Auteur Topic: Mijn eerste zelfbouw antenne  (gelezen 1557 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
Mijn eerste zelfbouw antenne
« Gepost op: 3 september 2025, 19:55:33 »
Ik wilde een kwartgolf flowerpot antenne maken voor de luchtvaartband als oefening. Doel was op 127,5Mhz als sweetspot uit te komen en heb deze calculator https://nomonsuhendar.blogspot.com/2020/12/flower-pot-antenna-calculator.html gebruikt omdat meerder zendamateurs er naar verwijzen. Snappen hoe die berekening helemaal in elkaar zit doe ik niet. Om wat speling te hebben heb ik de straler (coax binnenkern zonder mantel) 2cm langer gelaten dan berekend met de gedachte die in te kunnen korten tot gewenste frequentie. Zonder inkorten zit het nu op 126,200Mhz gepiekt en laat het zo. Goedkope coax,  zelfvulcaniserend rubber tape en krimpoog van ome Ali, 5mtr uitschuifbare vishengel van Decathlon en stukje pvc voor de choke van Praxis. Die kan nog kleiner want de hengel is best top zwaar.

Zwikje hangt over balkon als ik daar zit en haal ik weer binnen als ik ook naar binnen ga.  Het moeilijkst vond ik om zonder bankschroef 2 gaten te boren in pvc buisje.

Foto's: https://drive.proton.me/urls/R3J3MY5WA0#SWXNJeLeYRZF

Ps ik ben ook nog aan het stoeien met mijn nanovna - heel leuk spul maar wel even pielen.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
Re: Mijn eerste zelfbouw antenne
« Reactie #1 Gepost op: 3 september 2025, 20:51:21 »
Geweldig, Mike, echt! leuk en hou ons op de hoogte

Offline haasjetik

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2025, 21:22:01 »
Leuk en inspirerend om dat ding aan een hengel buitenboord te hangen. Ben zelf met een dipool voor luchtvaart bezig. Morgen komt mijn nanovna.
Je zou misschien de step grootte op het display kunnen aanpassen, dan ben je een betere grafiek.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2025, 21:33:16 »
Je zou misschien de step grootte op het display kunnen aanpassen, dan ben je een betere grafiek.

Dank je voor de tip! Zal ik naar kijken. Veek plezier met je nanovna en succes met je dipool! Ben benieuwd hoe die eruit gaat zien.

Thanks Noway  :)

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 3 september 2025, 22:14:52 »
Het is geen kwartgolf - zoals ik meld - maar een end-fed half-wave coaxial dipool. Meer over de theorie erachter kun je hier lezen: https://moonrakeronline.com/blog/the-flower-pot-antenna-a-simple-build-with-surprising-performance

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #5 Gepost op: 4 september 2025, 06:01:20 »
Foto's: https://drive.proton.me/urls/R3J3MY5WA0#SWXNJeLeYRZF

Dit had je beter via https://postimages.org/ kunnen doen.
Dan hadden ze direct hier online gestaan, nu moeten we ze eerst downloaden om te kunnen zien.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
Mijn eerste zelfbouw antenne
« Reactie #6 Gepost op: 4 september 2025, 06:22:51 »
Goedemorgen Johan, als je op de naam van het plaatje klikt dan kan je de foto’s al 1 voor 1 zien. Probeer maar Om naar de volgende foto te gaan, klik op het kruisje en dan weer op de naam.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #7 Gepost op: 4 september 2025, 06:41:53 »
Helaas, bij mij werkt dat niet.
Mijn genoemde optie heeft toch wel de voorkeur en is ook vrijwel gebruikelijk hier.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #8 Gepost op: 4 september 2025, 07:31:16 »

Offline haasjetik

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 4 september 2025, 07:58:56 »
Met stepggrootte bedoelde ik het aantal datapunten, dat is wat begrijpelijker. Maar er zijn zat filmpjes waarin het allemaal tot in duizelingwekkend detail wordt uitgelegd.

