Auteur Topic: Nieuw model Uniden scanners UBCD260DN  (gelezen 6786 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline peter aor

• Gevorderd Lid
Re: Nieuw model Uniden scanners UBCD260DN
« Reactie #30 Gepost op: 3 mei 2025, 20:18:37 »
Ik heb de gok ook gewaagd en een 260DN besteld. Eerste bevindingen: de gevoeligheid is uitstekend, beter dan de 160DN. Erg jammer vind ik wel dat het apparaat dezelfde zwakheid kent als de 160DN en de 3600XLT: met name (in mijn geval) VHF rond de 170 MHz heeft last van oversturing(en daardoor een verlies aan gevoeligheid), vermoedelijk door een DAB+ zender in de buurt. Toch merkwaardig dat zowel de 9000XLT als een simpele 92XLT daar veel minder last van hebben. Toch een zwakke plek van deze scanners.

Dat gezegd hebbende: de gevoeligheid op UHF is echt erg goed (beduidend beter dan de portables), de geluidskwaliteit van de speaker erg goed, en hetzelfde bedieningsgemak als de 160DN. Waarbij ik juist de voorkeur geef aan de eenvoud van de banken. De bouwkwaliteit is ook echt goed, ouderwetse volledig metalen behuizing die doet denken aan de beste scanners uit de jaren 80 en 90.

De draaiknop is trouwens op dezelfde manier als bij de 3600 wel degelijk als VFO te gebruiken: druk de knop FRQ in, type je gewenste frequentie + enter en de scanner staat in de Quick Search/HOLD modus. Met de draaiknop kun je dan omhoog of omlaag gaan in frequentie.

Bedankt voor de tip,VFO werkt super.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #31 Gepost op: 3 mei 2025, 20:53:12 »
I.d.d. zeer goede tip.
Jij ook bedankt Peter, veel plezier ermee ;-)

Offline Tigerboy

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 6 mei 2025, 15:44:31 »
Ben zelf ook benieuwd naar de eerste gebruikerservaringen hier.

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 15 mei 2025, 10:00:57 »
Terugkomend op mijn eerdere vermoedens: ik ben gaan experimenteren met FM en DAB+ notch ('bandstop') filters. Conclusie: de 160DN en de 260DN zijn gevoelig voor oversturing door DAB+ zenders. In mijn geval zit er een redelijk (maar zeker niet extreem) sterk DAB+ signaal net boven 174MHz. Als je deze niet met een notch filter verzwakt zijn de beide scanners behoorlijk doof op de VHF band, marifoonkanalen komen slecht door, die op een 9000XLT probleemloos binnenkomen. En bij opengedraaide squelch zie je de S-meter flink uitslaan, ofwel: de ontvanger is overstuurd en daardoor 'desensitised'.

Na toepassing van het DAB+ notch filter (dat ik ook zelf nog heb moeten modificeren omdat de verzwakking dusdanig was dat het middel erger was dan de kwaal) is de ontvangst nu bijna gelijkwaardig aan de 9000XLT. Ook slaat de S-meter dan niet of nauwelijks meer uit als er geen signaal is.

Ik vermoed een ontwerpfout: de scanners zijn ontwikkeld in een land waarin DAB+ niet gebruikt wordt en er is dus simpelweg geen rekening gehouden met de aanwezigheid van sterke breedbandige signalen in die band. Wat bovendien vreemd is is dat oudere analoge scanners als de 9000XLT en de 92XLT er totaal geen last van hebben. De filtering die ik nu in mijn antenne aanvoer opneem zou gewoon ingebouwd moeten zijn in deze scanners. Maar voor mij lijkt dit wel de verklaring voor de klachten over de gevoeligheid (over met name de 160DN) die je veel leest.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #34 Gepost op: 15 mei 2025, 12:09:09 »
Welk filter heb je gebruikt en wat heb je aangepast?

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 15 mei 2025, 12:36:33 »
https://ebay.us/m/IYcN7K

Dit is het filter dat ik gebruikt heb. Gezien de F-connectoren eigenlijk bedoeld voor TV systemen vermoed ik. Het blokkeerde alles boven de 150 MHz rigoureus in de originele configuratie. Met wat experimenteren met condensatoren over de in- en output bleek een condensator van 10 pF over de input en output het beste te werken. Heel eerlijk gezegd begrijp ik niet exact waardoor… (ik zit niet genoeg in RF techniek om dat exact te begrijpen, ik was min of meer blind aan het experimenteren)..Na deze modificatie is de verzwakking van het DAB+ signaal voldoende om de desensitisation over de VHF band zo goed als  te niet te doen. En opeens ontvang ik in de marifoonband exact hetzelfde als met de 9000XLT. En ook dichter naar de 174 MHz is er nu iets te ontvangen (Rode Kruis repeaters, TT Racecontrol, etc) waar de scanners zonder het filter niets ontvingen.

