Auteur Topic: En zo kan het ook voor de pers  (gelezen 150803 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #165 Gepost op: 1 november 2008, 16:53:33 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Citaat van: "Michael"
Vanaf 1 januari 2009 wordt het meldsysteem P2000 landelijk ingevoerd. Dat was de uitkomst van het overleg dat NVJ recentelijk voerde met de voorzitter van de raad van Hoofdcommissarissen van Politie. Daarbij is de toezegging gedaan dat per 1 juli het systeem in alle 26 regio’s moet draaien.

Voorafgaand aan de definitieve invoering draaide vorig jaar al de pilot P2000 in de regio Rijnmond. De presentatie van de pilot bleek een succes voor de NVJ en een aantal tevreden journalisten. Het systeem zal vanaf 1 januari gefaseerd worden ingevoerd omdat nog niet alle regio’s zijn ingericht op deze persalarmering. Er wordt een half jaar uitgetrokken voordat P2000 daadwerkelijk functioneert. Voor 1 januari 2009 ontvangt de NVJ een overzicht van de planning zodanig dat de NVJ steeds in haar achterban de ervaringen van journalisten kan peilen in de regio’s waar het systeem in gang is gezet. Voor 1 juli, als alle regio’s op het P2000-systeem zitten, is er een eindevaluatie met NVJ en de voorzitter van Hoofdcommissarissen om mogelijke verbeterpunten aan te kunnen brengen.

BRON : http://www.nvj.nl/nieuws/bericht/p2000- ... efinitief/

En nu maar hopen dat elke centralist er aan mee werkt

Dat zal ongetwijfeld naar voren komen bij de "peilingen" n.a.v. de planning en de eindevaluatie en dan worden gesignaleerd. Maar of de leiding vervolgens de centralisten hierop dan zal aanspreken is natuurlijk vers 2, en als dat dan zo is, of de centralisten dan netjes in de pas gaan lopen zelfs vers 3. Dit zal wel per regio gaan verschillen, maar al met al denk ik dat de intenties goed zijn en men uiteindelijk wel zal moeten. Kortom, ik heb goede hoop dat alles zal rechtkom.
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline v-v

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #166 Gepost op: 1 november 2008, 22:14:51 »
Tsja.....

Nog meer info gewoon op het internet, krijg daar een zeer dubbelgevoel bij.
Maar goed.

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #167 Gepost op: 2 november 2008, 08:15:25 »
Citaat van: "v-v"
Tsja.....

Maar goed.

Net als bij de stelling dat het ramptoerisme zal toenemen, geldt denk ik ook hier dat dit kennelijk geen of onvoldoende reden is geweest om voor andere wegen te kiezen. Al ver voor de pilot in RR stond alles gewoon op internet en in het analoge tijdperk ging alles gewoon door de ether. Je zult op P2000 dan ook niet meer gaan zien dan wat je voorheen op de scanner hoorde. En aangezien ik ervan overtuigd ben dat er nog altijd veel minder P2000 lezers zijn dan er scannerluisteraars waren, denk ik dat het allemaal wel meevalt.
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Marco

• Gevorderd Lid
« Reactie #168 Gepost op: 2 november 2008, 09:28:50 »
Citaat van: "SteKel"
Tsja.....

Maar goed.

Net als bij de stelling dat het ramptoerisme zal toenemen, geldt denk ik ook hier dat dit kennelijk geen of onvoldoende reden is geweest om voor andere wegen te kiezen. Al ver voor de pilot in RR stond alles gewoon op internet en in het analoge tijdperk ging alles gewoon door de ether. Je zult op P2000 dan ook niet meer gaan zien dan wat je voorheen op de scanner hoorde. En aangezien ik ervan overtuigd ben dat er nog altijd veel minder P2000 lezers zijn dan er scannerluisteraars waren, denk ik dat het allemaal wel meevalt.

En anders gewoon de P2000 monitoren verbieden. Als die er niet waren geweest en alles dus niet op internet kwam, had P2000 nu nog meer info kunnen bevatten.
Met vriendelijke groet,
Marco

[size=85]Jupiter Pro V8.6 en V9.1, Galaxy V8.2, P2000 lichtkrant (96cm)[/size]

Michael

• Gast
« Reactie #169 Gepost op: 2 november 2008, 11:52:54 »
Ik denk i.d.d ook wel dat het allemaal meevalt. Iedereen roept nu moord en brand over persinformatie voor Politie. Maar wat je nu ziet van Ambulance en Brandweer stelt ook niets voor. Voorheen via de scanner (Ether) hoorde je veel meer en als je er al heen zou gaan dan wist je al wat er gaande was. Nu krijg je dat soort informatie echter niet zo snel meer door en iedereen doet of je dan meteen van alles op de hoogte bent...

Neem nu b.v mijn voorbeeld. Ik kom net thuis van een brandweer alarmering:

11:29:50 02-11-08 PRIO 2: Assistentie ambulance Emmastraat 5 NUENEN (NUE) : 651

1108698BRW Eindhoven-Woensel ( Lichtkrant )
1106997BRW Eindhoven-Woensel ( Monitorcode )
1106974BRW Eindhoven-Woensel ( Kazernealarm )

Ik kwam ter plaatse en je weet never niets wat er aan de hand is. Je kunt er eventueel achter komen via buurtbewoners. Dit soort alarmeringen (nou noem ik in dit voorbeeld toevallig een Brandweer Alarmering) maar als de Politie met een persalarm komt zie je ongeveer hetzelfde bericht uit als hierboven of wat Rotterdam-Rijnmond doet.

Dus nogmaals...Hoop paniek zaaien om niets dus.

