Auteur Topic: LPD portoknl 01 tm 69  (gelezen 1478 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline kuls

• Beginnend Lid
  • **
LPD portoknl 01 tm 69
« Gepost op: 19 januari 2025, 16:08:51 »
Hallo Medeluisteraars  hier kom ik weer als beginner , misschien voor sommige een domme, vraag over mijn  UBC125xlt die ik voorgeprogrammeerd heb gekocht.
Naar aanleiding van een vorige vraag ben ik de namen van de voorgeprogrammeerde  frequenties gaan aanpassen naar de Frequentie Database .
Nu heeft de winkel  bv voorgeprogrammeerd  LPD Porto knl en wel  van 01 t/m 69 in het freq bereik van 433.1000 t/m 434.7750   en PMR kanaa; 1 t/m  08 in het frq bereik van 446.006 t/m 446.0937.
 Kan iemand me zeggen of het nut heeft dat ik deze in totaal 74 kanalen bewaar en zo ja wat ik hierop eventueel kan ontvangen

alvast bedankt voor jullie antwoorden en meedenken

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: LPD portoknl 01 tm 69
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2025, 16:35:13 »
LPD Heeft een zendvermogen van 10 mW.
Het bereik zal ca. 100-250 meter zijn.
Hierop vind je speelgoed portofoons, babyfoons etc.
Wanneer je daar geen behoefte aan hebt, zou ik ze eruit gooien.
Scheelt weer kanalen waarmee je iets anders kunt doen, of sneller scannen.

PMR heeft een bereik van ca. 1-3 km.
Hierop hoor je winkels, verkeersregelaars, kinderen, bedrijven etc.

Offline kuls

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2025, 16:38:58 »
LPD Heeft een zendvermogen van 10 mW.
Het bereik zal ca. 100-250 meter zijn.
Hierop vind je speelgoed portofoons, babyfoons etc.
Wanneer je daar geen behoefte aan hebt, zou ik ze eruit gooien.
Scheelt weer kanalen waarmee je iets anders kunt doen, of sneller scannen.

PMR heeft een bereik van ca. 1-3 km.
Hierop hoor je winkels, verkeersregelaars, kinderen, bedrijven etc.

ok dank je wel .
Dan gaan ze eruit

Offline Wieluistertweetmeer

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2025, 16:43:36 »
Persoonlijk vind ik pmr erg leuk om er bij te hebben. Hoor er motorrijscholen, winkels, kinderen en kraanbegeleiders etc. op. Ook op LPD laatste tijd steeds meer activiteit omgeving Gouda Rotterdam. Dit zijn mensen de de apparaten flink opgevoerd hebben, ik hoor ze zeer goed en over grote afstand.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2025, 22:17:08 »
Hier (omg Den Haag)  gebruiken zend amateurs de LPD banden voor lokaal verkeer, wat uiteraard niet mag want als ik ze hier in Leiden kan horen gebruiken ze geen 10 MW... uiteraard gebruiken ze ook hun calls niet... Het is vaak drukker op de LPD als op de 27 MC., een gebruikte de yeasu 991 en die gaat niet veel lager dan 5 watt. Maar probeer niet zonder call op de 2 meter of 70 cm te komen want dan zijn diezelfde heren er als de kippen bij. Piraat, intruder.. noem maar op.
Scanners: 2X AOR AR-DV1,Uniden UBC-125XLT, 2 X SDS100E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2025, 09:10:19 »
Hier (omg Den Haag)  gebruiken zend amateurs de LPD banden voor lokaal verkeer, wat uiteraard niet mag want als ik ze hier in Leiden kan horen gebruiken ze geen 10 MW...

Je hebt nogal een mening over zaken merk ik. Maar wat is hier jouw onderbouwing 'dat het niet mag' ?

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2025, 12:17:16 »
als ik ze hier in Leiden kan horen gebruiken ze geen 10 MW

Dat lijkt me ook wat veel vermogen.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2025, 12:23:14 »
Dan hoor je ze niet want je trommelvliezen worden eruitgeblazen.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2025, 17:13:10 »
Hier (omg Den Haag)  gebruiken zend amateurs de LPD banden voor lokaal verkeer, wat uiteraard niet mag want als ik ze hier in Leiden kan horen gebruiken ze geen 10 MW...

