Auteur Topic: sdr++ met Tetra demodulator  (gelezen 2969 keer)

ELV, primo S (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
Re: sdr++ met Tetra demodulator
« Reactie #45 Gepost op: 12 augustus 2026, 20:16:21 »
Gebruikt iemand dit ook voor DMO, of alleen TMO?

Online Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 12 augustus 2026, 20:18:30 »
Ik heb het niet kunnen testen met DMO. Maar de oorspronkelijke sourcecode waar dit op gebaseerd is lijkt geen DMO te ondersteunen, dus ik neem aan dat dat niet werkt.

Online Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #47 Gepost op: 14 augustus 2026, 13:21:48 »
Na wat verder onderzoek: de huidige broncode werkt niet met DMO. Ik ben een poging aan het doen dat te implementeren, maar om dat goed te kunnen testen heb ik eigenlijk een baseband opname met DMO Tetra verkeer nodig; ik heb zelf geen Tetra device om dat mee te kunnen genereren. Is er misschien iemand hier die die mogelijkheid wel heeft?

Online Jalu

• Beginnend Lid
  • **
Re: sdr++ met Tetra demodulator(nu met experimentele DMO support)
« Reactie #48 Gepost op: Gisteren om 07:22:16 »
https://limewire.com/d/wOozA#P2wS2KGgmP

Nieuwste versie; wat is er nieuw:

- Als follow aanstaat op een VFO, worden er automatisch VFOs opgestart op alle uitgezonden neighbourcellen; neighbours die niet te ontvangen zijn worden automatisch weer afgesloten.
- Experimentele DMO modus: één enkele VFO. Ik heb dit alleen kunnen testen op de SYNC pulsen van een DMO repeater. Ik ben dus erg benieuwd naar testresultaten van mensen die DMO ontvangen of evt. zelf kunnen testen met een portofoon in DMO modus.

In de zip file vind je weer de macos, Windows versies en de sourcecode.

Offline DriverSander

• Gevorderd Lid
« Reactie #49 Gepost op: Gisteren om 09:17:15 »
Bedankt weer, heb alleen DMO bij een uitruk van brw, zal het proberen. Had alleen probleem met unzippen, de onderliggende mappen waren apart gezipt, die moest ik zelf unzippen en goed zetten, misschien een instelling bij mij.
RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet. Luisterde veel mobiel in Noord Nederland.

Online Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #50 Gepost op: Vandaag om 07:42:49 »
https://limewire.com/d/uLWRn#D4t2xGsbG2

Nieuwe versie. Er was gisteren een brandweer oefening in de buurt waarbij een DMO repeater gebruikt werd, wat me bruikbare baseband opnames opleverde. Daarmee de DMO demodulering werkend gemaakt. Bevindingen zijn welkom.

In de zip file zit weer de sourcecode, de Windows en de macos versie.

Offline WH521

• Top Lid
« Reactie #51 Gepost op: Vandaag om 09:13:53 »
Leuk! Werkt erg goed. Audio is wat haperig bij het monitoren van meerdere carriers. Zal wel eerder aan mijn computer liggen dan het de demodulator.

Hoe betrouwbaar is de GSSI weergave bij encrypted verkeer? Bij C2000 komt ie toch met een aardig lijstje GSSI's na een tijdje.
Iets wat ik nog niet echt eerder heb gezien bij andere TETRA demodulators.

Online Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #52 Gepost op: Vandaag om 09:21:32 »
In principe worden GSSIs gedecodeerd volgens de ETSI specificaties, en zouden dus correct moeten zijn, ook op C2000. Want het lijkt er op dat die signalering van GSSIs unencrypted wordt uitgezonden op C2000. Je ziet daar geen ISSIs, die worden vermoedelijk wél encrypted uitgezonden en dus niet weergegeven. Op Entropia gebruik ik het GSSI filter bv. om Prorail verkeer prioriteit te geven en dat werkt goed.

Happerige audio kan idd. goed het gevolg zijn van een CPU die verzadigd raakt bij veel carriers. Ik draai het zelf op een M4 Macbook, daar werkt het uitstekend, maar ook op een oude Surface Pro 3 met Windows 11 en 4 GB RAM. Op die laatste gaat het ook nog redelijk, tenzij er op de achtergrond veel andere processen bezig zijn. (zoals Defender...)

Offline WH521

• Top Lid
« Reactie #53 Gepost op: Vandaag om 11:19:22 »
Bedankt, dat is wel interessant eigenlijk wbt de GSSI's bij encrypted verkeer.
De GSSI filtering werkt idd goed. Fijn ook om de encrypted groepen te kunnen weg filteren ipv de aliëns uit de speakers.

Online Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #54 Gepost op: Vandaag om 11:49:52 »
Klopt! Wat de plugin overigens al doet is dat op cellen waar AIR encryption aan staat een AUTO modus kiezen op de slots; encrypted calls worden daarmee ook automatisch onderdrukt. Maar het is niet makkelijk om encrypted calls te onderscheiden van unencrypted calls dus die AUTO modus is niet te strak afgesteld om te voorkomen dat unencrypted calls onderdrukt zouden worden.