Auteur Topic: Mijn eerste zelfbouw antenne  (gelezen 1564 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
Re: Mijn eerste zelfbouw antenne
« Reactie #15 Gepost op: 4 september 2025, 22:22:56 »
Ik bevestig de pvc buis aan de muur door middel van twee simpele u beugels. dit is de kleine UHF air, heb ook een kleine VHF air en twee antennes gemaakt op een dikkere buis met aircell7. die zijn wat minder handzaam. Veder heb ik een VHF air en UHF air gemaakt van blauwe perslucht leiding met insteek koppeling. Handig wat dan is de antenne te splitsen en makkelijk mee te nemen.

Ziet er heel netjes uit in zo'n buis. Ik heb stukje pvc buis van 32mm diameter gebruikt voor de choke en dat had wel minder gekund achteraf gezien. Wat is een insteekkoppeling - iets om aan twee kanten een buis mee koppelen zodat je weer de volledige lengte hebt?

Helaas zal bij mij niet zo'n pijpje kunnen vermoed ik omdat ik geen pijphouder kan monteren wat buiten balkonrand uitsteekt en dan aan 3 kanten ingebouwd zit. Daarom dat ik het over de rand laat 'hengelen' om zoveel mogelijk vrije ruimte te hebben rondom.

Offline haasjetik

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 5 september 2025, 09:12:11 »
Als je filmpje tegenkomt@haasjetik of stappen in je project, hoor ik dat graag  :)

Het gaat waarschijnlijk om dit filmpje: .

Vanmorgen even snel de antenne omhooggestoken en de ontvangst van de Schiphol controller was redelijk. Antenne nog lang niet goed (denk ik), maar als proof of concept ben ik wel tevreden.

Heb nog wel een vraag. Ik gebruik zo'n voedingspunt (zie foto). Nou vraag ik me af, vanaf welk punt ga je de lengte van de antennedraden meten? Voor een volgende versie wil ik een chassisdeel gebruiken en daar de draden aan solderen. Probeer het zo te doen dat het chassisdeel op een buis kan gemonteerd. Beetje vaag misschien maar voor nu kan ik het niet beter omschrijven. Laat tzt wel foto zien. Daarom ben ik benieuwd naar de meetafstand.

Vandaag verder met 5 kilo mosselen voor vanavond (heb ik geen foto van).

Offline Noway

• Gevorderd Lid
Mijn eerste zelfbouw antenne
« Reactie #18 Gepost op: 5 september 2025, 09:19:33 »
“ Vandaag verder met 5 kilo mosselen voor vanavond (heb ik geen foto van) “

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 5 september 2025, 11:41:31 »
Dank je wel voor filmpje haasjetik! Ik weet nu wat je bedoelt en waar ik moet zijn: display -> scale -> scale/div

Als ik tijd en zin heb deze avond ga ik het proberen met mijn metertje. Die wil ook ook nog koppelen aan mijn telefoon. De app gaat niet lukken want is voor oudere android versie dan waar mijn telefoontje op draait maar er is ook een web-client wat in chrome browser moet kunnen draaien. Die wil ik wel proberen zodat ik groter scherm heb -- https://cho45.stfuawsc.com/NanoVNA/.

De filmpjes van M0FXB met markante stem zijn mij bekend  :) Soms is hij onbedoeld grappig als hij met een nieuw speeltje bezig is en het niet gaat zoals verwacht. Hij gaat dan onverstoord verder en dat is fascinerend en lovenswaardig tegelijkertijd.

Ik weet niet vanaf welke punt je de antennedraden voor een dipool moet berekenen. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de totale lengte met koppelstuk meegerekend  . Er zijn calculators op internet te vinden en die gegeven de totale lengte en delen dit door 2 voor iedere antennepoot en verder niets doen met koppelstuk:
https://www.omnicalculator.com/physics/dipole

Bedankt @chinook! Ik snap wat je bedoelt met de koppeling en zat in de juiste richting. Slim bedacht om op zo'n manier een klein pakketje te maken van je antenne.

Ik bedenk me net, als ik ooit in een gekke bui ben dat ik met een parasolstandaard m'n antennehengel buiten eens op kan zetten om te zien wat ik dan de ontvang   ;)  https://www.intertoys.nl/parasolstandaard

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 5 september 2025, 12:38:48 »
“ Vandaag verder met 5 kilo mosselen voor vanavond (heb ik geen foto van) “

Soms is het leven gewoon zwaar  ;)

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 5 september 2025, 21:00:43 »
Haasjetik, ik heb vanavond weer gemeten over een kleinere frequentiebereik van 110 t/m 135Mzh en kwam toen nog iets lager uit met de antennehengel; 125,750Mhz. Dus toch echt flink lager dan de gewenste 127,5. Even kijken wanneer ik de top gabij punten en wat dat doet.

Ps over een groter frequentiebereik heb ik wel de step kunnen aanpassen van 0,25 naar 0.15 maar over die range die ik boven gebruikt heb niet meer. Moet ik nog even naar kijken.

Oh ja, ik kan het topic niet meer vinden maar iemand had een heel mooie dipool gemaakt met ook zo'n koppelstuk als jij hebt. Met een bezemsteel een pvc pijp wat ruimer gemaakt en toen zo het koppelstuk met coax erin kunnen doen - uit mijn herinnering.

