Auteur Topic: AOR AR DV1 en DV10  (gelezen 154817 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Mikedelta145

• Beginnend Lid
  • **
Re: AOR AR DV1 en DV10
« Reactie #330 Gepost op: 4 maart 2026, 20:50:04 »
Vanavond in Arnhem-zuid op tetra 423.21300 spraak gehoord, men had het ook over een centrale post.
ook tetra 423.06250 heb ik ook spraak gehoord.
weet van beide nog niet wie of wat op deze kanalen zit.
wat ik wel vreemd vind als ik op 1 van deze kanalen de gssi lijst aan wil zetten dmv lang de scan button in te drukken springt de frequentie terug naar 421.08750 en staat er Moni en trk in het scherm?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline centrum

• Gevorderd Lid
« Reactie #331 Gepost op: 4 maart 2026, 21:16:58 »
Beide frequenties (423.2125 en 423.0625) zijn onderdeel van het landelijke Entropia netwerk. Je scanner verspringt naar een andere frequentie omdat dat de frequentie is die bij jouw opgegeven frequentie hoort in het trunking systeem.
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW en Stridsberg Multicoupler; RTL-SDR V3/V4.

Offline Mikedelta145

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #332 Gepost op: 5 maart 2026, 20:25:58 »
is dan die 421.08750 het mainchannel of hoe moet ik dit zien?

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #333 Gepost op: Gisteren om 13:49:16 »
is dan die 421.08750 het mainchannel of hoe moet ik dit zien?

Tetra werkt in clusters van 4 kanalen elk 6,25 kHz breed (daarom kanaal afstand 4x6,25=25kHz). Een van de 4 is steeds main channel.
Met het programma TETRATEST van AOR (Staat onder de AR5700D maar werkt ook op de DV1/10) kun je een kanaal monitoren en zie je ook wat het mainchannel is.

https://www.aorja.com/support/software.html#ar-dv1
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBC125XLTC | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Loneship69

• Gevorderd Lid
« Reactie #334 Gepost op: Gisteren om 16:38:55 »
Volgens mij klopt dat niet. TETRA is TDMA, dus er is maar één carrier op dat 25 kHz brede kanaal, daarbinnen zijn 4 timeslots. Dankzij dat brede kanaal is de audio volgens mij ook veel beter dan een smalbandiger DMR signaal. minder  compressie nodig ?.

Dat van main channel komt voor mij ook niet heel logisch over. Als er maar 1 carrier is, dan is TS1 inderdaad een soort van main en is die bewuste carrier als een main control channel te beschouwen met nog 3 vrije timeslots voor communicatie. Bij een aanvullende carrier (andere freq) zijn de volledige 4 timeslots voor voice of data beschikbaar bij mijn weten.

Zie https://en.wikipedia.org/wiki/TETRA

Offline Mikedelta145

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #335 Gepost op: Gisteren om 16:48:57 »
Zit nu wel wat verkeer te volgen en gebruik tetratest op dit moment, nu hen op 423.21250, 423.06250 het verkeer aan het volgen, volgens tetratest is het mainchannel inderdaad 421.087500.
bij bv tetra-frequentie 428.52125 blijft het mainchannel wel op 428.53125 staan, en wat mij ook opvalt is fat de mnc code op 6359 blijft staan, wat volgens pc5e op meerdere kanalen zit en bij de website PD8RSP staat hierbij UNID Noord brabant en entropia digital, help ik zie door de tetra het kanaal niet meer als in ik zie door de bomen he m’n bos niet meer

