Auteur Topic: Nieuwe antenne aanschaffen  (gelezen 34668 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline JohnG

• Beginnend Lid
  • **
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #45 Gepost op: 1 oktober 2006, 14:46:40 »
@Edwin

Mechanisch gezien valt het wel mee. Wat meer bij mij het probleem is het versterkergedeelte die het elke keer laat afweten. Dit heb ik gecontroleerd door de stroomopname te meten. Te hoge stroomopname (83mA) dan is de versterker kaduk.

DDS vertelde mij dan ik een van de weinige ben met dit probleem en geven als uitleg dat statische elektriciteit als gevolg van oa. onweer of een zender dichtbij de oorzaak kan zijn.

Ik wist eigenlijk niet dat deze soort antenne's zo gevoelig zijn voor deze storingen, alhoewel ze in de beschrijving vermelden dat ze zo goed mogelijk beveiligd zijn met speciale dioden. Maarja...........

Binnenkort ga ik langs bij DDS en zie wel met welke oplossing ze komen.

Groet,

John
Icom IC-R8500 - Icom IC-R8600 - Icom IC-R30 - JIM M-75 - Longwire - AOR LA400

Offline Bob

• Gevorderd Lid
« Reactie #46 Gepost op: 1 oktober 2006, 16:14:36 »
Citaat van: "JohnG"
Omdat ik geen zin heb om iedere maand op het dak te moeten heb ik maar een Sirio SD 1300/N gekocht.

Ik heb een discone staan en heb ook weinig trek in ellende. De discone zal er dus blijven staan.

Eén van de drie vragen in de FAQ gaat over het meten van het stroomverbruik, om te bepalen of de versterker kapot is. Dat geeft te denken.

Weet iemand of de LNA-5000 hetzelfde probleem heeft?

Groeten,

Bob

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #47 Gepost op: 1 oktober 2006, 16:28:08 »
Citaat
Mechanisch gezien valt het wel mee. Wat meer bij mij het probleem is het versterkergedeelte die het elke keer laat afweten.

Dat bedoelde ik eigenlijk ook.......

Citaat
DDS vertelde mij dan ik een van de weinige ben met dit probleem en geven als uitleg dat statische elektriciteit als gevolg van oa. onweer of een zender dichtbij de oorzaak kan zijn.

Ook IK kreeg dit verhaal van DDS te horen  :oops: Toevallig ben Ik dan ook één van de weinigen met het probleem....... Beetje te toevallig, ik geloof er geen bal van. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik ook zo'n actieve antenne van Diamond had en die gaf de geest na een hele zware onweersbui. In dat geval zag ik wel een verband tussen het onweer / statische ontladingen en het defect raken van die antenne. De HT701 kapte er echter steeds spontaan mee, op dagen zonder exeptionele weersomstandigheden zoals onweer.

Nou, genoeg erover  ;) De HT701 gaat ondanks alles toch binnenkort weer het dak op en ik ben benieuwd hoe lang het ding het dit keer volhoudt.......

Offline JohnG

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 1 oktober 2006, 16:43:19 »
@Edwin,

Veel succes met je antenne!!!

(en ben voorzichtig op het dak)

@Bob

Op de site van Classic International staat de LNA-5000, was hierin geinteresseerd maar durf het risico niet aan ivm al eerder besproken mogelijke oorzaken van het defect raken van de electronica.

heb jij met de LNA-5000 ervaring?

