Auteur Topic: SDR en T stick receivers  (gelezen 169486 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ebknoppert

• Gevorderd Lid
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #60 Gepost op: 16 november 2013, 19:33:15 »
Belachelijk heh? 7 euro.. :)

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
« Reactie #61 Gepost op: 16 november 2013, 19:52:42 »
Valt mee toch. Ik ben benieuwd naar jou ervaringen.

Offline ebknoppert

• Gevorderd Lid
« Reactie #62 Gepost op: 16 november 2013, 20:44:46 »
Is hetzelfde ding duss...
Ben alleen voor 5 euro opgelicht :)

Het is echt een probeersel om te kijken of het wat is.
Ik heb zelf geen ervaring met deze dongels maar wil graag sdr uitproberen.
20 jaar geleden zat ik heel veel achter de computer arq e.d. op de kortegolf te kijken en zo.
Deze heeft geen kortegolf maar zal me wel een kwaliteits indruk geven..

En anders koop ik wellicht toch weer een scanner incl. kortegolf en air mill.
Valt me wel op dat er een hoop te koop staat op mp, lijkt wel of er helemaal niets meer te ontvangen is.
Straks wordt misschien alles digitaal, als de luchtvaart wegvalt is het eigenlijk voor menigeen wel over denk ik.
SDR heeft nog wel toekomst, een goede mogelijkheid om decoders te schrijven (door een wizkid :) ).

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
« Reactie #63 Gepost op: 16 november 2013, 21:13:20 »
Ja ik weet niet of je iets met Tetra kunt met deze SDR dongle? Of alleen digitaal signaal of ook spraak?

Offline ebknoppert

• Gevorderd Lid
« Reactie #64 Gepost op: 16 november 2013, 21:44:43 »
Hoe het precies werkt weet ik niet, het lijkt meer op een down conversie van het hoogfrequent waarbij hij een 85KHz (dacht ik) breed 'geluidssignaal' dumpt.
Ik verwoord het wat slecht maar de software doet volgens mij de demodulatie (sdrsharp e.d.) naar AM, FM en SSB.
Tenzij de software het ruwe signaal meteen om kan zetten naar tetra decodering lijkt mij de enige optie nog dat je de data demoduleert naar FM e.d. en met dit geluid een decodering doet.
Denk aan morse die eerst als USB signaal naar geluid omgezet wordt, daarna kun je dat geluid aan een ander programma doorgeven.

Er zijn dus blijkbaar ook plugins voor bijv. sdrsharp die vanuit dit programma dus iets anders met de data kunnen gaan doen ipv de normale demodulaties (AM/FM etc.).
Wellicht zijn er ook programma's die net als sdrsharp die meteen de dongle kunnen aansturen..

Als ik die dongle heb ga ik eerst even rustig met sdrsharp aan de gang en zie ik wel wat er nog meer mogelijk is.
Volgens mij is het wel zo dat alles wat binnen de bandbreedte aangepakt kan worden alleen nog maar op software niveau verwerkt hoeft te worden.
Stel je hebt nu een analoge scanner, voor tetra zou je dan een nieuwe scanner moeten kopen en voor dsr zou je alleen afhankelijk kunnen zijn van software.
Voor beide situaties kan dit problemen opleveren natuurlijk.

Zoals ik al zei, ik weet er nog geen bal van :)

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
« Reactie #65 Gepost op: 16 november 2013, 22:52:13 »
Nee ik ook niet, maar misschien hebben meer mensen hier meer ervaring met deze USB stick? Ik weet wel dat je er ook DAB+ mee kan ontvangen, ook erg leuk. Maar ben ook benieuwd naar de scanner functies buiten DMR om wat hier al eerder is besproken en hoe je dat moet doen. Laat maar komen  :)

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #66 Gepost op: 17 november 2013, 00:48:20 »
Na het lezen van dit topic ben ik ook wel erg geintreseerd geraakt. Nu heb ik er helmaal geen verstand van en is alles nieuw. Wil alles zelf uit gaan proberen en uit gaan zoeken maar kunnen jullie met 1 ding helpen.?  ik kwam bij conrad deze stick tegen. Is deze geschikt hier voor?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/943312/

Ben straks wel benieuwd naar de ontvangst en hoop straks de jongens van de NS service en veiligheid misschien wel weer is te gaan horen haha.
o.a TRX_2

Offline ebknoppert

• Gevorderd Lid
« Reactie #67 Gepost op: 17 november 2013, 08:03:12 »
Ik zou die niet doen want het gaat volgens mij om een specifieke chipset.
Mocht je simpel willen en goed geef dan meer uit.
Koop dan de funcube dongle pro of pro +

Pro
http://www.funcubedongle.com/?page_id=1057

Pro +
http://www.funcubedongle.com/?page_id=1073

Beiden hebben issues, allebei hebben ze blijkbaar ergens een gat waar ze niets ontvangen.

