Auteur Topic: sdr++ met Tetra demodulator  (gelezen 6460 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
Re: sdr++ met Tetra demodulator
« Reactie #45 Gepost op: 12 augustus 2026, 20:16:21 »
Gebruikt iemand dit ook voor DMO, of alleen TMO?

Offline Jalu

• Gevorderd Lid
« Reactie #46 Gepost op: 12 augustus 2026, 20:18:30 »
Ik heb het niet kunnen testen met DMO. Maar de oorspronkelijke sourcecode waar dit op gebaseerd is lijkt geen DMO te ondersteunen, dus ik neem aan dat dat niet werkt.

Offline Jalu

• Gevorderd Lid
« Reactie #47 Gepost op: 14 augustus 2026, 13:21:48 »
Na wat verder onderzoek: de huidige broncode werkt niet met DMO. Ik ben een poging aan het doen dat te implementeren, maar om dat goed te kunnen testen heb ik eigenlijk een baseband opname met DMO Tetra verkeer nodig; ik heb zelf geen Tetra device om dat mee te kunnen genereren. Is er misschien iemand hier die die mogelijkheid wel heeft?

Offline Jalu

• Gevorderd Lid
Re: sdr++ met Tetra demodulator(nu met experimentele DMO support)
« Reactie #48 Gepost op: 18 augustus 2026, 07:22:16 »
https://limewire.com/d/wOozA#P2wS2KGgmP

Nieuwste versie; wat is er nieuw:

- Als follow aanstaat op een VFO, worden er automatisch VFOs opgestart op alle uitgezonden neighbourcellen; neighbours die niet te ontvangen zijn worden automatisch weer afgesloten.
- Experimentele DMO modus: één enkele VFO. Ik heb dit alleen kunnen testen op de SYNC pulsen van een DMO repeater. Ik ben dus erg benieuwd naar testresultaten van mensen die DMO ontvangen of evt. zelf kunnen testen met een portofoon in DMO modus.

In de zip file vind je weer de macos, Windows versies en de sourcecode.

Offline DriverSander

• Gevorderd Lid
« Reactie #49 Gepost op: 18 augustus 2026, 09:17:15 »
Bedankt weer, heb alleen DMO bij een uitruk van brw, zal het proberen. Had alleen probleem met unzippen, de onderliggende mappen waren apart gezipt, die moest ik zelf unzippen en goed zetten, misschien een instelling bij mij.
RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet. Luisterde veel mobiel in Noord Nederland.

Offline Jalu

• Gevorderd Lid
« Reactie #50 Gepost op: 19 augustus 2026, 07:42:49 »
https://limewire.com/d/uLWRn#D4t2xGsbG2

Nieuwe versie. Er was gisteren een brandweer oefening in de buurt waarbij een DMO repeater gebruikt werd, wat me bruikbare baseband opnames opleverde. Daarmee de DMO demodulering werkend gemaakt. Bevindingen zijn welkom.

In de zip file zit weer de sourcecode, de Windows en de macos versie.

Offline WH521

• Top Lid
« Reactie #51 Gepost op: 19 augustus 2026, 09:13:53 »
Leuk! Werkt erg goed. Audio is wat haperig bij het monitoren van meerdere carriers. Zal wel eerder aan mijn computer liggen dan het de demodulator.

Hoe betrouwbaar is de GSSI weergave bij encrypted verkeer? Bij C2000 komt ie toch met een aardig lijstje GSSI's na een tijdje.
Iets wat ik nog niet echt eerder heb gezien bij andere TETRA demodulators.

Offline Jalu

• Gevorderd Lid
« Reactie #52 Gepost op: 19 augustus 2026, 09:21:32 »
In principe worden GSSIs gedecodeerd volgens de ETSI specificaties, en zouden dus correct moeten zijn, ook op C2000. Want het lijkt er op dat die signalering van GSSIs unencrypted wordt uitgezonden op C2000. Je ziet daar geen ISSIs, die worden vermoedelijk wél encrypted uitgezonden en dus niet weergegeven. Op Entropia gebruik ik het GSSI filter bv. om Prorail verkeer prioriteit te geven en dat werkt goed.

Happerige audio kan idd. goed het gevolg zijn van een CPU die verzadigd raakt bij veel carriers. Ik draai het zelf op een M4 Macbook, daar werkt het uitstekend, maar ook op een oude Surface Pro 3 met Windows 11 en 4 GB RAM. Op die laatste gaat het ook nog redelijk, tenzij er op de achtergrond veel andere processen bezig zijn. (zoals Defender...)

Offline WH521

• Top Lid
« Reactie #53 Gepost op: 19 augustus 2026, 11:19:22 »
Bedankt, dat is wel interessant eigenlijk wbt de GSSI's bij encrypted verkeer.
De GSSI filtering werkt idd goed. Fijn ook om de encrypted groepen te kunnen weg filteren ipv de aliëns uit de speakers.

