Auteur Topic: LPD portoknl 01 tm 69  (gelezen 3363 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
Re: LPD portoknl 01 tm 69
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2025, 23:01:20 »
In de laatste plannen, het zijn plannen en er zijn ook diverse petities tegen, wil het RDI de status van primair naar secundair gaan veranderen van het stukje waarin de LPD band valt voor amateurs.
Als je zoals gezegd werd, met 400 watt op de LPD band gaat toeteren... laten we zeggen dat het naar mijn mening niet erg sociaal is, ook al mag het.
Vanwege de afstand tussen de andere kanalen blaf je er gegarandeerd een zooi dicht.
Er is een verschil tussen wat mag, en wat kan.
Het is mijn mening, en daar kunnen we flinke discussies over gaan voeren,lijkt me niet de goede plek hiervoor.
Het voorbeeld van een garagedeur opener wordt door het RDI zelf genoemd, het is dan ook een voorbeeld en niet onderwerp voor een discussie of je die dingen nu wel of niet zou mogen of moeten gebruiken.
Daarnaast gun ik iedereen zijn praatje,waar dan ook, maar hou rekening met anderen, er zit nu zelfs een repeater op kanaal 1 in DMR.

https://www.rdi.nl/onderwerpen/radiozendamateurs/documenten/publicaties/2020/06/22/het-frequentiegebied-tussen-433-en-435-megahertz

Lees vooral de laatste alinea.
Scanners: 2X AOR AR-DV1,Uniden UBC-125XLT, 2 X SDS100E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2025, 07:41:44 »
Dat in die laatste alinea schreef Discriminator ook al.

Als een amateur 400 Watt wil gaan gebruiken op 433MHz en dat volgens het bandplan doet (zie bijv https://amateurzender.nl/frequenties/bandplannen-vhf-uhf/) zie ik daar echt geen bezwaar tegen. Zelfs niet als die amateur in de toekomst daar een eventuele secundaire status zou hebben.

Offline Gotya

• Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2025, 12:57:48 »
en als de LPD gebruiker meer dan het toegestane vermogen en/of een externe antenne gebruiken zijn ze illegaal bezig en hebben ze naar mijn mening geen recht van spreken meer en moeten ze het maar voor lief nemen dat een zendamateur die frequentie gebruikt.

Offline Alwin

• Top Lid
    • aw foto
« Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2025, 13:27:12 »
Hier in het Oosten van het land. Zitten er aardig wat gebruikers op (Piraten) die er niet op mogen werken. En die gebruiken wel iets meer vermogen dan de gebruikelijke 10 Miliwatt.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /Uniden BC BCD260DN /Uniden BC BCD160DN- Uniden BC 780XLT-Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 /

Offline Rolf Limburg midden

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2025, 20:19:18 »
Kuls, LPD of te wel Low Power Divice toen de Mac met de Mac Drive begon hadden ze headsets op de LPD band, je kunt je voorstellen dat dat niet lang goed ging.  ;D

Op de PMR is het zeker tijdens "kantoor uren" best druk
-huilende baby's  ??? Babyfoons die daar op werken.
-Winkels (ik doe altijd twee oortjes in is het net alsof ik muziek luister  :-\)
-Attractie parken (veel vakantie en bij baantjes, dus soms hoor je de vlees keuring van hitsige pubers als er een leuke dame komt die denken dat ze helemaal privé zitten.)
-Spelende kinderen " Red 1 red, 1 this is red leader over. Red leader this is red 1 over." En dan met mijn PMR porto en mijn beste Engels met een wat moet lijken op Russisch accent: "Unknown aircraft, turn around or we will open fire." Dan is het even stil en dan komt heel voorzichtig "wie ben jij?"
-Honden training school (hier traint men schijnbaar met spoor zoeken in de avond uren)
-BHV van bedrijven (PMR is vergunning vrij dus geen kosten anders dan de aanschaf).
-Bouwkranen
-Motor rijscholen
-EHBO bij kleine evenementen
-vakantiegangers die met meerdere auto's rijden (achter mij in de file aanschuiven en ik ze dan welkom heet in de file.  ;D)
-Wanabe Boa's je gelooft het niet, hij te voet in een wandel gebied en zij op de flat als "meldkamer" ik herkende de stem en voornaam van een oud collega zeker als haar vriend een groene terreinwagen rijd met grote 112 stickers er op. Er kwamen mensen aan lopen en die ging hij aanspreken. Zij was dus heeeel verbaast toe in inbrak en haar vroeg hoe het met Beer (haar hond) was en ik dus liet merken dat ik wist wie zij was. Het BOA spelen was gelijk over en ze zouden de porto's terug brengen want het was niet wat ze gedacht hadden.  :D
-Ballonvaarders met hun volg auto en die hoor je heel ver...
-Bekenden die hele gesprekken van flat naar flat voeren die denken dat ze door hun CTSS "privé" zitten.
-groepen motorrijders.
-Diverse bedrijfstoepassingen zoals TD en interne logistiek voor o.a. heftruck e.d. bouwlocaties.
-Drie landen punt in Vaals staat/stond een pannenkoeken huis en de serveerster die gaven aan de keuken de bestellingen door (jaren geleden)
-(winkel-)beveiliging zeker in winkel centra waar de winkels een PMR porto hebben om de beveiliger die daar rond loopt aan te roepen.

