Auteur Topic: Nieuw model Uniden scanners UBCD260DN  (gelezen 6783 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Nieuw model Uniden scanners UBCD260DN
« Reactie #15 Gepost op: 25 april 2025, 19:36:19 »
Leuk Bart, geluid is i.d.d. een verademing wanneer je alleen handscanners gewend bent. Veel plezier ermee. ;-)

Offline hobbykast

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 25 april 2025, 20:25:34 »
Bart, ik ben ook erg benieuwd hoe de ontvangst is met de X50 antenne en hoe de Dpmr doorkomt.

Groetjes Marco.

Offline Wassenaar

• Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: 27 april 2025, 10:01:13 »
Ik ben ook zeer benieuwd naar de eerste gebruikerservaringen.

Wsn

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #18 Gepost op: 30 april 2025, 14:50:57 »
Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen. Heb sinds een tijdje de trx-2 maar of ik heb iets verkeerd staan de ontvangst tegen vallen op mijn buiten antenne. Had verwacht betere ontvangst te hebben dan met mijn 3600 op de buiten antenne.
o.a TRX_2

Offline peter aor

• Gevorderd Lid
« Reactie #19 Gepost op: 30 april 2025, 21:29:27 »
De 260 is een vrij goede scanner,enigste nadeel vind ik het ontbreken van een VFO functie,mij een raadsel waarom Uniden daarmee gestopt is,waarschijnlijk vanwege de kosten ?.
Op me active buitenantenne werkt de scanner heel goed,de selectiviteit is prima,ook supersnel met scannen.
Digitale protocollen (Dpmr,NXDN en DMR) komen ook zeer goed binnen.

Offline Wassenaar

• Gevorderd Lid
« Reactie #20 Gepost op: 1 mei 2025, 05:02:48 »
Dank voor je reactie.

Wsn

Offline Dutchbull

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 1 mei 2025, 12:34:06 »
Geen VFO!
Waar is die ronde knop dan voor?

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #22 Gepost op: 1 mei 2025, 19:20:54 »
Met die grote knop draai je door je geheugenplaatsen als de scanner op 'hold' staat, verander je de scan of search richting, en als je hem indrukt is het de F-toets. Volume en aan/uit is de kleine draaiknop linksonder.
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10

Offline Jewannes

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 1 mei 2025, 20:40:12 »
Ik vind het een mooie scanner voor het geld en wil nog steeds een basisscanner naast mijn 3600xlt. Aangezien ik nu zo gewend ben aan system/department/channel wil ik eigenlijk niet terug naar 'ouderwetse' banken. De bct15x is dan weer niet digitaal en de sds200 is een beste aanslag op de hobbypot.

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 2 mei 2025, 06:41:19 »
Ik heb de gok ook gewaagd en een 260DN besteld. Eerste bevindingen: de gevoeligheid is uitstekend, beter dan de 160DN. Erg jammer vind ik wel dat het apparaat dezelfde zwakheid kent als de 160DN en de 3600XLT: met name (in mijn geval) VHF rond de 170 MHz heeft last van oversturing(en daardoor een verlies aan gevoeligheid), vermoedelijk door een DAB+ zender in de buurt. Toch merkwaardig dat zowel de 9000XLT als een simpele 92XLT daar veel minder last van hebben. Toch een zwakke plek van deze scanners.

Dat gezegd hebbende: de gevoeligheid op UHF is echt erg goed (beduidend beter dan de portables), de geluidskwaliteit van de speaker erg goed, en hetzelfde bedieningsgemak als de 160DN. Waarbij ik juist de voorkeur geef aan de eenvoud van de banken. De bouwkwaliteit is ook echt goed, ouderwetse volledig metalen behuizing die doet denken aan de beste scanners uit de jaren 80 en 90.

De draaiknop is trouwens op dezelfde manier als bij de 3600 wel degelijk als VFO te gebruiken: druk de knop FRQ in, type je gewenste frequentie + enter en de scanner staat in de Quick Search/HOLD modus. Met de draaiknop kun je dan omhoog of omlaag gaan in frequentie.

• Top Lid
« Reactie #25 Gepost op: 2 mei 2025, 07:03:39 »
De frequentie als NFM programmeren kan wellicht helpen.
Ik gebruik Astrid op 169.6250 altijd als referentie signaal, en dat doet de 260 zeer goed.

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 2 mei 2025, 07:22:50 »
Ik zit in Noord Nederland. Astrid gaat hier niet lukken denk ik.

Mijn referentie hier is het TT racecontrol kanaal(172.050 MHz, hemelsbreed hiervandaan een km of 18). Op mijn zelfbouw dakantenne (een kleine dipool) komt die op de 9000XLT prima binnen, op de 92XLT ook. Maar de 160DN, de 260DN, én de 3600XLT hebben er moeite mee(NFM gebruik ik standaard voor analoge spraak). Ook in de maritieme band (rond 157MHz) lijken de digitale scanners last te hebben van verlies aan gevoeligheid door vermoedelijk dezelfde reden. Jammer, want ik zocht in de 260DN eigenlijk een vervanger voor mijn 9000XLT.

Gek is ook dat dat baankanaal op een Nagoya 771 op de 160DN op zolder met een beetje handig positioneren príma te ontvangen is. Deze scanners zijn érg gevoelig. Ik overweeg op zoek te gaan naar een DAB notchfilter, ik vermoed sterk (ook op basis van wat ik met een RTL-SDR stick zie) dat het sterke DAB+ signaal dit probleem veroorzaakt.

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2 mei 2025, 09:52:54 »
Ik overweeg op zoek te gaan naar een DAB notchfilter

Als je spreekt over een zelfgemaakte antenne moet je die ook zelf kunnen maken!

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #28 Gepost op: 3 mei 2025, 15:30:38 »
Ik heb aan bovenstaande recensies eigenlijk niets toe te voegen. Ik heb geen meetapparatuur en mijn ervaringen zijn dus alleen op gehoor. Al met al heb ik wel het idee dat deze scanner qua ontvangst het gewoon lekker doet, zeker in combinatie met een goede buitenantenne (in mijn geval een X50 die binnen op zolder staat). Zowel civiele luchtvaart, marifoon als DMR frequenties zijn goed te ontvangen waarbij ik geen enkele last heb van oversturing of stoorpoducten van sterke zenders. En over die digitale modes gesproken: dat is echt supersimpel te programmeren. Gewoon de frequentie erin zetten, type op "auto" en de scanner bepaalt zelf wel wat voor signaal het is. Geen gedoe met Color Codes, Slots enz.
De scanner voelt met zijn metalen behuizing zeer solide aan en heeft veel mogelijkheden, zoals een verlicht display waarvan je de kleur kan aanpassen, verlichte toetsen, verlichting dimbaar in 4 stappen, USB aansluiting aan de voorzijde om hem te gebruiken met een PC/ARC260 software (aanrader!!), aparte aansluiting aan de achterzijde om opnames te maken en een makkelijke bediening die bijna hetzelfde is als mijn UBC125XLT. Vergeet ik nog iets? Vast wel! Ik ben in ieder geval erg blij met deze aankoop.
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10

• Top Lid
« Reactie #29 Gepost op: 3 mei 2025, 19:03:08 »
Leuk Bart, helemaal mee eens.
Kleur aanpassen display was nieuw voor mij, weer wat geleerd.
Dank voor de aankoop Bart, en veel plezier ermee ;-)