Auteur Topic: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.  (gelezen 380919 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #630 Gepost op: 28 augustus 2025, 10:05:19 »
Ja die staat op On.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #631 Gepost op: 28 augustus 2025, 10:08:59 »
Het is gelukt en ik zie nu staan;
Found LCN 0/ 2

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #632 Gepost op: 28 september 2025, 09:01:59 »
Goedemorgen allemaal,

Van de week een 3600xlt aangeschaft via MP om  te kunnen opnemen, closecall etc. Heb al adviezen etc gekregen, waarvoor grote dank.

Ga vandaag verder lezen in de 632 berichten in dit draadje en even door de zoekopdrachten kijken en natuurlijk de handleiding helemaal uitlezen en proberen. Ook de 3 software programma’s even bij langs, ook al heb ik daar al ervaring mee. Was al begonnen met het kijken van YouTube-filmpjes.

Mijn 1ste indruk is dat de 160dn meer ontvangt tijdens het rijden en ik ben nu aan het kijken naar een SMA Window clip, maar dat terzijde. Normaliter zou ik de gebruikersinstellingen wissen, maar daar wacht ik nog even mee als ik alles heb gelezen. Invoeren GPS al gedaan.

In ieder geval, heb ik vandaag een heerlijke dag voor de boeg

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #633 Gepost op: 28 september 2025, 09:23:36 »
Veel plezier met ontdekken, Norway!  Ga je ook nog wel van de zon genieten vandaag?  :)

Offline Noway

• Gevorderd Lid
UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #634 Gepost op: 28 september 2025, 09:31:54 »
Je hebt gelijk, MikeXenu, ik zal het zonnetje hier in huis vandaag ook aandacht geven

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #635 Gepost op: 28 september 2025, 19:40:54 »
Bij deze de link + Het behoeft wel wat uitleg met betrekking tot Quick Keys en Avoids

Respect the skills !

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #636 Gepost op: 28 september 2025, 22:04:25 »
Goedenavond, hele draadje doorgelezen en er waren 2 vragen die nog open stonden:

- Wat is ACG (ProScan)? Die vraag is beantwoord(Automatic Controle Gain), maar ik wou natuurlijk weten wat het doet:

ACG is een functie die automatisch het volume of audiogain aanpast op basis van het inkomende signaal. Dit helpt om:
• Zwakke signalen te versterken
• Te luide signalen te dempen
• Een gelijkmatig audiovolume te behouden bij het afspelen of streamen van scanneraudio

Als je audio streamt via ProScan (bijv. naar Broadcastify of Icecast), kan ACG handig zijn om volumeverschillen tussen Marifonie, luchtvaart te egaliseren. Maar voor signaalanalyse of logging is het soms beter om ACG uit te zetten, zodat je de originele signaalsterkte hoort.

2de vraag en gelijk het antwoord: Er is geen software voor de iMac anders dan via een Windows Emulator of VM of via Wine (heel complex).

Alle deelnemers van dit draadje bedankt voor de tips, voorbeelden, de vragen en de antwoorden, heel erg bedankt en zeker de starter .

Er wordt met regelmaat op MP een 3600 aangeboden en zo vertelde  degene van wie ik het kocht (zendamateur) dat hij het heel complex vond en al veel geprobeerd had maar er was niks op te luisteren. Ik ben daarom zelf begonnen met    Clear User Data en vandaar uit de instellingen uitproberen/aanpassen. Morgen Butel en ProScan verder onderzoeken. Ik ga het advies volgen van Johan: Firmware Sentinel, Programmeren Butel en VC ProScan. Sinds vorige week is de 160/260dn ook ProScan geschikt dus komt mooi uit. Butel deed ik al.

Zelf heb ik (voorlopig) 1 klein vraagje: Na de Clear User Data is ook de locatie gewist, maar staat de afstand op 0. Gevoelsmatig heb ik de Range maar weer op 80km gezet. Is dit verstandig of gewoon weer op nul houden?

