Auteur Topic: Platte kabel als doorvoer?  (gelezen 1905 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
Platte kabel als doorvoer?
« Gepost op: 27 september 2025, 20:47:09 »
Ik wil ook een antenne buiten aan balkon hangen zonder te boren voor de kabel want dat gaat gezeur opleveren. Heeft er wel eens iemand met succes een platte coax kabel gebruikt om onder een raam/deur door een kabel te trekken zoals dit?

https://www.amazon.nl/venster-coaxkabel-stekker-compatibel-antennes/dp/B0DV545KZV

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2025, 22:09:59 »
Haha MikeXenu, stond bij mij in de favorieten op Amazon en deze op een andere plek: Ben benieuwd of men hiermee ook ervaring heeft: kan ik rijden en luisteren https://www.deltron.nl/en/products/nagoya-rb-clp-sma

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
Re: Platte kabel als doorvoer?
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2025, 06:49:14 »
Ik wil ook een antenne buiten aan balkon hangen zonder te boren voor de kabel want dat gaat gezeur opleveren. Heeft er wel eens iemand met succes een platte coax kabel gebruikt om onder een raam/deur door een kabel te trekken zoals dit?

https://www.amazon.nl/venster-coaxkabel-stekker-compatibel-antennes/dp/B0DV545KZV

Dank je wel voor de link. Ik heb de kabel nu door een een klein kiepraam boven de deur doorgeboord. Maar wij krijgen hier nu groot onderhoud waarbij ze oa alle oude kozijnen gaan vervangen voor nieuwe. Dan mag ik er meer doorheen boren. Zat al in de stress hoe ik de kabel van de antenne die op het dak staat en dan over de dakpannen naar beneden loopt weer de woning in zou moeten krijgen. Dit lijkt dan de ideale oplossing om de woning in te komen als dat lukt.

Maar eerst moet de hele antenne van het dak. Ze gaan de dakpannen eraf halen dan voorzien van dikke isolatie platen en dan weer nieuwe dakpannen erop. En dan maar weer zien hoe ik de antenne weer boven op het dak krijg. Dit gaat mezelf (medische) gezien niet meer lukken. Maar komt vast goed.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2025, 09:51:42 »
Comet heeft een (in mijn ogen erg dure...) raamdoorvoer.

Zie bijvoorbeeld https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/accessoires/3147-comet-ctc-50m.html

Werkt best goed. Je zal ook best een klein beetje verlies hebben maar dat zal nauwelijks hoorbaar zijn.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2025, 10:12:20 »
Dank je voor de tip, Edwin, ik blijf bookmarken

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2025, 11:36:09 »
Comet heeft een (in mijn ogen erg dure...) raamdoorvoer.

Zie bijvoorbeeld https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/accessoires/3147-comet-ctc-50m.html

Werkt best goed. Je zal ook best een klein beetje verlies hebben maar dat zal nauwelijks hoorbaar zijn.

Goed gevonden maar wat een prijs! Ik lees wel dat aluminium kozijnen en deuren een effect op impedantie kunnen hebben met platte kabels. Maar bij jou werkt het dus prima, Edwin?

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2025, 20:15:09 »
Tsja, een van de eigenschappen van coaxiale kabel is dat deze rond is. Als deze niet meer rond is dan het geen coaxkabel en maak ik me zorgen om de impedantie. als deze geen 50 ohm is dan heb je te maken met een misaanpassing. Een misaanpassing = verlies. In bepaalde situaties kun je een misaanpassing voor lief nemen, maar als deze ook zodanig dun is dat je überhaupt al verlies hebt, dan wordt het een optelsom van verliezen. Als je het dan nog steeds voor lief neemt, okee, maar waar wil je dan überhaupt naar luisteren aangezien je alleen de heel sterke signalen zult horen...

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2025, 06:06:06 »
Het ziet er een beetje uit als een verloopje van dunne coax (van dat spul wat in wifi zenders/ontvangers zit, het type is me even ontschoten) met daaromheen een stuk brede krimpkous die aan de uiteinden alleen is gekrompen.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2025, 11:51:26 »
Het idee met een X30 of X50 antenne buiten en raamdoorvoer is om meer te ontvangen dan nu - wat gewoon knudde is. Woonde op 1 hoog in een polder dat effectief één meter boven het maaiveld is vergeleken met de rest van Amsterdam zonder vrijzicht is geweldig ontvangst ook niet te verwachten natuurlijk.

Aan de andere kant deze morgen ben ik aan het spelen geweest met een relatief goedkope actieve magnetic loop antenne. Op 2 meter komen de gesprekken via de repeater nog steeds met ruis binnen tijdens het koffierondje maar Schiphol  ground op 128,5750 brak dan weer wel binnen dwars door close call heen op hemelsbreed 10Km afstand en aan de andere kant van mijn huis - rare gewaarwording.

Ik weet dat die loop richtinggevoelig is en ga die ook eens dwars op de huidige positie hangen om te zien of dat iets oplevert en eventueel 2 van die dingen dwars op elkaar met antenneschakelaar als buitenantenne niets zou opleveren.

