Auteur Topic: Nieuwe oplaadbare batterijen voor Uniden Bearcat UBCD3600XLT  (gelezen 17314 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline sven861

• Gevorderd Lid
Re: Nieuwe oplaadbare batterijen voor Uniden Bearcat UBCD3600XLT
« Reactie #45 Gepost op: 13 juli 2023, 14:03:24 »
Hier erg fan van Fujitsu LSD AA.

Komt ook neer op Eneloop 2100 of LADDA

Offline baofeng

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 5 september 2023, 22:08:04 »
Ik gebruik al jaren de eneloop batterijen en ben daar erg tevreden over , gebruik ook de ikea ladda  batterijen en die presteren bij mij  iets minder.
Mijn lader is de Xtar dragon V4 plus
Uniden UBC125XLT  | Uniden UBCD 3600 XLT NXDN
Whistler WS1040 | Wouxun KG-UV9K  |
Wouxun KG-UV9D Mate

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #49 Gepost op: 14 juni 2025, 13:04:02 »

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #50 Gepost op: 14 juni 2025, 13:53:50 »
Ik ben van dure (super)snelladers overgestapt op de Stenkol van IKEA voor €4,99.

Opladen van 4 stuks duurt 8 uur, maar dat compenseer ik door een extra setje Ladda batterijen die maar €6,99 kosten (in het geval dat ik een lange luisterdag heb).

Bij snelladers die in een paar uur een setje opladen worden de batterijen soms wel erg heet en het schijnt (daardoor?) ook de levensduur van de batterijen negatief te beïnvloeden.

Het merk Everactive ken ik niet. Wordt niet door Bol zelf verkocht of verzonden, maar door een verkooppartner. Ik zie ook geen reviews. Wat ik wel vond is dat dezelfde lader onder tientallen andere merken wordt verkocht, wat meestal geen goed teken is (goedkope Chinese brol).

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #51 Gepost op: 14 juni 2025, 13:56:58 »
De lader heeft wel wat weg van de Technoline BC700.
https://www.technoline-berlin.de/product/en/BC_700

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #52 Gepost op: 14 juni 2025, 14:04:22 »
Het merk Everactive ken ik niet. Wordt niet door Bol zelf verkocht of verzonden, maar door een verkooppartner. Ik zie ook geen reviews. Wat ik wel vond is dat dezelfde lader onder tientallen andere merken wordt verkocht, wat meestal geen goed teken is (goedkope Chinese brol).

Bij Amazon staat deze als Kraftmax BC-4000 Pro oplader.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #53 Gepost op: 14 juni 2025, 14:18:12 »
Bij Bol en Amazon zie ik exact dezelfde onder nog meer merken te koop. Als je deze per se wilt hebben, dan zou ik ook bij de bezorgchinees (Aliexpress, Temu) zoeken, scheelt wellicht in je portemonnee.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #54 Gepost op: 14 juni 2025, 14:19:28 »
20 euro bij Amazon vind ik al een heel knappe prijs hoor.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #55 Gepost op: 20 juni 2025, 15:09:58 »
Dit lijkt mij een interessante lader voor niet al te veel geld.
https://www.bol.com/nl/nl/p/everactive-nc-1000-plus-professionele-batterijen-lader-bl138/9200000075723868

Dit model heb ik nu in huis en hij laadt lekker snel op.
Ik heb nu net 3 Ladda cellen van 2450 mAh opgeladen en in het display staat; 1290 mAh.
In de handleiding lees ik;

Dat laatste snap ik even niet.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #56 Gepost op: 20 juni 2025, 15:19:18 »
Trickle charge: houdt de batterijen vol, in principe niet nodig bij low self discharge batterijen.

De waarde die je ziet is waarschijnlijk een berekening van de tijd × laadstroom. Dus hoeveel er in is gegaan.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #57 Gepost op: 20 juni 2025, 15:22:10 »
Die snapte ik wel, het ging met echt om de laatste 2 regels.
Of bedoel je daar die waarde mee?
Dat er dus 1290 mAh in is gegaan.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #58 Gepost op: 20 juni 2025, 17:09:45 »
Ja, dat bedoelde ik.

Sommige laders hebben een programma die bijvoorbeeld drie keer ontladen en opladen (om de batterijen te optimaliseren) waarbij je wel de ware capaciteit kan zien. Maar ook dan moet je zelf nog een foutmarge aanhouden i.v.m. energie die in warmte wordt omgezet tijdens het laadproces.

Offline Just Listen

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #59 Gepost op: 21 juni 2025, 10:56:43 »
Eneloop (Panasonic) en andere LSD cellen hebben geen Trickle charge nodig. Sterker nog ze kunnen er op de lange duur aan stuk gaan of minimaal slechter worden.

De duurdere Panasonic laders hebben dan ook geen trickle charge. Bij veel van de betere smart laders kun je het aan of uit zetten.

Gewoon je LSD cellen uit de lader halen als ze vol zijn dan heb je nergens last van. Maar zeker niet eindeloos in je lader laten zitten.

Laden niet sneller dan nodig is maar zeker ook niet te langzaam. Voor AA is 500mAh tot 800mAh mooi. Goede merk cellen die relatief nieuw zijn gaan ook op 1000mAh nog prima. NiMH cellen die te warm (tot heel heet) worden in de lader kun je beter iets langzamer laden. Vaak is de interne weerstand (slijtage, ouderdom of slechte kwaliteit) te hoog geworden. Er zijn laders die ook de interne weerstand van en cel kunnen meten. Dat is dan niet meer als een goede indicatie meestal. Maar vaak wel bruikbaar.
NiMH cellen bij voorkeur niet verder ontladen (gebruiken) dan tot 1,0V. Dat is een lastige want wat doet je scanner?  

O ja.... koop een merk en LSD. Ga je er netjes mee om dan gaan ze lang mee. Misschien wat duurder maar op termijn ben je beter af.
En laat je niet gek maken door beloftes van enorme capaciteiten in cellen die uit China komen. Als je die zou testen kom je vaak bedrogen uit.
Voor AA NiMH is afgerond 2500mAh tot 2700mAh echt het maximum (in de praktijk haal je dat al niet). Dus een 9900mAh AA cel van WankiPanki bestaat echt niet ;-)

Laders die in de scanners zijn ingebouwd zijn meestal heel beperkt in hun kunnen. Vaak laden met een kleine stroom en op basis van een timer.
Het beste gebruik je een goede losse lader en een ruil setje AA LSD cellen. Dan heb je altijd een vers vol setje om te ruilen.
En heb je LSD cellen in je scanner zitten hang hem dan ook niet eindeloos aan de (laad) adapter. Ook dan zul je ze op lange duur om zeep helpen.

Moderne (wat duurdere) scanners maken vaak gebruik van een Li-ion accu dat is weer een heel ander verhaal in de omgang.

Anthony