Je hebt nogal een mening over zaken merk ik. Maar wat is hier jouw onderbouwing 'dat het niet mag' ?

Het vermogen,amateurs mogen best op de lpd banden zitten,maar niet met 5 watt,of veel en veel meer. Die moeten zich net zo goed aan de regels houden.

QUOTE agentschap telecom: Tenslotte, het gebruik van amateurapparatuur is niet alleen aan de orde op deze SRD frequenties. Ook op andere vergunningsvrije frequenties zoals 27 megahertz of PMR446 frequenties worden zendamateurs waargenomen, mogelijk gebruik makend van hun amateur apparatuur. Dit is dus niet toegestaan, iedere vorm van vergunningsvrij frequentiegebruik vereist specifieke zendapparatuur. Houd hier rekening mee, een zendamateur houdt zich aan de afspraken.

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2025, 17:32:10 »
Zendamateurs hebben een primaire status op 430-436 MHz. Max 400 Watt voor F amateurs. Die 5 Watt is dus niet zo'n probleem.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2025, 17:38:27 »
Dan interpreteren we de regeltjes anders, binnen de vrza hebben we hier onlangs nog een discussie gevoerd,primair gebruik betekent niet dat je anderen mag hinderen,bv dat door je vermogen huishoudelijke apparatuur zoals een garagedeur en dergelijke ontregelt.

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2025, 18:32:16 »
QUOTE agentschap telecom: Tenslotte, het gebruik van amateurapparatuur is niet alleen aan de orde op deze SRD frequenties. Ook op andere vergunningsvrije frequenties zoals 27 megahertz of PMR446 frequenties worden zendamateurs waargenomen, mogelijk gebruik makend van hun amateur apparatuur. Dit is dus niet toegestaan, iedere vorm van vergunningsvrij frequentiegebruik vereist specifieke zendapparatuur. Houd hier rekening mee, een zendamateur houdt zich aan de afspraken.

Je haalt een paar dingen door elkaar. Vergunningsvrij op 70 centimeter: maximaal 10 mW (en dus geen 10 megawatt) met toegestane apparatuur. En anders: tot 400 watt, volgens de voorwaarden van je amateurlicentie. Dus bijvoorbeeld regelmatig je roepletters noemen.

Gebruik van een amateurapparaat op 446 of 27 MHz is dus niet toegestaan, zelfs niet met teruggeregeld vermogen.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2025, 20:00:05 »
Dan interpreteren we de regeltjes anders, binnen de vrza hebben we hier onlangs nog een discussie gevoerd,primair gebruik betekent niet dat je anderen mag hinderen,bv dat door je vermogen huishoudelijke apparatuur zoals een garagedeur en dergelijke ontregelt.

Je vergelijkt nu appels met peren en dan is het inderdaad erg lastig de regels op dezelfde wijze te interpreteren. Hoe moet je weten of je een secundaire gebruiker hindert? Bovendien, moet je op voorhand een andere frequentie kiezen omdat je een gebruiker die je wellicht zelf niet ontvangt (10mW he), wat is dan de primaire status waard? Het is andersom, de secundaire gebruikers moeten er rekening mee houden dat hun communicatie verstoord kan worden. Het is geen 2000 meer he, we zijn 25 jaar verder. het is echt niet meer gebruikelijk dat er (goedgekeurde) garagedeuropeners op de LPD worden verkocht, juist door deze secundaire problematiek. Dat er nog steeds apparaten met een secundaire status in omloop zijn dat is vervelend, maar kan geen reden zijn voor primaire gebruikers om bepaalde frequenties niet te gebruiken, anders dan als zij zelf hinder ondervinden van secundair gebruik.

Als hier binnen VRZA kringen anders over wordt gedacht dan is dat echt zeer opmerkelijk...

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2025, 20:07:01 »
LPD en SRD hebben zelfs geen secundaire status.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2025, 20:20:40 »
LPD en SRD hebben zelfs geen secundaire status.

In that case: I stand corrected! Maakt het overigens nog bijzonderder IMHO