John

tom-scanner

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 1 oktober 2006, 16:59:18 »
Ik ben een zeer tevreden klant van classic international.
Servis is uitstekent.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 1 oktober 2006, 17:00:38 »
Schade door statische ontlading zou kunnen ontstaan als de dipool en de rest van het antennesysteem ge-isoleerd van elkaar zijn zoals bij een groundplaneantenne. Dat zou je op kunnen lossen door een weerstandje van 500 kOhm o.i.d. van waarde te monteren. Dan kan de statische lading afvloeien, maar voor HF zal dat geen invloed hebben. Steeds meer fabrikanten kiezen dan ook voor een gesloten dipool, want dan heb je dat probleem gewoon niet.Wat ook een oorzaak kan zijn is de volgende situatie: sommige toestellen hebben een condensator tussen fase van de 230V en aarde en tussen de nul en aarde. Is je randaarde niet aangesloten, dan is die zwevend en staat daar 115 V AC t.o.v. echte aarde op. Dat spanningsverschil kan de verdere aangesloten toestellen vernielen als je gebruik maakt van een stekkerdoos voor alle toestellen en die niet aard. (en je kan een optater krijgen!).Ik heb dat zelf meegemaakt met de opening van de Erasmusbrug in Rotterdam, waarbij de communicatie uitviel omdat iemand was vergeten de randaarde echt te aarden.
Mvg,
Leen

Gert Jan

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 1 oktober 2006, 17:01:11 »
Citaat van: "tom-scanner"
Servis is uitstekent.

Hoeveel betalen ze je nou?

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #52 Gepost op: 1 oktober 2006, 17:06:55 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Servis is uitstekent.

Hoeveel betalen ze je nou?

Tom is vast de kleinzoon van Joop.

Rene

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #53 Gepost op: 1 oktober 2006, 17:31:32 »
Citaat
Servis is uitstekent.

Kan bijna niet anders als je weet wat voor servies hij heeft  ;)

Offline Bob

• Gevorderd Lid
« Reactie #54 Gepost op: 1 oktober 2006, 18:10:24 »
Citaat van: "JohnG"

Nee, vandaar dat ik graag wil weten of die versterker ook regelmatig opgeblazen wordt.

Over de ontvangstverbetering is geschreven in viewtopic.php?p=48719

Maar misschien was die pret ook van korte duur.

Groeten,

Bob

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #55 Gepost op: 1 oktober 2006, 18:21:16 »
Citaat

Gezien de prijs van de LNA-5000 (190 euro bij mijn vriend in Roermond maar elders vast wel goedkoper te kopen) en de prijs van de Enterprise (269 euro) zou die LNA een goede, zelfs een betere, overweging zijn, lijkt mij. De vraag is natuurlijk wat voor antenne voor ontvangst je er dan op gaat zetten....? Ik heb nog nooit klachten over die LNA-5000 gehoord maar ken eerlijk gezegd ook niemand die er ervaring mee heeft.....

Offline JohnG

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #56 Gepost op: 1 oktober 2006, 18:42:10 »
@Edwin

De sirio SD1300/N in combinatie met de LNA-5000 lijkt mij een goede combinatie.

De LNA-5000 wel kort bij de antenne aan de mast monteren om een zuivere versterking te krijgen en dan naar je ontvanger.

Maarja blijft ie het doen? (onweer, statische elektriciteit, etc.)

John

Offline Bob

• Gevorderd Lid
« Reactie #57 Gepost op: 1 oktober 2006, 18:43:22 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
De vraag is natuurlijk wat voor antenne voor ontvangst je er dan op gaat zetten....?

De Sky Scan Desktop schijnt zeer zeker aan te raden te zijn. Zeker voor de echte mensen die er verstand van hebben.

Maar zonder dollen, ik zat te denken aan de Diamond discone die ik reeds heb staan.
Ik vraag me af wat hij dan onder de 50 MHz doet.

Groeten,

Bob

tom-scanner

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 1 oktober 2006, 18:56:05 »
Ik ben geen klein zoon van renee.
Maar ik kan wel tegen een geintje.

Offline Tom(zulu10)

• Top Lid
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
« Reactie #59 Gepost op: 1 oktober 2006, 19:12:56 »
Ik ben geen klein zoon van renee.
Maar ik kan wel tegen een geintje.

Tom als je iemand antwoord wilt geven druk dan rechtsboven op Quote in het
vak van die persoon dan kunnen we zien wie je antwoordt geeft zo als ik nu heb gedaan. ;)