
Weet er echt niemand waar ik mijn Appolo Pilot kan laten programmeren in Belgïe of net over de grens ?

thanks,

Kulgan

Offline st1mpy

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #367 Gepost op: 12 maart 2009, 09:06:41 »
Ik had enkele vraagjes, ik heb een UBC 3500XLT en deze aan de line-in op de soundcard gehangen.
Dan heb ik PDW afgehaald en getuned op de astrid frequentie 169.625, nu krijg ik verschillende "berichten" te zien in PDW: enkele Tone Out only.

Maar de rest bestaat allemaal uit rare tekens??

Als ik enkel naar het geluid van 169.625 luister hoor ik om de halve minuut ofzo een luid gekras...

Heeft er iemand een 169.625 WAV file zodat ik weet dat dit al juist staat?

Bedankt
UBC 3500XLT - TK350 - TK3101
Laptop DECT powered

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #368 Gepost op: 12 maart 2009, 09:32:24 »
Citaat van: "st1mpy"
Ik had enkele vraagjes, ik heb een UBC 3500XLT en deze aan de line-in op de soundcard gehangen.
Dan heb ik PDW afgehaald en getuned op de astrid frequentie 169.625, nu krijg ik verschillende "berichten" te zien in PDW: enkele Tone Out only.

Maar de rest bestaat allemaal uit rare tekens??

Gebruik je een discriminatoruitgang?

Offline st1mpy

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #369 Gepost op: 12 maart 2009, 14:57:50 »
Nee ik gebruik (nog) geen discriminator uitgang.. Ik heb nog garantie op het toestel dus durf ik niet goed.

Het volume heb ik idd 1/4 de opengezet en een gewone 3.5 mm kabel gebruikt, wanneer ik dezelde opstelling gebruik bij trunkview krijg ik wel zaken te zien. (nog) niets te horen.
Maar bij Entropia frequentie hoor ik wel duidelijk een gepiep signaal , bij de Astrid pager frequentie klonk me dit zo raar.

Die frequentie moet toch gewoon op FM staan? :-$
Laptop DECT powered

Boenke

• Gast
« Reactie #370 Gepost op: 12 maart 2009, 15:34:36 »
Bij de ASTRID-paging is het normaal dat je zo'n raar geluid hoort, in dat geluid zit de boodschap versleuteld. Aangezien je iets ontvangt zal de verbinding tussen de pc en de scanner wel goed zitten. Kijk wel even na dat bij de opties POCSAG aangevinkt staat en ook dat 2400 is geslelecteerd bij POCSAG. De frequentie 169.625 is de correcte frequentie, maar dit is geen FM hoor, FM is tussen 88Mhz en 108Mhz, voor radiouitzendingen, een gedeelte van de VHF-band. De frequentie 169.625 zit ook in de VHF-band maar dus niet in het FM gedeelte. Niet echt belangrijk voor je vraag maar toch maar ter info  ;)

Offline rik56

• Gevorderd Lid
« Reactie #371 Gepost op: 12 maart 2009, 16:05:56 »
Citaat van: "Boenke"
De frequentie 169.625 is de correcte frequentie, maar dit is geen FM hoor, FM is tussen 88Mhz en 108Mhz, voor radiouitzendingen, een gedeelte van de VHF-band. De frequentie 169.625 zit ook in de VHF-band maar dus niet in het FM gedeelte. Niet echt belangrijk voor je vraag maar toch maar ter info  ;)

Ha hier gaan we nog wat kunnen leren :p
hoe is het signaal op 169.625 gemoduleerd dan Boenke?
mogelijkheid I :   amplitude
mogelijkheid II:   frekwentie

groeten uit de kempen
Rik

Offline st1mpy

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #372 Gepost op: 12 maart 2009, 16:33:45 »
Thanks allen!

Ik ga nog wat uitproberen. De 2400 baud staat goed, Pogsac is geselecteerd.

@Bram : ik spijtig je WAV file niet downloaden.. :(
Laptop DECT powered

Offline nomoresecrets

• Telecom Engineer
  • Gevorderd Lid
    • http://www.radiontvangst.co.nr/
« Reactie #373 Gepost op: 12 maart 2009, 16:48:28 »
Thanks allen!

Ik ga nog wat uitproberen. De 2400 baud staat goed, Pogsac is geselecteerd.

@Bram : ik spijtig je WAV file niet downloaden.. :(

File komt van mijn site, probeer eens via de pagina zelf:
http://radiontvangst.freehostia.com/paging.htm
mvg,
nomoresecrets
Rx: UBC220XLT - UBC92XLT - VR-5000 * Tx: DNT WT77
Belgische Radio Ontvangst Site - Twitter:@radiontvangst

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #374 Gepost op: 12 maart 2009, 16:54:00 »
Het volume heb ik idd 1/4 de opengezet en een gewone 3.5 mm kabel gebruikt, wanneer ik dezelde opstelling gebruik bij trunkview krijg ik wel zaken te zien. (nog) niets te horen.

MPT1327-netwerken zoals Entropia gebruiken audiofrequenties van 1200 en 1800 Hz om de digitale informatie over te brengen. Die tonen passen prima in de audiofilters van een scanner, zodat dat zonder discriminatoruitgang prima werkt.

Bij POCSAG-netwerken wordt de draaggolf direct gemoduleerd door het digitale signaal. Zonder discriminatoruitgang is het lastig om foutloos te decoderen, zeker bij hogere snelheden.