Online Remon

• Top Lid
« Reactie #637 Gepost op: 29 september 2025, 03:32:17 »
Zonder GPS ontvanger en postcodedatabase van bijvoorbeeld radioreference in de VS heb je niks aan de range functie.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #638 Gepost op: 29 september 2025, 07:45:04 »
Goedemorgen Remon, dat begreep ik, dank je. Maar ik kan nergens vinden of je de range wel of niet op 0 moet houden. Heb je hem ook op 0 staan? Ik had trouwens eerder de GPS data handmatig ingevuld, eerst mijn coördinaten erbij gezocht en dit aangepast en daarna de range ingesteld, maar goed .. nu user data is ge erased staat er niks meer en alles op 0. Hopelijk kan je aangeven of jij het wel op een range hebt staan. Locatie is leeg.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #639 Gepost op: 29 september 2025, 07:45:43 »
Hier een servicedoc waarin staat wat je moet doen bij het formatteren van de microsdcard https://www.servicedocs.com/ARTIKELEN/12700287510002.pdf Er staat niet bij wat je daarna allemaal moet doen of het weer terug te krijgen. Is eigenlijk ook wel de laatste optie natuurlijk.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #640 Gepost op: 29 september 2025, 09:49:46 »
Dat artikel is puur gemaakt omdat er problemen met de werking van je micro SD-kaartje ontstaat (kan ontstaan) als je niet het goede programma gebruikt om te programmeren.

De rest valt natuurlijk onder het werken met Sentinel. Volgens mij staat er ook iets over beschreven in de handleiding van de 3600xlt. Mocht je er meer over willen weten, op www.radioreference.com kan je er heel veel over vinden. Je moet dan alleen even zoeken naar de 436HP. Qua programmeren en omgang met het micro SD-kaartje is dat voor de 3600XLT, SD100e en SD200e gelijk en kan je de favorietlijsten dus zonder problemen uitwisselen.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #641 Gepost op: 29 september 2025, 10:07:35 »
Goedemorgen vdKaa, dank je voor de tip. Naast het doorspitten van dit draadje, was ik RadioReference ook al aan het doorspitten en zag dat er ook gebruikers uit Nederland op dit onderwerp zaten.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #642 Gepost op: 29 september 2025, 22:14:06 »
Inmiddels Sentinel geprobeerd https://unidenholdings.jp/en/product_info/ubcd3600xlt/ en uiteraard Butel en ProScan. Had op de radiomarkt een 32GB kaartje gekocht en ga die als nieuw erop zetten. Eerst even proberen met de oude kaart.

Ben erg blij met je opmerking vdKaa, dat deze files ook geschikt zijn voor de SDS100e en SDS200e, maar dat is voor nu nog toekomst muziek.

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #643 Gepost op: 30 september 2025, 07:50:45 »
ProScan ken ik niet. Butel wel (van de 160DN en de 260DN). Ik schijn één van de weinigen te zijn, maar ik vind Sentinel beduidend beter in elkaar zitten dan Butel. DIe laatste geeft me echt vibes van software die werkt met RS232C poorten in de tijd van Windows 2000. Mede daardoor (en doordat de ontvangst van de 3600 toch beter is dan van de 160DN en de 260DN) gebruik ik de 3600 thuis weer als main scanner. De 160DN alleen nog als portable, en de 260DN heb ik weer verkocht.

Blijft overeind dat je echt wel even je tanden moet zetten in de dynamische geheugenindeling van de 3600XLT, maar als je eenmaal doorhebt hoe het werkt is het nou ook weer geen rocket science.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #644 Gepost op: 30 september 2025, 08:01:14 »
Qua vormgeving is ProScan een aanrader  https://www.proscan.org/proscan_screen_shots.html ook voor het opnemen en nu helemaal omdat de 160/260 er nu ook in staan. Dollar staat laag en daarmee is Butel dan wel veel duurder (536Pro).

Je hebt helemaal gelijk met de indeling en ik kijk even naar wat voorbeelden die er zijn.