Kijk ook eens hier:
https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=4536.msg30679#msg30679

Offline haasjetik

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 5 september 2025, 21:53:36 »
Halve kracht, want net de mosselen (+ wijn) achter de kiezen.

110 - 136 MHz: ik zou bij 118 beginnen of zo, of zit er daar nog iets dat je per se wil ontvangen? Of het echt zo kritisch is weet ik niet. Volgende week is Sen weer terug van vakantie en die weet daar meer van.

Ik denk dat je de filmpjes van Sven nog eens moet terugkijken. In 1 daarvan komt dat koppelstuk (voedingslijn) voor.

Andere topic ziet er interessant uit, wordt iets voor verderop in het weekeinde.

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #23 Gepost op: 6 september 2025, 00:21:45 »
https://i.postimg.cc/rwnxsd7K/IMG-8841.jpg

https://i.postimg.cc/4x9Hf8vF/IMG-8842.jpg

Ik bevestig de pvc buis aan de muur door middel van twee simpele u beugels. dit is de kleine UHF air, heb ook een kleine VHF air en twee antennes gemaakt op een dikkere buis met aircell7. die zijn wat minder handzaam. Veder heb ik een VHF air en UHF air gemaakt van blauwe perslucht leiding met insteek koppeling. Handig wat dan is de antenne te splitsen en makkelijk mee te nemen.

weet wel dat grijze pvc buis demping geeft van het ontvangen signaal en dat als je een antenne hebt gemaakt en afgesteld buiten een behuizing/buis, de resonantie frequentie verschuift als je hem daarna in een behuizing/buis stopt

Offline gerrit63

• Gevorderd Lid
« Reactie #24 Gepost op: 6 september 2025, 12:03:37 »
Dan moet je de antenne doormeten voordat je hem plaats , wel liefst doormeten buiten in een vrije omgeving zelf zet ik de antenne .
op een kleine mast aan de schuur ,

Offline haasjetik

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 6 september 2025, 13:35:26 »
Dan ga je er dus van uit dat de resonantie het gehele bereik in gelijke mate verschuif. Geen idee of dat zo werkt.

Offline chinook

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 6 september 2025, 14:12:31 »
Ik heb een swr meting gedaan, vrij van opstakels. antenne gaf prima resultaat. Maar waar je hem plaatst is best belangrijk. Ik ontvang een ATIS freq en aan de hand van de SNR op de SDR# plaats ik de antenne. verschillende metingen gedaan in de tuin en een meter de antenne verplaatsen maakt al een wereld van verschil. uitproberen dus.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 6 september 2025, 21:04:22 »
110 - 136 MHz: ik zou bij 118 beginnen of zo, of zit er daar nog iets dat je per se wil ontvangen? Of het echt zo kritisch is weet ik niet. Volgende week is Sen weer terug van vakantie en die weet daar meer van.

Ik denk dat je de filmpjes van Sven nog eens moet terugkijken. In 1 daarvan komt dat koppelstuk (voedingslijn) voor.

Tussen 110 de 118 zit niets interessants voor mij vandaar die 127,5Mhz waar ik op uit wilde komen.

Ik zal nog een keer filmpjes van Sven bekijken. Een Sirio gpa 25 - 45 inzetten voor de luchtvaartband is echt zo'n idee wat ik niet zou bedenken en waar ik van kan genieten.

Waar ik aan denk, linksom of of rechtsom hoe ik die antennehengel ook ga pieken het blijft smalbandig. Het idee om op een pvc pijp met koperfolie meerdere lengte antennes parallel te plakken van 1cm breed over de lengte gaat waarschijnlijk geen success worden, ze zouden dan te dicht op elkaar zitten op dat pijpje wat ik zo lees. Ik ga het nog wel proberen en zien wat het doet.

En misschien uitkomen op toch maar met aluminiumfolie een dipool maken over de volledige omtrek van die pijp en kijken of dat breedbandiger zal zijn met eventueel een grote krimpkous over de hele zwik heen - hopelijk dat dat de swr dan weer niet teveel beïnvloed.  Het wachten is op een verse zending coax. Net een vroege Sinterklaas  :)

Offline sven861

• Gevorderd Lid
« Reactie #28 Gepost op: 9 september 2025, 09:03:27 »
Het idee is, omdat ik toch nog een pvc pijp overheb, om met koperfolie een multiband antenne te maken. Horizontaal zo gemonteerd (coax hangt wel recht naar onderen) maar verticaal dus meer werk.

Hai Mike,

Als je een dipool horizontaal weghangt voor een verticaal signaal heb je ongeveer 20dB verzwakking te pakken, lijkt mij niet helemaal de bedoeling voor je eigenbouw antenne.

Gr, Sven

Offline sven861

• Gevorderd Lid
« Reactie #29 Gepost op: 9 september 2025, 09:07:01 »
Nou vraag ik me af, vanaf welk punt ga je de lengte van de antennedraden meten? Voor een volgende versie wil ik een chassisdeel gebruiken en daar de draden aan solderen. Probeer het zo te doen dat het chassisdeel op een buis kan gemonteerd. Beetje vaag misschien maar voor nu kan ik het niet beter omschrijven. Laat tzt wel foto zien. Daarom ben ik benieuwd naar de meetafstand.

Hai Haasjetik,

Je meet het begin van elke pool van de dipool in het midden van de twee boutjes van het voedingspunt. Je hebt nu een nanoVNA, dus eerst berekenen, iets te lang laten en daarna meten totdat je spot on zit.