Ook met de RTL-SDR is duidelijk te zien dat het gebied rond de 170MHz met dit filter een duidelijk lagere ruisvloer heeft.

De 160DN heeft zelfs met een Diamond RH771 antenne overigens al duidelijk last van dat DAB+ signaal.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #36 Gepost op: 15 mei 2025, 12:57:11 »
Pas keek ik naar https://amphenolprocom.com/products/filters/produkter/999-bpf-146-174
Die zou P2000 en KPN Nationaal 3 helaas ook doorlaten, net als het filter dat jij gebruikt.

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 15 mei 2025, 16:14:41 »
Die laatste is een band pass filter. Die is wel erg smalbandig, tenzij je echt alleen naar marifoon wil luisteren oid. Ik denk dat als je te dicht bij een P2000 mast woont je met deze scanners eigenlijk niet goed uit de voeten zult kunnen.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #38 Gepost op: 15 mei 2025, 18:29:52 »

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #39 Gepost op: 23 mei 2025, 11:11:14 »
Momenteel ontvang ik een voor mij nieuw DPMR signaal op 446.1781. De scanner geeft daarbij onder in beeld "CMID14" en daarnaast DPM. DPM staat volgens het boekje voor dPMR, maar hoe interpreteer ik CMID14?
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #40 Gepost op: 23 mei 2025, 11:23:58 »
Hoi Bart, ik heb de vraag bij Uniden/Butel neergelegd. Kan het zo ook niet vinden. Grt. Werner.

Offline Erik

• Top Lid
« Reactie #41 Gepost op: 23 mei 2025, 11:48:06 »
Momenteel ontvang ik een voor mij nieuw DPMR signaal op 446.1781. De scanner geeft daarbij onder in beeld "CMID14" en daarnaast DPM. DPM staat volgens het boekje voor dPMR, maar hoe interpreteer ik CMID14?

CMID 14 = ID 14

Soort gelijk als CTCSS bij analoog.

Staat op bladzijde 10 van de Nederlandse handleiding van de 3701D genoemd:

https://kenwood.nl/comm/licentievrij/TK-3701DE/?view=support

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #42 Gepost op: 23 mei 2025, 11:52:00 »
CMID = Common ID

Soort van kleurcode met een waarde tot 256.

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #43 Gepost op: 23 mei 2025, 11:53:28 »
Dank allen!
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10

Offline Noway

• Beginnend Lid
  • **
Nieuw model Uniden scanners UBCD260DN
« Reactie #44 Gepost op: 24 mei 2025, 14:30:00 »
Ik heb aan bovenstaande recensies eigenlijk niets toe te voegen. Ik heb geen meetapparatuur en mijn ervaringen zijn dus alleen op gehoor. Al met al heb ik wel het idee dat deze scanner qua ontvangst het gewoon lekker doet, zeker in combinatie met een goede buitenantenne (in mijn geval een X50 die binnen op zolder staat). Zowel civiele luchtvaart, marifoon als DMR frequenties zijn goed te ontvangen waarbij ik geen enkele last heb van oversturing of stoorpoducten van sterke zenders. En over die digitale modes gesproken: dat is echt supersimpel te programmeren. Gewoon de frequentie erin zetten, type op "auto" en de scanner bepaalt zelf wel wat voor signaal het is. Geen gedoe met Color Codes, Slots enz.
De scanner voelt met zijn metalen behuizing zeer solide aan en heeft veel mogelijkheden, zoals een verlicht display waarvan je de kleur kan aanpassen, verlichte toetsen, verlichting dimbaar in 4 stappen, USB aansluiting aan de voorzijde om hem te gebruiken met een PC/ARC260 software (aanrader!!), aparte aansluiting aan de achterzijde om opnames te maken en een makkelijke bediening die bijna hetzelfde is als mijn UBC125XLT. Vergeet ik nog iets? Vast wel! Ik ben in ieder geval erg blij met deze aankoop.

Ik ben wat YouTube kanalen aan het bekijken en ik zag in dit filmpje dat het zelfs mogelijk is om bij alerts de kleur van je scherm aan te passen per ingevoerde frequentie. Wellicht dat je dit ook al had gezien. Je kunt het zien rond 11.20m. https://youtu.be/COaD36ClRuY?feature=shared Rolf had in een andere topic hier al iets over gezegd. Vind het een leuke feature. Ik volg deze zeer interessante topic nauwlettend en bedankt voor de gebruikerservaringen.