Auteur Topic: Platte kabel als doorvoer?  (gelezen 1892 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
Platte kabel als doorvoer?
« Reactie #15 Gepost op: 30 september 2025, 11:42:04 »
Hi Bart, ik zat te zoeken op venster coax bnc en raam coax bnc bijv https://a.aliexpress.com/_EzZjHh4 of https://a.aliexpress.com/_EyRm4ry en dan komen er ook gelijk genoeg alternatieven. Ik ben zelf aan het kijken hoe de indeling op de bovenste verdieping het beste kan aanpassen, zodat ik op meerdere kamers kan luisteren en vandaar was ik aan het zoeken.

Offline Bart

• Gevorderd Lid
Re: Platte kabel als doorvoer?
« Reactie #16 Gepost op: 30 september 2025, 11:49:50 »
Top, dankjewel!!
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10, Inrico S200

Offline Loneship

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 30 september 2025, 12:22:59 »
https://nl.aliexpress.com/item/1005007006894784.html

Onder andere. Maar iemand was me al voor ;-)

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 30 september 2025, 13:57:39 »
(...) Bij Aliexpress zijn diverse alternatieven verkrijgbaar met ook meteen BNC (of N) pluggen er aan.

Heb je daar een linkje van? Ik zit ook te zoeken maar zie door de bomen het bos even niet meer....

Ik dacht eraan om deze te bestellen, Bart: https://a.aliexpress.com/_EwQ4KB4

Ik ga nog meer dingen bestellen en wacht tot 1 oktober want dan zijn er weer kortingsbonnen op Ali.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
Platte kabel als doorvoer?
« Reactie #19 Gepost op: 30 september 2025, 14:08:50 »
Hi MikeXenu, bedankt voor de tip van de bonnen

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 30 september 2025, 18:32:11 »
Haha.. ik had jullie reacties niet gezien toen ik dat schreef, Loneship & Noway! Was op m'n mobieltje onderweg en dan heb ik minder overzicht.

Ps kledinghangers zijn binnen. Geen idee of ze van RVS zijn maar ik heb er nu zoveel waar die winkel vanaf wilde dat ik me geen zorgen maak..

Nu zien hoe ik ze recht krijg.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 1 oktober 2025, 11:03:04 »
Excuses, dubbel post van me..

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 1 oktober 2025, 11:03:59 »
Probeer het uit op verschillende plekken in je huis en ook door te draaien van richting.

Ik heb de loop gisteren dwars op de vorige stand opgehangen en het resultaat is dat Schiphol veel minder sterk binnenkomt en het 2-meter koffierondje in de ochtend op  145,7875 MHz met iets minder ruis - wat nog steeds niet fijn luisteren is.

Daarna klein stukje (want voedingsdraad voor LNA) rondgelopen, Noway, maar dat hielp niet. Heel veel ruis. Dus weer bovenaan tegen raam uit het zicht geplakt op oude positie en nu 8v voeding bestellen met ferriet klemmetjes want met 12v ontwikkelt de versterker teveel warmte. Is nog amper vast te houden dan.  De drie standen waarin je de loop kunt zetten hebben wel (2 maar minimaal) effect, bij mij werken de mobius en electrostatic standen het best. En eerlijk gezegd heb ik nog niet opgezocht waar die termen voor staan  :-[

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #23 Gepost op: 1 oktober 2025, 17:01:59 »
Ik heb het net opgezocht.. maar ik denk dat het beter door iemand anders uitgelegd kan worden..

Offline Loneship

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 4 oktober 2025, 20:51:04 »
Omdat ik ook nog met een ADS-B projectje bezig ben (antenneswap plus andere locatie) heb ik vandaag nog een keer goed gekeken wat ik zo objectief mogelijk kan vaststellen van wat voor verlies ik ongeveer heb bij de toepassing van enkele verlooppluggen en zo'n in mijn geval 60 cm platte 'kabel' met 2 female BNC aansluitingen er op. Als eerste op de AOR afgestemd op het 23 cm ham baken in Amsterdam (ACTA gebouw) wat in de 1,2 GHz zit en ruim 9 kilometer bij me vandaan. Als eerste met een Omni-X plus multicoupler en ook inclusief verlies doordat ie binnen staat. Dit geeft toch nog S5 met -91 dBm. Verder nog niets met de platte 'coax'.