Heb even een snelle foto van 2e prototype gemaakt (eerste is al weer gedemonteerd. Voorlopig eerst maar eens kijken wat het met de ontvangst doet. Ben nog aan het puzzelen over de plaatsing. Liefst natuurlijk boven het dak, maar dat gaat ook weer kosten.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 4 september 2025, 09:42:17 »
Met stepggrootte bedoelde ik het aantal datapunten, dat is wat begrijpelijker. Maar er zijn zat filmpjes waarin het allemaal tot in duizelingwekkend detail wordt uitgelegd.

Heb even een snelle foto van 2e prototype gemaakt (eerste is al weer gedemonteerd. Voorlopig eerst maar eens kijken wat het met de ontvangst doet. Ben nog aan het puzzelen over de plaatsing. Liefst natuurlijk boven het dak, maar dat gaat ook weer kosten.

Dank je @Johan! Weer wat geleerd over plaatsen van foto's hier. Wist niet dat Protondrive niet voor iedereen lekker werkt.

@haasjetik ik las dat ik de stimulus reikwijdte (start/stop freq.) kleiner kan maken voor kleinere stepggrootte. Is dat wat je bedoelt?

Je dipool ziet er netjes uit. Ga je het verticaal monteren? Ik wil ook een verticale dipool maken maar moet ook nog een manier bedenken hoe ik dat kan monteren zodat de kabel dwars op de antenne wegloopt en iets permanenter is dan een hengel.

Het idee is, omdat ik toch nog een pvc pijp overheb, om met koperfolie een multiband antenne te maken. Horizontaal zo gemonteerd (coax hangt wel recht naar onderen) maar verticaal dus meer werk.

Offline haasjetik

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 4 september 2025, 10:18:52 »
Wat ik er van begrijp (kan het filmpje even niet meer vinden): de grafiek wordt er 'soepeler' van. Als ik de mijne heb kom ik er nog wel op terug.

Plan is inderdaad om 'm verticaal te monteren. Staander, dwarspijp en daar de verticale dipool aan. Dat is nog wel even een dingetje. Het liefst zou ik alles aan de zijkant van mijn huis (hoekhuis) monteren, zodat antenne boven het dak uitkomt. Maar ja, ben niet zo'n held op hoogte. Ben dus nu wat aan het experimenteren vanuit dakkapel. Ben ook nog wat druk met wat etentjes, dus niet in de gelegenheid om me hier volop op te storten.

Offline chinook

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 4 september 2025, 11:24:36 »
Ik heb ook een flowerpod gemaakt voor zowel vhf air als uhf mil.. Werkt super goed. ontvangst is  vele malen beter dan b.v. D-103 van Diamond.
Ik heb hem gemaakt naar aanleiding van dit filmpje :youtube.com/watch?reload=9&v=vrGcisUsfzM

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 4 september 2025, 18:47:42 »
Ik heb ook een flowerpod gemaakt voor zowel vhf air als uhf mil.. Werkt super goed. ontvangst is  vele malen beter dan b.v. D-103 van Diamond.
Ik heb hem gemaakt naar aanleiding van dit filmpje :youtube.com/watch?reload=9&v=vrGcisUsfzM

Heb je een foto, Chinook? Ben benieuwd hoe je het mechanisch hebt gedaan. Ik had bijna deze middag een aluminium telescopische verfroller gekocht om over balkonrand een verticale dipool te hangen maar besloten dat het wss toch te kwetsbaar is:  https://www.lidl.nl/p/parkside-schilderset-of-telescoopstang/p100379745

Als je filmpje tegenkomt@haasjetik of stappen in je project, hoor ik dat graag  :)

Offline chinook

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 4 september 2025, 19:34:08 »
https://i.postimg.cc/rwnxsd7K/IMG-8841.jpg

https://i.postimg.cc/4x9Hf8vF/IMG-8842.jpg

Ik bevestig de pvc buis aan de muur door middel van twee simpele u beugels. dit is de kleine UHF air, heb ook een kleine VHF air en twee antennes gemaakt op een dikkere buis met aircell7. die zijn wat minder handzaam. Veder heb ik een VHF air en UHF air gemaakt van blauwe perslucht leiding met insteek koppeling. Handig wat dan is de antenne te splitsen en makkelijk mee te nemen.