Auteur Topic: SDR en T stick receivers  (gelezen 169459 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
Re: SDR en T stick receivers
« Reactie #45 Gepost op: 12 november 2013, 15:24:57 »
Zeg, beetje rustig he. Ik vraag normaal, maar als je je daar al te goed voor voelt, laat maar.

Ik verwacht dat je zelf ook wat uitzoekwerk doet, want je stelt vragen die gewoon in de FAQ's te vinden zijn. SDR# heeft de mogelijkheid om plug-ins te installeren die specifieke zoekfuncties herbergen. Als je een beetje googelt naar SDR# en de gewenste mogelijkheden is er ontzettend veel informatie over te vinden.

Zoals andere ook terecht opmerken kun je niet alles maar terug vinden, ik vind dat altijd makkelijk roepen op een forum waar je met z'n alle op zit om ervaringen uit te delen. Als je dat af gaat doen, zoek het zelf op, tja dan snap je niet hoe het werkt op een forum... Zeker voor leken zoals ik op het gebied van SDR zie je door de bomen het bos niet meer. Dus een beetje op weg helpen kan geen kwaad.

Offline MORCIK

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 12 november 2013, 16:30:30 »
Dus een beetje op weg helpen kan geen kwaad.

Dat heb ik ruimschoots gedaan, zelfs speciaal voor jou een screenshot gemaakt omdat dat iets is waar je lang naar moet zoeken. Ik heb je alle links gegeven van de gebruikte software. Op die sites kun je alle basisfunctionaliteiten makkelijk vinden. Maar goed, ik zwijg wel.

PD1EU

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 12 november 2013, 16:41:53 »
Zeker voor leken zoals ik op het gebied van SDR zie je door de bomen het bos niet meer. Dus een beetje op weg helpen kan geen kwaad.

Als een onderwerp je speciale interesse heeft, probeer je daar zoveel mogelijk over te lezen. De mogelijkheden om je daarin te verdiepen zijn tegenwoordig legio. Gaandeweg bouw je een basis op waardoor het steeds duidelijker wordt. Daarnaast is praktijkervaring ook heel belangrijk.
Erg makkelijk als alles op een presenteerblaadje voorgeschoteld wordt, echter zo werkt een hobby niet. Voor een hobby moet je heel veel informatiehonger hebben.
Het gros zoek ik zelf uit omdat het juist zo leuk is om de kennis te vergaren. Eenmaal je doel bereikt, zijn er altijd weer nieuwe onderwerpen waar je je op kunt focussen.
De kennisniveaus bij de forumleden verschillen ontzettend. Daarom is het ook onmogelijk om iedereen van een op maat gemaakt antwoord te voorzien.
De basis zul je zelf op moeten bouwen. Dat geldt voor mij ook voor Software Defined Radio!

Offline ebknoppert

• Gevorderd Lid
« Reactie #48 Gepost op: 12 november 2013, 17:11:49 »

Dat heb ik ruimschoots gedaan, zelfs speciaal voor jou een screenshot gemaakt omdat dat iets is waar je lang naar moet zoeken. Ik heb je alle links gegeven van de gebruikte software. Op die sites kun je alle basisfunctionaliteiten makkelijk vinden. Maar goed, ik zwijg wel.

Leermomentje..

Ik was zelf al een aantal dagen aan het lezen en filmpjes bekeken.
Dit 'probleem' van 'zoek het zelf (een beetje) uit' komt veel voor in allerlei fora.
Het is vaak moeilijk te bepalen of iemand geen zin om te zoeken heeft of het gewoon niet ziet.
Als ik eerlijk ben stel ik ook wel eens een vraag en zie hoe makkelijk ik antwoord krijg, dit zegt niet altijd dat ik een structureel lui persoon ben.
En dan nog.., soms als de vraag voor de hand ligt kom je soms toch op info waar je nooit aan gedacht had.
In dit geval kan er een link tussen zitten die je niet verwacht had en juist heel erg behulpzaam kan zijn.

Beetje meer geduld...

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
« Reactie #49 Gepost op: 12 november 2013, 17:15:48 »

D

Leermomentje..

Ik was zelf al een aantal dagen aan het lezen en filmpjes bekeken.
Dit 'probleem' van 'zoek het zelf (een beetje) uit' komt veel voor in allerlei fora.
Het is vaak moeilijk te bepalen of iemand geen zin om te zoeken heeft of het gewoon niet ziet.
Als ik eerlijk ben stel ik ook wel eens een vraag en zie hoe makkelijk ik antwoord krijg, dit zegt niet altijd dat ik een structureel lui persoon ben.
En dan nog.., soms als de vraag voor de hand ligt kom je soms toch op info waar je nooit aan gedacht had.
In dit geval kan er een link tussen zitten die je niet verwacht had en juist heel erg behulpzaam kan zijn.

Beetje meer geduld...

Dus dat... En nu weer on topic.

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
« Reactie #50 Gepost op: 12 november 2013, 17:17:57 »
Tussen welke frequenties moet ik eigenlijk zoeken voor DMR kanalen op de SDR? Ik weet wel dat er DMO kanalen zijn maar die zijn niet te beluisteren toch?