Het bereik is 1-2 km maar die dingen heb je ook al voor een paar tientjes en je UBC 125 laat de CTSS en DCS zien de CTSS moet je even een spiek lijstje maken naar code of sub channel voor die goedkope dingen.
De "speelgoed" dingen hebben alleen 38 CTSS tonen de duurdere meer pro versies hebben er 50 (dacht ik) en de DCS (Digital Code System).
Spreekt voor zich dat je een ander niet moet gaan hinderen, maar met spelende kinderen kun je een geintje uithalen en een sociaal gesprek in de file die lachen ook wel mee als je inbreekt.
Als mensen de indruk gaan wekken dat ze BOA of iets zijn wat ze zeker niet zijn dan ga ik ze de soep verzouten ja!
Ik ga hier even met mijn hond lopen kijken of ik de honden school kan vinden maar die laat ik met rust en laat ze ook niet merken dat ik mee luister. :-\

Groetjes Rolf Limburg midden.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #20 Gepost op: 22 januari 2025, 09:15:28 »
Het gebruik van frequenties kan met 3 verschillende statussen: primair, secundair en non interference based. NIB mag alleen zenden als er geen secundaire of primaire gebruikers bezig zijn en moeten gebruik door secundair of primair accepteren. NIB zijn veelal de vergunningsvrije en/of geautomatiseerde toepassingen: LPD, weerstations en cetera. Op dezelfde manier moet secundair wijken voor primair, bijvoorbeeld zendamateurs op 6m die moeten wijken voor defensie (die daar nog steeds primaire gebruiker is).

Er is 1 uitzondering helaas: 433.92MHz, de frequentie van autodeuren en andere behoorlijk maatschappelijk verbreide toepassingen. Daarvan stelt het RDI de status in de praktijk boven primair, wat uiteraard formeel nooit kan. Zendamateur ATV gebruikers moeten als primaire gebruiker op die frequentie wijken voor een NIB toepassing, de omgekeerde wereld. Maar dat is wel de praktijk...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #21 Gepost op: 22 januari 2025, 12:26:27 »
Er is 1 uitzondering helaas: 433.92MHz, de frequentie van autodeuren en andere behoorlijk maatschappelijk verbreide toepassingen. Daarvan stelt het RDI de status in de praktijk boven primair, wat uiteraard formeel nooit kan.

In de eerder gelinkte PDF van het (toen nog) AT staat over 433.050 tot 434.790:

Citaat
Zendamateurs zijn daar primair gebruikers met de restrictie, op
basis van het doelmatigheid principe uit de Telecommunicatiewet, dat draadloze huis- tuin en
keuken toepassing niet structureel mogen worden gestoord, hierdoor kunnen nare situaties
ontstaan zoals auto’s die (op kritische momenten) niet meer opengaan of willen starten.

Dat is net anders dan jij schrijft. Ik kan niets vinden over specifiek 433.92. Heb je een linkje voor me?

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2025, 08:06:13 »
Ik heb gisteren in het Nationaal Frequentieplan gekeken, maar daar komt niet de boven-primaire status van 433.92 in voor.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland