Auteur Topic: Nieuwe antenne aanschaffen  (gelezen 34593 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuwe antenne aanschaffen
« Reactie #30 Gepost op: 29 september 2006, 08:40:06 »
Ach jongens, als Tom er nou betere resultaten mee haalt wat zouden wij ons dan nog druk maken.

Offline Bob

• Gevorderd Lid
« Reactie #31 Gepost op: 29 september 2006, 13:01:00 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
In mijn geval gebruik ik de voeding meestal om juist minder versterking te krijgen. Soms wordt een signaal wat beter verstaanbaar als de gain juist wat minder is en het signaal iets slechter. Vreemd maar waar al zal dat wel komen doordat bij maximale gain ook alle andere rotzooi versterkt wordt.

De maximale versterking die lekker werkt zal ook afhangen van de scanner/ontvanger die je eraan hangt. Uit een Engelse groep (beetje lastig leesbaar, tekst kwam er onbewerkt niet doorheen):

A n   a t t e m p t   t o   u t i l i z e   a   m a s t   m o u n t e d   p r e - a m p   w i t h   t h e   7 9 6 D   o r   t h e   V R -
 5 0 0 0   w a s   a   d i s a s t e r   w i t h   h o r i f i c   i n t e r f e r e n c e   f r o m   T V   S t a t i o n s ,   F M
 R a d i o   S t a t i o n ,   H A M   R e p e a t e r s ,   a n d   p a g e r s   t o   j u s t   m e n t i o n   a   f e w .   T h e
 S R  - 2 0 0 0   e x p e r i e n c e d   a b s o l u t e l y   n o   i n t e r f e r e n c e   f r o m   t h e s e   s o u r c e s .

Wat heb je aan je DX-HT701 hangen?

Groeten,

Bob

tom-scanner

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 29 september 2006, 13:40:58 »
Ik heb het over die anderen antenne.
Maar dat maakt niet uit.
Ik luister wle nara julie.

Gert Jan

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 29 september 2006, 14:31:45 »
Citaat van: "Bob"
De maximale versterking die lekker werkt zal ook afhangen van de scanner/ontvanger die je eraan hangt. Uit een Engelse groep (beetje lastig leesbaar, tekst kwam er onbewerkt niet doorheen):

A n   a t t e m p t   t o   u t i l i z e   a   m a s t   m o u n t e d   p r e - a m p   w i t h   t h e   7 9 6 D   o r   t h e   V R -
 5 0 0 0   w a s   a   d i s a s t e r   w i t h   h o r i f i c   i n t e r f e r e n c e   f r o m   T V   S t a t i o n s ,   F M
 R a d i o   S t a t i o n ,   H A M   R e p e a t e r s ,   a n d   p a g e r s   t o   j u s t   m e n t i o n   a   f e w .   T h e
 S R  - 2 0 0 0   e x p e r i e n c e d   a b s o l u t e l y   n o   i n t e r f e r e n c e   f r o m  t h e s e   s o u r c e s .

Groeten,

Bob

Het woordje in het rood is niet toegestaan op het forum, geen idee waarom maar tis maar even dat je het weet.

Offline Bob

• Gevorderd Lid
« Reactie #34 Gepost op: 29 september 2006, 16:12:41 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Het woordje in het rood is niet toegestaan op het forum

Bedankt. Hier is nogmaals de tekst, maar dan wat beter leesbaar:

An attempt to utilize a mast mounted pre-amp with the 796D or the VR-
5000 was a disaster with horific interference f r o m TV Stations, FM
Radio Station, HAM Repeaters, and pagers to just mention a few. The
SR-2000 experienced absolutely no interference f r o m these sources.

Groeten,

Bob

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #35 Gepost op: 29 september 2006, 20:48:55 »
Citaat
Wat heb je aan je DX-HT701 hangen?

Nu effe niks  :oops: Mijn "shack" en antennepark zijn momenteel voor het grootste deel ontmanteld. Ik heb plannen genoeg maar elke keer ontbreekt de tijd of gelegenheid om e.e.a. uit te voeren.

Als de DX-HT701 werkt (want dat is wel een probleempje) dan hing meestal mijn AOR3000a aan dat ding. Je merkt wel goed dat minder goede ontvangers, zoals die van het merk scanners waarvan het merk niet op dit forum genoemd kan worden omdat de boel dan crasht (beerkat), last hebben van te sterke signalen.

Ik heb gisteren mijn 4e DX-HT701 binnengekregen. Niets nadeligs over de service van D-S-S hoor, maar de vorige drie zijn allemaal na vrij korte tijd spontaan kapot gegaan........

Offline JohnG

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 29 september 2006, 21:07:35 »
Ik heb bij DDS de opvolger van de HT701, namelijk de Enterprise 25 actieve antenne gekocht. Deze gaat ook veelvuldig kapot door voor mij onbekende reden. De service van DDS is overigens prima.

Erg jammer dat deze actieve antenne gevoelig is voor...... ja zeg het maar, statische electriciteit?
De prestaties zijn namelijk best goed!

John
Icom IC-R8500 - Icom IC-R8600 - Icom IC-R30 - JIM M-75 - Longwire - AOR LA400

Offline Bob

• Gevorderd Lid
« Reactie #37 Gepost op: 29 september 2006, 23:54:10 »
Citaat van: "JohnG"
Enterprise 25 actieve antenne gekocht. Deze gaat ook veelvuldig kapot door voor mij onbekende reden. De service van DDS is overigens prima.

Wordt de antenne dan (gratis) vervangen door DDS, tijdens de garantieperiode?

Moet je zelf de transportkosten elke keer betalen?

Na een jaar is je garantieperiode om en zit je met de ellende, of niet?

Heb je je antenne geaard?

Groeten,

Bob

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #38 Gepost op: 30 september 2006, 13:50:55 »
Dit is geen negatieve reclame voor D-D-S, dat vooropgesteld, maar het volgende is het geval:

Ik kocht een HT701. Thuisgekomen aangesloten, maar bleek niet te werken. Alles geprobeerd en toen terug naar de winkel. Het gelul wat volgde over dat die antennes nooit kapot gaan en dat het aan mijn eigen apparatuur lag zal ik julie besparen, maar na enig aandringen moest de verkoper met het schaamrood op zijn kaken zijn ongelijk bekennen en kreeg ik mijn geld terug.

Enige tijd later kwam er een nieuwe HT701. Van deze antenne was de N-connector niet goed gemonteerd. Teruggestuurd naar D-D-S die 'm omruilde voor een ander exemplaar. Deze antenne op het dak gezet. De antenne functioneerde enige tijd voortreffelijk, maar ineens deed ie het niet meer, zonder enige reden of oorzaak (zoals onweer of zo). Dus antenne van het dak, weer naar D-D-S gestuurd die 'm gerepareerd retour stuurde. Korte tijd later weer de antenne zonder aanleiding kaduuk. Weer van het dak gehaald, weer naar D-D-S (het wordt een beetje saai verhaal, sorry  :oops: ) gestuurd. Dit keer kreeg ik een ander/nieuw exemplaar met een begeleidend schrijven dat de antenne omgeruild was omdat er in oudere series inferieure onderdelen gebruikt waren die vaak kapot gingen enzovoort enzovoort. Ook dit exemplaar weer op het dak gezet. En deze heeft geruime tijd (meer dan een jaar) perfect gefunctioneerd.

Totdat een paar maanden geleden de antenne ineens weer de geest gaf. Volgens mij wederom zonder aanleiding hoewel er wel een paar keer onweer geweest is rond die tijd. Maar goed, ik heb dit keer weer kontakt met D-D-S opgenomen en gevraagd of de antenne gerepareerd kon worden en wat dat zou kosten. Hierop ontspon zich een bijzonder onplezierige e-mail wisseling tussen D-D-S en mij, waar D-S-S later haar excuses voor aangeboden heeft (.....ze waren in de war met een andere, vervelende klant, volgens het excuus......). Enfin, voor een coulanceprijs (50 euro, de antenne was nu immers geruime tijd uit de garantie) is de antenne weer gerepareerd. Alles bij elkaar, dus met de BTW en verzendkosten, kostte deze grap me toch weer 80 euro's en dat is eigenlijk best veel geld. Ook jammer dat D-D-S dreigmailtjes stuurt en boos opbelt dat de betaling nog niet binnen is, terwijl het geld al tien dagen op hun rekening stond. Maar goed, overal worden fouten gemaakt.........

De antenne staat nu op zolder klaar om voor de zoveelste keer het dak op te gaan. Het is een goede antenne, zonder meer, maar ik heb er al de nodige problemen mee gehad en als het ding de volgende keer kapot gaat (de vraag is niet of dat gebeurt, maar wanneer.....), dan flikker ik 'm weg.

Het is natuurlijk wel een antenne die je optimaal bij je hobby betrokken houdt  :) Of je wilt of niet, eens in de zoveel tijd moet je een hoop aandacht aan je antennes besteden  :)

Mijn antennemast is (nog) niet geaard, maar dat schijnt voor deze antenne niet noodzakelijk te zijn. Qua installatie heb ik volledig het advies van D-D-S opgevolgd, ik heb toevallig zelfs dezelfde regelbare voeding die zij adviseren. Bij het terugsturen naar D-D-S betaal je zelf de verzendkosten.

Groetjes,
Ed

Offline Bob

• Gevorderd Lid
« Reactie #39 Gepost op: 30 september 2006, 14:02:59 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Het is een goede antenne, zonder meer, maar ik heb er al de nodige problemen mee gehad en als het ding de volgende keer kapot gaat (de vraag is niet of dat gebeurt, maar wanneer.....), dan flikker ik 'm weg.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Een schip op het strand...

Groeten,

Bob

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #40 Gepost op: 30 september 2006, 14:18:06 »
Citaat
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Een schip op het strand...