Daarna de blade-antenne (t.b.v 1098 MHz ADS-B) zo direct mogelijk aangesloten, alleen een SMA Female naar Male N om m op de AOR input aan te sluiten: S7 met -77 dBm. Deze antenne is specifiek voor 1098 MHz maar ik veronderstel nog wel enige bruikbaarheid voor 23 cm. S7 dus.

Op het moment dat ik die 60cm BNC female doorvoerkabel er domweg tussen ga zetten daal ik naar S6 met -83 dBm. Vind ik nog enigszins meevallen. Pas als ik ook nog een multicoupler er tussen ga zetten (alsof ik twee ontvangers op die antenne wil gaan toepassen) zie ik met behoud van die platte kabel naar de multicoupler toe het eindresultaat flink terugvallen naar S3 met -98 dBm. Behalve dat de meeste multicouplers qua formele specs ook tot ongeveer die 1GHz worden begrenst speelt in deze setup vooral zo'n standaard BNC patchkabel van multicoupler naar AOR me erg parten. Ik merk ook dat alleen die patchkabel op de N-poort laten van de AOR (zonder verder iets aangesloten) nog best wel wat signaal geeft op de ontvanger. Is dit normaal of een teken van een waardeloze patchkabel cq connector?

De antenne is zoals gezegd niet speciaal voor 23 cm hamband. Als ik dan als laatste de zaak aansluit op de Mode-S Beast en display in Planeplotter dan heb ik met directe aansluiting ruim 1.700 messages/second qua Mode-S en bijna 6.800 messages/second qua Mode A/C.  Die messagerates fluctueren wel wat van minuut tot minuut maar heel kort daarop opnieuw zo'n platte 60 cm kabel er tussen met de nodige SMA-BNC verlooppluggen en ik kreeg iets minder dan 1.700/sec resp 6.500/sec . Het lijkt een beperkt verschil. Deze laatste test is eigenlijk precies hetgeen ik moest weten om te kunnen bepalen of het platte doorvoerscenario qua verlies enigszins acceptabel is. Gezien de ervaringen met de AOR zie ik wel af van nog verdere coaxverlopen, dus de platte doorvoer moet eigenlijk direct op de Mode S-beast aangesloten worden en de rest met USB naar de PC of laptop.

Lang verhaal, misschien wat warrig, maar wellicht hebben sommigen er nog wat aan. Het verliesverhaal is er zeker maar veel hangt af van wat en hoeveel er precies qua tussenschakels wordt bedacht tussen antenne en de uiteindelijke ontvanger.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #25 Gepost op: 5 oktober 2025, 09:23:17 »
de negatieve dBm waarde (voor zover deze voldoende betrouwbaar is) is feitelijk de enige waarde waarmee je betrouwbaar kunt meten en vergelijken.

3dB is een verdubbeling (-3 halvering)
6dB een verviervoudiging
10dB is een factor 10
20dB een factor 100

Als mensen menen dat zij nog steeds kunnen ontvangen wat ze willen horen, prima :)

Maar als je een signaal in de ruis hoort en je stopt er een platte kabel tussen, dan ben je het echt kwijt.
Vergelijken met sterke signalen zet geen zoden aan de dijk. Zwakke signalen of dB waarden.

Als je 4 'thuiskomertjes' onder je auto zet dan kun je daar in de stad ook prima mee door de stad rijden (prima / redelijk).
Probeer dat echter eens op de snelweg, of als het wegdek wat minder wordt of bij een flinke regenbui.

Er zitten een aantal vakexperts op dit forum en die laten dit soort topics bewust met rust. Enerzijds is de praktijk de beste raadgever, maar aan de andere kant, als je beschikt over de juiste kennis en je ziet bepaalde lieden aanrommelen en roepen "het werkt toch", tsja. Vanuit je eigen professie weet je ook hoe je bepaalde zaken wel/niet moet aanpakken en heb je soms wellicht een mening over mensen die zoiets op hun eigen manier doen.