Offline centrum

• Gevorderd Lid
« Reactie #336 Gepost op: Gisteren om 17:50:25 »
Tetra is een techniek waarbij er 4 tijdsloten in 1 frequentie zitten. Net zoals er bij DMR 2 tijdsloten in 1 frequentie zitten.
Sommige Tetra netwerken gebruiken 1 frequentie. Daarop zitten dan dus 4 tijdsloten. Er kunnen dan maximaal 4 gesprekken tegelijk plaatsvinden. Is dat niet genoeg, dan wordt er een 2e frequentie bijgeschakeld en wordt 1 tijdslot opgeofferd om als regelaar/controleur op te treden. Deze frequentie is dan de main frequentie. Zijn 4 tijdsloten genoeg dan is er maar 1 frequentie en is deze automatisch de main. Zo zit heeft Vliegveld Eelde 1 frequentie, heeft de AFAS Live hal in Amsterdam 2 gekoppelde frequenties waarvan 1 de main frequentie is en gebruikt het Lowlands festival zoveel portofoons en gespreksgroepen dat ze daar aan de main frequentie nog 2 frequenties hebben gekoppeld, dus 3 frequenties in totaal.
Scanners die Tetra kunnen decoderen zoals mijn DV10, of software voor Tetra zoals Tetra Trunk Tracker kunnen vaak ook deze trunking techniek met 1 of meerdere frequenties aan. Gebruik de main frequentie en de rest komt automatisch goed en gesprekken worden gevolgd, ook als ze naar een andere frequentie van het groepje switchen.

Geeft dit meer duidelijkheid?  

PS: MNC 6359 is het landelijke Entropia netwerk. Kijk in de frequentiedatabase, ga met je muis over de Tetra frequenties heen en vaak zie je deze MNC er bij staan.
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW en Stridsberg Multicoupler; RTL-SDR V3/V4.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #337 Gepost op: Gisteren om 18:17:45 »
Zomaar even tussendoor, zijn er toevallig gebruikers in (de omgeving van) Zoetermeer van deze AOR's ?

Offline Mikedelta145

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #338 Gepost op: Gisteren om 22:08:57 »
Tetra is een techniek waarbij er 4 tijdsloten in 1 frequentie zitten. Net zoals er bij DMR 2 tijdsloten in 1 frequentie zitten.
Sommige Tetra netwerken gebruiken 1 frequentie. Daarop zitten dan dus 4 tijdsloten. Er kunnen dan maximaal 4 gesprekken tegelijk plaatsvinden. Is dat niet genoeg, dan wordt er een 2e frequentie bijgeschakeld en wordt 1 tijdslot opgeofferd om als regelaar/controleur op te treden. Deze frequentie is dan de main frequentie. Zijn 4 tijdsloten genoeg dan is er maar 1 frequentie en is deze automatisch de main. Zo zit heeft Vliegveld Eelde 1 frequentie, heeft de AFAS Live hal in Amsterdam 2 gekoppelde frequenties waarvan 1 de main frequentie is en gebruikt het Lowlands festival zoveel portofoons en gespreksgroepen dat ze daar aan de main frequentie nog 2 frequenties hebben gekoppeld, dus 3 frequenties in totaal.
Scanners die Tetra kunnen decoderen zoals mijn DV10, of software voor Tetra zoals Tetra Trunk Tracker kunnen vaak ook deze trunking techniek met 1 of meerdere frequenties aan. Gebruik de main frequentie en de rest komt automatisch goed en gesprekken worden gevolgd, ook als ze naar een andere frequentie van het groepje switchen.

Geeft dit meer duidelijkheid?  

PS: MNC 6359 is het landelijke Entropia netwerk. Kijk in de frequentiedatabase, ga met je muis over de Tetra frequenties heen en vaak zie je deze MNC er bij staan.

Tot zover snap ik het, maar ik begrijp alleen niet dat ik op bv 423.21250 een tetra kanaal kan beluisteren, en dat het mainchannel dan toch op 421.08750 kan zitten, dit is meer dan 2 Mhz naar beneden en niet binnen 25 Khz waar dus die 4 tijdsloten zitten. frequentie 423.06250 heeft ook mainchannel 421.08750, vreemd gebeuren dat tetra !!