Offline Alwin

• Top Lid
    • aw foto
« Reactie #51 Gepost op: 12 november 2013, 17:43:48 »
Tussen welke frequenties moet ik eigenlijk zoeken voor DMR kanalen op de SDR? Ik weet wel dat er DMO kanalen zijn maar die zijn niet te beluisteren toch?

Zoek eens in de 464 band hoor je waarschijnlijk wel wat digitale signalen.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /Uniden BC BCD260DN /Uniden BC BCD160DN- Uniden BC 780XLT-Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 /

Offline RenWvZ

• Gevorderd Lid
« Reactie #52 Gepost op: 12 november 2013, 18:19:49 »
Citaat van: ebknoppert
>Ik gebruik de frequentie manager met scanner die bij SDR# "hoort". De download lokatie....
Kijk.. dat is goede commentaar!
Ik zal zeker kijken wat het is, 400ms is echt wel langzaam helaas.
Die close call methode is wellicht praktischer..

Ik merkte dat er nu inmiddels al een versie 1.4 van die frequentiemanager+scanner plugin is. Zo zie je maar waar dat zoeken naar een antwoord voor jouw, nuttig voor is  ;D
Deze versie is een stuk beter dan die ik tot nu gebruikte. Alles wat binnen de bandbreedte van het venster valt wordt razendsnel gescand, voor de rest geldt nog die lock tijd. Maar per saldo zich gaat het nu veel sneller, ook bij een scan in meer banden.
Er zit nu ook een time-out en watchdog timer in en een minimum signaalsterke regeling.
Leuk gadget is het scanner decision venster: (onder het steeksleuteltje) Je kunt dan snel zien wat er gescand wordt en waarom de scanner stopt of doorscant.
------------------------------------------------------------------------
121.000.000   scanned but is not active
121.200.000   -30dB tuned
121.200.000   listening
121.200.000   timed out waiting for more
121.650.000   scanned but is not active
121.700.000   scanned but is not active
128.575.000   scanned but is not active
130.950.000   -24dB tuned
130.950.000   listening
130.950.000   timed out waiting for more
-------------------------------------------------------------------------
130.950.000   scanned but is not active
-------------------------------------------------------------------------
131.150.000   -31dB tuned
131.150.000   listening
--------------------------------------------------------------------------

René van Zon

Offline ebknoppert

• Gevorderd Lid
« Reactie #53 Gepost op: 12 november 2013, 18:59:10 »
Ik kan niet wachten :)

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
« Reactie #54 Gepost op: 13 november 2013, 09:40:43 »

Zoek eens in de 464 band hoor je waarschijnlijk wel wat digitale signalen.

Ok, dank. En is het nog plaats afhankelijk of er wat zit of niet, of reiken die signalen wel ver.

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
« Reactie #55 Gepost op: 16 november 2013, 17:06:31 »
Zijn de levertijden van deze stick echt 7 tot 10 dagen op DealExtreme en 8 tot 18 dagen op Ebay? Of worden ze in werkelijkheid sneller verzonden zodat je hem toch eerder in huis hebt?
Zit trouwens wel een verschil qua prijs tussen beide leveranciers.

Offline ebknoppert

• Gevorderd Lid
« Reactie #56 Gepost op: 16 november 2013, 17:12:36 »
Als ik hem binnen heb dan laat ik het weten.
Vooralsnog geen schip voor mijn deur gehad :)

Misschien duurt het inderdaad heel lang maar ik weet er nog niets van.

Wat bedoel je met verschil?
Ebay is een marktplaats of heb je het over iets anders?

(Voorbeeld link?)

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #57 Gepost op: 16 november 2013, 17:17:25 »
Zijn de levertijden van deze stick echt 7 tot 10 dagen op DealExtreme en 8 tot 18 dagen op Ebay? Of worden ze in werkelijkheid sneller verzonden zodat je hem toch eerder in huis hebt?

Het spul wordt verzonden uit China of Singapore, dus houd inderdaad rekening met deze levertijden.

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
« Reactie #58 Gepost op: 16 november 2013, 19:00:45 »
Als ik hem binnen heb dan laat ik het weten.
Vooralsnog geen schip voor mijn deur gehad :)

Misschien duurt het inderdaad heel lang maar ik weet er nog niets van.

Wat bedoel je met verschil?
Ebay is een marktplaats of heb je het over iets anders?

(Voorbeeld link?)

Ik bedoel deze op Ebay: http://www.ebay.nl/itm/ItS7-New-Radio-USB-DVB-T-RTL2832U-R820T-Support-SDR-Digital-TV-Tuner-Receiver-/121204708204

En deze op DealExtreme: http://dx.com/p/rtl2832u-r820t-mini-dvb-t-dab-fm-usb-digital-tv-dongle-black-170541

Offline freaky33

• Gevorderd Lid
« Reactie #59 Gepost op: 16 november 2013, 19:01:44 »

Het spul wordt verzonden uit China of Singapore, dus houd inderdaad rekening met deze levertijden.

Ok, bij van Dijk is hij dan toch eerder, maar wel duurder?