Het is ook verder niet lullig bedoeld, maar ik heb al wat opmerkingen gemaakt en als mensen het gebruiksgemak prefereren boven optimale ontvangst (even gechargeerd "3dB merk je toch niet") dan zijn er forumgebruikers die bepaalde topics vermoedelijk op 'negeer' zouden willen kunnen zetten [aapje met handen voor ogen]

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #26 Gepost op: 5 oktober 2025, 10:20:28 »
Haha MikeXenu, stond bij mij in de favorieten op Amazon en deze op een andere plek: Ben benieuwd of men hiermee ook ervaring heeft: kan ik rijden en luisteren

met magneetvoet of klem op dakrail oid doe je de coax toch gewoon via de deuren of achterklep naar binnen?
jaaaaaaren zo gedaan, zowel met HF en VHF/UHF antennes. coax dikte 5mm. nul problemo.
wel even nadenken waar je de coax naar binnen leidt, want je wilt niet dat er water via de kabel naar binnen loopt.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 5 oktober 2025, 10:59:22 »
Lang verhaal, misschien wat warrig, maar wellicht hebben sommigen er nog wat aan. Het verliesverhaal is er zeker maar veel hangt af van wat en hoeveel er precies qua tussenschakels wordt bedacht tussen antenne en de uiteindelijke ontvanger.

Dank je wel! Het is zeker niet ideaal met platte kabel en tussen connectoren maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

Ik wacht nog op mijn platte kabel. De dipool van kledinghangers is klaar - simpel ding van kroonsteentje, twee staafjes plus coax en pvc pijp om enigszins horizontaal op afstand over balkon tijdelijk te monteren.

Offline Loneship

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 5 oktober 2025, 11:25:48 »
Inderdaad, soms is het roeien met de riemen die je hebt. Hunter heeft helemaal gelijk over dat signaal in de ruis dat er je net mee kwijt zult zijn. Direct met een korte Aircell 7 kabel de ontvanger in, is het allerbeste. Dat weet ik ook, en heb ik ook kunnen constateren. In zoverre geen verschil van inzicht. Zo leek ik de unidirectional ILS-LLZ signalen van twee Schiphol runways net kwijt te raken zodra ik er iets tussen ging zetten. Rotterdam ATIS, aan de andere zijde van de Randstad voor mij was i.h.a goed verstaanbaar in de ruis en bleef dat ook met de tussenverbindingen.

Maar ook in mijn geval heb ik met afwegingen te maken die te maken hebben met mijn woonsituatie. In the end is het of je zelf nog tevreden bent met het eindresultaat dat een aantal constraints respecteert. Voor mij ging het in de laatste casus uiteindelijk om de coverage/messagerate die ik weet te behouden qua mode-S ontvangst. Die message rate window in PP is hiervoor de directe indicator. Dat gaat overduidelijk progressief naar beneden zodra je een serie van verlopen in coax en plugadapters gaat tussenvoegen. Maar het ene element doet kennelijk meer dan het andere, dat was ook een deel van mijn huis-tuin-en-keuken onderzoekje.

De genoemde signaalsterkte is overigens vanuit de AOR 5700D.

Groet,

Robert

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #29 Gepost op: 6 oktober 2025, 08:16:11 »
ook ik heb in het verleden met de situatie te maken gehad dat ik alleen via een raam naar binnen kon met de coax.
ook ik heb toen die platte coax gezien, maar in het kader van "dat lijkt me technisch gezien geen goede keuze" en "roeien met de riemen die je hebt" ben ik voor een andere oplossing gegaan:
gewoon door raam naar binnen met de coax (5mm), de kier goed afdichten met tochtband en zorgen dat de grendel goed sluit.
win win: kabel uit 1 stuk dus geen verlies en geen schade bij het raam, alles was zo terug te draaien.