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
« Reactie #68 Gepost op: 17 november 2013, 09:37:09 »
Na het lezen van dit topic ben ik ook wel erg geintreseerd geraakt. Nu heb ik er helmaal geen verstand van en is alles nieuw. Wil alles zelf uit gaan proberen en uit gaan zoeken maar kunnen jullie met 1 ding helpen.?  ik kwam bij conrad deze stick tegen. Is deze geschikt hier voor?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/943312/

Ben straks wel benieuwd naar de ontvangst en hoop straks de jongens van de NS service en veiligheid misschien wel weer is te gaan horen haha.

Lijkt me een nepper. Ook geen duidelijke info over de chipset. Zit wel DAB op maar ook niet duidelijk welke DAB want je hebt inmiddels DAB+ waardoor DAB alleen het niet meer doet. Op die hier beschreven dongles zit ook DAB+ en zit de juiste chipset waarmee je hem dus ook als scanner kunt gebruiken.

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
« Reactie #69 Gepost op: 17 november 2013, 10:15:56 »
Op marktplaats.nl ook nog eens rondgesnuffeld maar daar worden ze ook aangeboden maar geen enkele gezien met de juiste RTL2832U+R820T chipset.

Offline ebknoppert

• Gevorderd Lid
« Reactie #70 Gepost op: 17 november 2013, 12:12:03 »
Alle (door mij) genoemde dongles lijken dab+ te ondersteunen maar ik lees geregeld dat er helemaal geen software voor is.
Dus als je daar naar op zoek bent...?
FCD kan de bandbreedte niet aan (maar is blijkbaar goed met normale ontvangst) en de dongle die ik koop lijkt geen software daarvoor te hebben (maar lijkt me an sich wel geschikt qua bandbreedte)

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
« Reactie #71 Gepost op: 17 november 2013, 13:27:31 »
Ik las eerder in het topic dat je dan de meegeleverde software van de dongle moet installeren om ook DAB+ te krijgen. Maar voor scanner doeleinde zoals DMR etc. moet je een andere driver installeren.

Offline RenWvZ

• Gevorderd Lid
« Reactie #72 Gepost op: 17 november 2013, 14:57:40 »
Citaat van: freaky33
Ik las eerder in het topic dat je dan de meegeleverde software van de dongle moet installeren om ook DAB+ te krijgen. Maar voor scanner doeleinde zoals DMR etc. moet je een andere driver installeren.

Het is zelfs nodig om de DVB driver niet te installeren. Het is óf de Zadig driver (voor SDR#) óf de bij de stick geleverde driver (voor DVB). Schaf je de stick dus aan om SDR# te gebruiken, installeer het DVB pakket dan niet op die PC/laptop.

René van Zon

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
« Reactie #73 Gepost op: 17 november 2013, 15:28:05 »

Het is zelfs nodig om de DVB driver niet te installeren. Het is óf de Zadig driver (voor SDR#) óf de bij de stick geleverde driver (voor DVB). Schaf je de stick dus aan om SDR# te gebruiken, installeer het DVB pakket dan niet op die PC/laptop.

René van Zon

Maar je kunt hem voordat je die Zadig driver installeerd de usb stick toch al in de PC doen, of installeert hij dan automatisch de DVB driver? Of wordt deze op de CD rom meegeleverd?

Offline RenWvZ

• Gevorderd Lid
« Reactie #74 Gepost op: 17 november 2013, 15:49:41 »
Maar je kunt hem voordat je die Zadig driver installeerd de usb stick toch al in de PC doen, of installeert hij dan automatisch de DVB driver? Of wordt deze op de CD rom meegeleverd?

Jawel. De driver voor DVB staat inderdaad op een CD.  Ik adviseer je om eerst de handleiding voor het installeren van de Zadig driver goed te lezen en dan de installatie werkelijk uit te voeren.
Een handige tip met de nodige links...  ;)
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=23200.msg226360#msg226360

René van Zon