Offline Jalu

• Gevorderd Lid
« Reactie #54 Gepost op: 19 augustus 2026, 11:49:52 »
Klopt! Wat de plugin overigens al doet is dat op cellen waar AIR encryption aan staat een AUTO modus kiezen op de slots; encrypted calls worden daarmee ook automatisch onderdrukt. Maar het is niet makkelijk om encrypted calls te onderscheiden van unencrypted calls dus die AUTO modus is niet te strak afgesteld om te voorkomen dat unencrypted calls onderdrukt zouden worden.

Offline Tjo

• Beginnend Lid
  • **
  • PA3DEX Rotterdam
« Reactie #55 Gepost op: 19 augustus 2026, 19:25:44 »
Geweldig!
heel snel de app aan de praat gekregen!
kleine wens nog:
kan er bij Playing:  en bij Decoding: een kleine delay komen nadat de zender uit de lucht is gegaan?
dan kan deze boomer het iets beter bijhouden :-)

Offline Jalu

• Gevorderd Lid
« Reactie #56 Gepost op: 19 augustus 2026, 19:42:29 »
Ik heb Claude ook maar even een korte handleiding laten schrijven nav. een vraag die ik kreeg in de privé berichten. De download link is overigens maar een week geldig, dat is het nadeel van het gebruiken van zo'n gratis dienst.

Handleiding: SDR++ met TETRA-demodulator starten

Je hebt het bestand SDR_macos_win.zip ontvangen. Dit bevat een kant-en-klare versie van het programma SDR++ met de TETRA-demodulator plugin er al in verwerkt, én de losse plugin om aan een bestaande installatie toe te voegen.
Er zijn twee situaties mogelijk — kijk welke op jou van toepassing is:
Je hebt nog geen SDR++ (of wilt een nieuwe, aparte installatie): volg Stap 1, gevolgd door Stap 2A (Windows) of Stap 2B (Mac). De plugin staat er dan al in en is al ingeschakeld.
Je hebt al een werkende SDR++ op Windows en wilt daar alleen de TETRA-demodulator aan toevoegen: volg Stap 1, gevolgd door Stap 2C.
Wat heb je nodig?
Het bestand SDR_macos_win.zip (waarschijnlijk in je map "Downloads").
Een Windows-computer óf een Mac (dit ene bestand werkt voor beide — kies hieronder het gedeelte dat voor jou geldt).

Stap 1 — Het zip-bestand uitpakken
Zoek het bestand SDR_macos_win.zip op, meestal in je map "Downloads".
Windows: klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies "Alles uitpakken...", klik daarna op "Uitpakken". Mac: dubbelklik gewoon op het bestand, macOS pakt het automatisch uit.
Er verschijnt een map met de naam "SDR++_macos_win". Open deze map. Hierin zie je onder andere twee mappen: "windows" en "macos".
Tip:  Er staat ook een map "sourcecode" in — dat is de broncode van de plugin. Die heb je niet nodig om SDR++ te gebruiken.

Stap 2A — SDR++ starten op Windows
Open de map "windows".
Zoek het bestand sdrpp.exe en dubbelklik erop om SDR++ te starten.
Windows kan een blauw scherm tonen met de melding "Windows heeft uw pc beschermd", omdat het programma niet van een bekende uitgever afkomstig is. Klik op "Meer info" en klik daarna op de knop "Toch uitvoeren".
SDR++ start nu op.
Belangrijk:  Verplaats sdrpp.exe niet los naar een andere plek. Het bestand heeft de andere mappen ernaast (zoals "modules" en "res") nodig om te werken. Wil je een snelkoppeling op je bureaublad? Klik met de rechtermuisknop op sdrpp.exe, kies "Snelkoppeling maken" en sleep die snelkoppeling naar je bureaublad.

Stap 2B — SDR++ starten op de Mac
Open de map "macos".
Sleep het bestand "SDR++.app" naar je map Programma's (Applications). Dit is niet verplicht, maar wel handig.
Omdat SDR++ niet via de App Store komt, geeft macOS de eerste keer een waarschuwing. Houd de Control-toets ingedrukt en klik op SDR++.app (of klik met twee vingers / de rechtermuisknop erop), kies "Open" in het menu, en klik in het venster dat verschijnt nogmaals op "Open".
SDR++ start nu op. De volgende keer kun je gewoon normaal dubbelklikken.
Werkt dit niet?  Ga naar het Apple-menu > Systeeminstellingen > Privacy en beveiliging, scrol naar beneden en klik op de knop "Toch openen" naast de melding over SDR++.