Enige nuance is misschien wel gepast, maar mijn levenslot lijkt nou eenmaal te zijn dat bijna alles wat ik koop kapot is, kapot gaat of dat er iets mis mee is :P

Misschien zijn er vele, vele tevreden gebruikers van de actieve antennes waar we het over hebben en werkt het spul daar al jaren naar volle tevredenheid. Maar ik heb wel vaak pech. Zo kocht ik pas een (dure) schotel die na uitpakken niet goed bleek te zijn. De leverancier was stomverbaasd,"...dit hadden ze nog nooit meegemaakt...". Schotel werd zonder gedoe omgeruild maar je moet weer een hoop moeite doen. Een maand later kocht ik dan die luxe Twin-PVR satellietontvanger met een harddisk (die je zelf ff moest monteren). Kom ik thuis, blijkt het inbouwframe niet in de doos te zitten. Je raadt het al, gebeurt zelden, volgens de leverancier. Weer heen en weer rijden. En dan ben ik twee maanden geleden zo stom geweest om online ff een GSM met abbo bij KPN te bestellen. Dat wordt ook een Kafkaiaans drama wat al bijna twee maanden loopt en, geloof me of niet, de telefoon is voor een deel defect (camera werkt niet...).

Verder ben ik niet depressief hoor  :P en zal ik het verder weer gewoon over onze hobby hebben  :)

Mc. Cloud

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 30 september 2006, 18:02:32 »
Is de Sigma multiscan 25-1300 MHz een goede alternatief voor een discone...
Ik kan/mag hier namelijk geen discone plaatsen (als binne antenne gaat ook niet)

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #42 Gepost op: 1 oktober 2006, 11:48:44 »
Citaat
Is de Sigma multiscan 25-1300 MHz een goede alternatief voor een discone...
Ik kan/mag hier namelijk geen discone plaatsen (als binne antenne gaat ook niet)

Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de Diamond dual en triband antennes. Een X50 bijvoorbeeld is niet al te duur en ontvangt erg goed over de hele VHF en UHF band (nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe dat ding het doet tussen 200 tot 400 Mhz.) Diamond heeft meer antennes, zoals een triband 6m/2m/70 cm en met dat ding was de politie op 80 Mhz. ook goed te ontvangen. Ze hebben een X5000 die dan 2m/70cm/23 cm doet en dus ook op hogere frequenties nog wel leuk werkt. Dan hebben ze die antenne voor de luchtvaartband en daar hoor je ook alleen maar lovende berichten over.

Als je geen discone kwijt kan (ik weet niet waar je "luisterinteresse" ligt) dan zou ik eens een Diamond X30 of X50 overwegen. Die Sigma multiscan is "bagguh" op z'n Haags gezegd. Zonde van je geld.

Offline JohnG

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 1 oktober 2006, 13:41:55 »
@Bob

Ik heb na ongeveer 1 maand de kapotte Enterprise 25 zelf weggebracht naar DDS, ter plekke hebben ze de antenne nagekeken en heb vervolgens een nieuw exemplaar meegekregen. Goede service dus.

Ik kan me voorstellen dat je na de garantieperiode met de ellende zit, als deze antenne wederom kapot gaat, dan denk ik dat je dan met hoge reparatiekosten komt te zitten.

In de beschrijving staat overigens niet vermeld dat je de antenne moet aarden, wel moet je rekening houden met een zendantenne als die in de buurt van de antenne staat, minimaal 5 meter afstand is dan gewenst.

Ik vind het jammer dat de Enterprise 25 (actieve antenne) erg gevoelig is voor......................?? zodat deze snel kapot gaat, de prestaties zoals ik al eerder heb vermeld zijn best goed te noemen. Omdat ik geen zin heb om iedere maand op het dak te moeten heb ik maar een Sirio SD 1300/N gekocht. Ben over deze discone erg tevreden.

Tot slot: ik heb inmiddels met DDS een afsraak dat ik wederom de antenne kan brengen voor een vrijblijven onderzoek van de antenne, dus ik ben benieuwd!!
Icom IC-R8500 - Icom IC-R8600 - Icom IC-R30 - JIM M-75 - Longwire - AOR LA400

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #44 Gepost op: 1 oktober 2006, 14:03:38 »
Citaat
Ik heb na ongeveer 1 maand de kapotte Enterprise 25 zelf weggebracht naar DDS, ter plekke hebben ze de antenne nagekeken en heb vervolgens een nieuw exemplaar meegekregen. Goede service dus.

Afgaande op jouw en mijn ervaringen, ligt de conclusie voor de hand dat de antenne technisch gezien goed werkt maar mechanisch gezien nogal wat problemen veroorzaakt.

Service van D-D-S- is niet slecht, maar ze zijn ook niet helemaal eerlijk, door te beweren dat er maar een paar garantiegevallen per jaar zijn, zoals ze tegen mij deden. Stomtoevallig dat juist jij en ik de ongelukkigen zijn......