Ik woon in Amsterdam. Bij mij is alles Tetra+TEA2. Ik was/ben er niet van op de hoogte dat dit in het zuiden anders is.
Je geeft het zelf al aan: "
vervolgens krijgen Belgie en Nederland dezelfde beveiliging op hun netwerken zodat onbeveiligde overbruggingen niet meer nodig zijn". Alleen ging het niet enkel over de overbruggingen.
Zo hebben de speculaties over het afluisteren van ASTRID er voor gezorgd dat er daar wel beveiliging op gezet is. Als iedereen naar buiten brengt wat exact de staat is van dit TETRA project krijg je het OV Chipkaart verhaal, er komt een mega media hype want "C2000 is afluisterbaar" er wordt iemand opgepakt, dit zorgt voor nog meer media aandacht, vervolgens krijgen Belgie en Nederland dezelfde beveiliging op hun netwerken zodat onbeveiligde overbruggingen niet meer nodig zijn en dan sterft het hele project een stille dood. Dit lijkt me niet wenselijk...
Twee opmerkingen hierover:
1. Inzake ASTRID hebben de speculaties altijd bestaan, het ene verhaal al wilder dan het andere, wat niet wil zeggen dat het allemaal uit de lucht gegrepen is/was. Ik denk dat ze bij de nv ASTRID wel betere zaken te doen hebben dan scannerfora af te schuimen op zoek naar info die tegen hun netwerk zou kunnen worden gebruikt. Wie een TETRA-netwerk zoals C2000 of ASTRID opbouwt, houdt van in het begin rekening met het veiligheidsaspect en weet maar al te goed dat men zal proberen mee te luisteren. Of men daadwerkelijk meteen kort op de bal zal spelen en meteen poen zal investeren in een maximale beveiliging, is een andere zaak maar ik denk nu niet dat een bericht op een scannerforum zal bepalen of er een smak extra geld voor de beveiliging zal worden uitgetrokken. En indien wel, dan lijkt het mij logischer de website van de ontwerper van die spullen offline te halen dan niet te durven zeggen of je spraak kan reproduceren.
2. Ik begrijp natuurlijk dat men over sommige zaken liever discreet is (ben ik zelf ook over bepaalde onderwerpen) maar dan vind ik ook dat men volledig moet zwijgen en geen zaken moet schrijven als "C2000 is altijd en overal (haast als een natuurwet) niet-afluisterbaar" want dat is gewoon verkeerde info en daar heeft niemand iets aan.
Snap je mijn punt?

Hoe vaak ik dit ook lees, ik snap niet wat je niet bedoelt. Als TEA2 niet is geactiveerd, dan is het dus niet beveiligd. Dan ZOU het dus meegeluisterd kunnen worden (los van het feit hoe eenvoudig dat is). Dus eigenlijk vraag je "Hoe kan het meegeluisterd worden als het niet beveiligd is?", da's nogal een schot voor open doel lijkt me 
Ik volg je even niet, Peter. Ik heb niets gevraagd, ik wil gewoon verwijzen naar punt 2 van hierboven in mijn betoog. Ik denk dat we als "scannergemeenschap" pas vooruit kunnen gaan als we nu eens de taboes laten vallen en gewoon durven zeggen wat al dan niet mogelijk is. Aan verkeerde info heeft toch niemand iets?