programma PDW om de astrid berichtjes te volgen (via 169.625 MHz)
Alle paging berichten -ook die van politie- worden via deze frequentie gestuurd. De paging is volgens het Pocsag-protocol, dus de naam ASTRID-paging verwijst naar de operator van het netwerk (ASTRID nv beheert het spraak en data kanaal). Op de sommige pagers staat eveneens het Astrid logo.
Nu vraag ik mij af of het ook mogelijk is om de politie berichten te kunnen volgen
Ja, via PDW en dezelfde frequentie. Maar politie gebruikt (nog) niet heel veel paging.
En weet iemand ook de exacte frequentie van de politie via astrid (390-420 mhz???). Ik heb hier en daar al gelezen dat astrid niet extra beveiligd zou zijn door middel van encryptie. Zou het dan mogelijk kunnen zijn dat het programma PDW (of eventueel een ander programma) de politie paging er uit kan halen (filteren) indien het zou meegstuurd worden met de spraak
Nu begin je verschillende dingen door elkaar te halen, hoor.
Je hebt om te beginnen de (Astrid-)Paging op de 169.625, te volgen via PDW.
Dan heb je de spraak (Het echte ASTRID volgens het Tetra-protocol) exacte frequentie weet ik niet. En zoals al veel gezegd : Spraak via ASTRID kan je (nog) niet horen, of beter gezegd decoderen. Ook bestaat de mogelijkheid om via de astrid-radio's berichten te sturen (vergelijkbaar met SMS), maar dit heeft niks te maken met de paging en kan ook niet gedecodeerd en dus meegelezen worden. Er bestaat ook wel een mogenlijkheid om "paging-berichten" te sturen via een Astrid-radio, en die gaan dan weer via de 169.625 (eerst via centrale)
Dus samengevat : De Paging berichten (Pocsag) van politie, 100, CB, ... kan je perfect meelezen via PDW. Alles wat via het Astrid-netwerk gaat kan je niet horen of lezen.
http://www.astrid.be/templates/content.aspx?id=70&LangType=1043 vind je wat info.
Lees ook het forum hier eens door naar de vele vragen over Astrid.