Terugkomend op mijn eerdere vermoedens: ik ben gaan experimenteren met FM en DAB+ notch ('bandstop') filters. Conclusie: de 160DN en de 260DN zijn gevoelig voor oversturing door DAB+ zenders. In mijn geval zit er een redelijk (maar zeker niet extreem) sterk DAB+ signaal net boven 174MHz. Als je deze niet met een notch filter verzwakt zijn de beide scanners behoorlijk doof op de VHF band, marifoonkanalen komen slecht door, die op een 9000XLT probleemloos binnenkomen. En bij opengedraaide squelch zie je de S-meter flink uitslaan, ofwel: de ontvanger is overstuurd en daardoor 'desensitised'.
Na toepassing van het DAB+ notch filter (dat ik ook zelf nog heb moeten modificeren omdat de verzwakking dusdanig was dat het middel erger was dan de kwaal) is de ontvangst nu bijna gelijkwaardig aan de 9000XLT. Ook slaat de S-meter dan niet of nauwelijks meer uit als er geen signaal is.
Ik vermoed een ontwerpfout: de scanners zijn ontwikkeld in een land waarin DAB+ niet gebruikt wordt en er is dus simpelweg geen rekening gehouden met de aanwezigheid van sterke breedbandige signalen in die band. Wat bovendien vreemd is is dat oudere analoge scanners als de 9000XLT en de 92XLT er totaal geen last van hebben. De filtering die ik nu in mijn antenne aanvoer opneem zou gewoon ingebouwd moeten zijn in deze scanners. Maar voor mij lijkt dit wel de verklaring voor de klachten over de gevoeligheid (over met name de 160DN) die je veel leest.