Stap 2C — Alleen de plugin toevoegen aan een SDR++ die je al hebt (Windows)
Gebruik deze stappen alleen als je al een werkende SDR++ op Windows hebt staan en er alleen de TETRA-demodulator aan wilt toevoegen. Heb je de kant-en-klare versie uit Stap 2A gebruikt? Dan sla je dit onderdeel over.
Open, in de map die je bij Stap 1 hebt uitgepakt, de map "windows" en daarna de submap "modules".
Zoek het bestand tetra_demodulator.dll. Klik er met de rechtermuisknop op en kies "Kopiëren" (of gebruik Ctrl+C).
Zoek nu de map waarin jouw bestaande SDR++ is geïnstalleerd. Rechtermuisklik op je SDR++-snelkoppeling (op het bureaublad of in het Startmenu) en kies "Bestandslocatie openen" — dat opent de juiste map.
Open in die map de submap "modules" en plak daar het gekopieerde bestand (rechtermuisknop > "Plakken", of Ctrl+V).
Sluit SDR++ volledig af (als het openstond) en start het opnieuw op, zodat het de nieuwe plugin herkent.
Klik in SDR++ aan de linkerkant op het tabblad "Module Manager".
Onderaan dit venster zie je een leeg tekstvakje met daarnaast een keuzelijst en een "+"-knop. Typ in het tekstvakje een naam, bijvoorbeeld: Tetra Demodulator.
Klik op de keuzelijst ernaast en kies de optie "tetra_demodulator" (die staat er nu tussen omdat het bestand nu in de modules-map staat).
Klik op de "+"-knop. De module verschijnt nu in de lijst.
Zet het vinkje aan naast de nieuwe module om hem in te schakelen.
Werkt het niet meteen?  Controleer of het bestand precies "tetra_demodulator.dll" heet en echt in de map "modules" staat (niet in een submap daarbinnen), en start SDR++ nog een keer volledig opnieuw op. Gebruik je een SDR++ die al lang geleden is geïnstalleerd, download dan eventueel een recentere versie van SDR++ zelf — een sterk verouderde versie kan onverenigbaar zijn met deze plugin.

Stap 3 — Controleren dat de TETRA-demodulator actief is
Dit onderdeel geldt voor de kant-en-klare versie uit Stap 2A of 2B — daar staat de plugin namelijk al standaard aan. Heb je Stap 2C gevolgd, dan heb je de plugin al zelf ingeschakeld en kun je dit onderdeel overslaan.
Kijk in SDR++ aan de rechterkant van het scherm, in het menu met onderdelen.
Zoek het onderdeel "Tetra Demodulator". Hier staat al een vinkje voor — de plugin is dus al ingeschakeld en klaar voor gebruik.
Klaar!

Offline Jalu

• Gevorderd Lid
« Reactie #57 Gepost op: 19 augustus 2026, 19:48:18 »
En de laatste bugfixes zitten hier nu in:

https://limewire.com/d/3V4ov#VCMYl4MZyv

Opgelost zijn ondermeer een crash bij het schakelen tussen DMO en TMO mode.

Offline SANE83

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #58 Gepost op: 20 augustus 2026, 15:14:52 »
En de laatste bugfixes zitten hier nu in:

https://limewire.com/d/3V4ov#VCMYl4MZyv

Opgelost zijn ondermeer een crash bij het schakelen tussen DMO en TMO mode.

Bedankt voor je mooie bijdrage. Ik was zelf ook al met Claude aan de gang gegaan om met DMO te werken. Beter dat je het nu zelf al hebt toegevoegd. Hoe is de implementatie? Binnen DMO kunnen er alsnog vier tijdsloten worden gebruikt op één frequentie en ik zie dat met enige regelmaat, gaat hij automatisch naar een actief DMO tijdslot of geeft hij aan welk tijdslot actief is en moet je handmatig klikken voor audio? Het zou namelijk het allermooiste zijn als ie automatisch het slot volgt waar activiteit is en niet zomaar overspringt naar de volgende als er twee oproepen tegelijkertijd zijn. (om te voorkomen dat het wordt afgekapt en je een deel van het gesprek mist)

Ik ga het zeker verder testen en zal mijn bevindingen delen met mijn mac! Nogmaals dank  ;D 8)

Edit: Ik krijg hem niet geopend op mijn macbook met Seqouia 15.7.9 / Werkt ie alleen op Tahoe of hoger? Hoor het graag!
(En nee het is niet de gatekeeper die hem blokkeert)
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2026, 15:21:19 door SANE83 (betere uitleg/addendum) »

Offline Jalu

• Gevorderd Lid
« Reactie #59 Gepost op: 20 augustus 2026, 15:30:58 »
Ik heb het niet getest met Sequioa, maar zie geen enkele reden waarom het daaronder niet zou werken. Mits je een Apple Sillicon Macbook hebt. De hele SDR++.app doet het niet?

De DMO ondersteuning is nog wat experimenteel, om dat goed te testen heb ik eigenlijk een Tetra porto nodig en die heb ik nog niet; bovendien zit ik de komende weken niet erg ruim in de tijd.