Offline Loneship

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2025, 13:04:21 »
Ik heb zelf te maken met HR++ glas waar vanaf VHF en hoger een duidelijke dempende werking vanuit gaat, vooral als de radiogolven niet perfect haaks op dat glas binnenkomen. Heeft te maken met (delen van) metalen coating die in de glaspanelen verwerkt zit. Ik werk nu deels al naar tevredenheid met een coax doorvoer waardoor ik de hele reductie van het HR++ kwijt ben. Aanvankelijk die superplatte van Goobay maar het nadeel daarvan is dat je met F-connectoren zit (dus slechter potentieel voor UHF en hoger ten opzichte van BNC laat staan N). Daarbij moest ik ook nog eens met verlooppluggen werken. Het was denk ik ook sowieso 75 Ohm. Bij Aliexpress zijn diverse alternatieven verkrijgbaar met ook meteen BNC (of N) pluggen er aan. En op papier weliswaar 50 Ohm. Ik ben tevreden over de resultaten, het is beter dan de Goobay in mijn beleving en het verschil met luisteren zonder doorvoer vind ik ook niet echt groot. Zeker niet het verlies dat dat HR++ glas bij binnenontvangst teweeg brengt.

Duurzaamheid zal in de praktijk moeten blijken. Ik kan er mee leven als ik bijvoorbeeld eens in de twee jaar de 60 cm doorvoer kabel van een paar euro moet vervangen.

Ik heb het voordeel van een hoge opstelling (wel wat met dode hoeken) maar ten noorden van het Noordzeekanaal ontvang ik Lelystad en Rotterdam ATIS 24/7. Wel wat in de ruis maar meestal goed genoeg mee te schrijven :-)

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2025, 14:47:10 »
Aan de andere kant deze morgen ben ik aan het spelen geweest met een relatief goedkope actieve magnetic loop antenne.

Leuk dat je dat uitprobeert Heb je er ook al een wereldontvanger of SDR op aangesloten? https://www.pa1m.nl/lz1aq-actieve-antenne-versterker/ Probeer het uit op verschillende plekken in je huis en ook door te draaien van richting.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2025, 18:32:28 »
Dank je wel @Loneship voor je het delen van je ervaring.  Die kabels met BNC eraan kosten idd maar een paar euro zie ik en ga dat eerst eerste proberen met een zelfbouw dipooltje voor ik +/- €100 geef aan antenne, mast, kabels, pluggen en de niet kinderachtige verzendkosten voor een lang pakket.

Over de duurzaamheid maak ik me ook geen illusie; één keer raam dicht doen en dicht laten. Anders vermoedelijk nieuwe kabel. En werkt het niet dan ben ik geen kapitaal kwijt.

@Noway, dank je! Ik ben niet altijd in de stemming om uit te proberen maar vandaag wel :)  ik had die site gezien van PA1M en las bij 'de buren' dat PA2WN van getrokken remleidingen een loop antenna had gemaakt. Zelf ben ik helemaal niet technisch en die versterker bouwen gaat boven mijn kunnen en geduld.

De enige SDR die ik nu heb is zo'n goedkope DVB-T ding  wat nu dienst doet als ADS-B ontvanger. Zat er wel aan te denken om een V4 SDR-RTL stick te kopen. Alleen ga ik daar ook iets mee doen, is de vraag. Ik loop nu al te hannessen met online SDR's waar ik mee overhoop lig.

Ps de loop antenne die ik heb is best fragiel (twee stukken coax met onder en boven verbinding); kan het wel op een PVC pijpje even fixeren voor de beste plaatsbepaling in huis maar a/ er zitten twee kabels aan voor de stroomvoorziening en coax - wat bewegingsvrijheid beperkt en b/ mevrouw Xenu moet het ook nog leuk vinden waar het terecht komt..

Offline Loneship

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2025, 19:16:31 »
Over duurzaamheid: die Goobay is zo'n extreem platte (lijkt wel zo'n oude datakabel) maar die ik had ik al een maand (maar volgens mij nog wel langer) in gebruik bij een schuifpui die dagelijks open en dicht gaat. Het zal er misschien ook een beetje van af hangen hoe alles precies klemt wellicht en waar de druk op zit. De "50 ohm" BNC zwarte doorvoerkabeltje van 60 cm is even afwachten maar zit er nu ook al een paar weken en lijkt het ook goed te doen.

Ik had het zelf ook niet verwacht maar so-far-so-good in mijn geval. Als ik elke week zou moeten vervangen schiet het niet op natuurlijk, want aan de buitenzijde heb ik immers ook de connectoren gesealed, dat wil je niet steeds losmaken voor wéér een nieuw tussenstukje. Zoals gezegd kan ik leven met een jaarlijkse vervanging als dat nodig mocht zijn. In de winterperiode blijft de zaak ook net weer wat meer dicht hier dan in de afgelopen mooie zomerperiode.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 29 september 2025, 21:49:16 »
Top L! Je hebt me overtuigd  ;D  Bij mij is het een raam met houten kozijn wat zelden open gaat want niet makkelijk bereikbaar.

Morgen eerst maar twee rvs kledinghangers scoren voor simpele dipool.

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 30 september 2025, 11:35:26 »
(...) Bij Aliexpress zijn diverse alternatieven verkrijgbaar met ook meteen BNC (of N) pluggen er aan. En op papier weliswaar 50 Ohm. Ik ben tevreden over de resultaten, het is beter dan de Goobay in mijn beleving en het verschil met luisteren zonder doorvoer vind ik ook niet echt groot.(...)

Heb je daar een linkje van? Ik zit ook te zoeken maar zie door de bomen het bos even niet meer....
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10, Inrico S200