Offline v-v

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #170 Gepost op: 2 november 2008, 14:50:10 »
En anders gewoon de P2000 monitoren verbieden. Als die er niet waren geweest en alles dus niet op internet kwam, had P2000 nu nog meer info kunnen bevatten.[/quote]
100% mee eens

Offline v-v

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #171 Gepost op: 2 november 2008, 14:53:44 »
Ik denk i.d.d ook wel dat het allemaal meevalt. Iedereen roept nu moord en brand over persinformatie voor Politie. Maar wat je nu ziet van Ambulance en Brandweer stelt ook niets voor. Voorheen via de scanner (Ether) hoorde je veel meer en als je er al heen zou gaan dan wist je al wat er gaande was. Nu krijg je dat soort informatie echter niet zo snel meer door en iedereen doet of je dan meteen van alles op de hoogte bent...

Ik kwam ter plaatse en je weet never niets wat er aan de hand is. Je kunt er eventueel achter komen via buurtbewoners. Dit soort alarmeringen (nou noem ik in dit voorbeeld toevallig een Brandweer Alarmering) maar als de Politie met een persalarm komt zie je ongeveer hetzelfde bericht uit als hierboven of wat Rotterdam-Rijnmond doet.

Dat was dus één van de reden voor C2000.
Ervoor zorgen dat de mensen niets meer konden horen!

En aan buren gaan vragen wat aan de hand is wel toch wel héél triest, sorry dat ik het zeg.
Waarschijnlijk zal dit een tilassistentie zijn geweest en waarom moet daar dan iemand met zijn
neus op gaan staan????

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #172 Gepost op: 2 november 2008, 15:07:13 »

En aan buren gaan vragen wat aan de hand is wel toch wel héél triest, sorry dat ik het zeg.
Waarschijnlijk zal dit een tilassistentie zijn geweest en waarom moet daar dan iemand met zijn
neus op gaan staan????

Noem die andere redenen dan eens?
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline v-v

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #173 Gepost op: 2 november 2008, 15:14:52 »

neus op gaan staan????

Noem die andere redenen dan eens?

-verouderde analoge verschillende netwerken
-moeilijker om met elkaar meerdere disciplines te kunnen communiceren op analoog
-één netwerk
-Meer mogelijkheden door trunking
-voorbeeld jongetje van de klas te willen zijn??

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #174 Gepost op: 2 november 2008, 15:29:28 »
-verouderde analoge verschillende netwerken
-moeilijker om met elkaar meerdere disciplines te kunnen communiceren op analoog
-één netwerk
-Meer mogelijkheden door trunking
-voorbeeld jongetje van de klas te willen zijn??

Precies. M.n. die verouderde, afgeschreven, beperkte en afzonderlijke netwerken waren de redenen voor de invoering van C2000. Het was mogelijk om het nieuwe systeem gelijk niet afluisterbaar te maken, en daarvan is gebruik gemaakt. Maar dat was niet de hoofdreden, getuige het toekomstige persalarm via P2000. Want als dat landelijk zo wordt als nu in RR, dan wordt de info wel degelijk veel gedetailleerder en hebben we al gauw een soort leesscanner. En daar zou men echt niet aan gaan beginnen, als het ontoegankelijk maken van deze informatie voor de burger de hoofdreden was geweest voor de invoering van C2000. Hieronder nog eens de bevestiging hiervan uit 3 afzonderlijke bronnen.

De Nederlandse politie wil af van de ongeveer 100 haperende lokale netwerken. Eén landelijk netwerk met C2000-technologie moet het mogelijk maken dat personeel van de politie, ambulance en brandweer met elkaar kunnen praten zonder tussenkomst van hun centrales. En vooral willen ze overal met elkaar kunnen praten. Een politieauto die nu zijn regio uitrijdt, verliest het contact en is op mobiele telefoon of een PTT-cel aangewezen.

De Stuurgroep "Gezamenlijke Meldcentrale Zeeland" heeft besloten het nieuwe C2000 communicatie netwerk in gebruik te nemen. C2000 vervangt landelijk meer dan 100 verouderde analoge radiocommunicatienetwerken van zowel de politie, de brandweren, de ambulancediensten en de Koninklijke Marechaussee. Hiervoor is een geheel nieuwe infrastructuur aangelegd, bestaande uit radiobediensystemen en een landelijk dekkend netwerk. Met de invoering van het C2000 systeem zijn de openbare orde en hulpverleningsdiensten in staat met één nieuw verbindingsnetwerk snel en effectief hulp te verlenen aan burgers.

Begin jaren negentig besloot de Nederlandse overheid een nieuw, digitaal communicatiesysteem in te voeren. Dit landelijke systeem, C2000 geheten omdat het oorspronkelijk in het jaar 2000 volledig operationeel had moeten zijn, moet er voor zorgen dat de politie, brandweer en ambulancediensten beter met elkaar kunnen communiceren. Tot nu toe hadden alle regionale organisaties van de hulpverleningsdiensten hun eigen netwerken in gebruik, wat neerkomt op zo'n 100 verschillende netwerken. Onderlinge communicatie is daardoor bijzonder lastig. Daarbij komt dat de huidige apparatuur nog is gebaseerd op de verouderde analoge technologie. Deze apparatuur is technisch afgeschreven, de aanschaf en het onderhoud van de systemen wordt steeds moeizamer en duurder. Bij een gezamenlijk optreden, bijvoorbeeld in geval van een grote calamiteit, kan een goede communicatie echter van levensbelang zijn, zo is meerdere malen gebleken. Denk maar aan de Vuurwerkramp in Enschede, de cafébrand in Volendam en dit jaar nog tijdens de supportersrellen rondom Feyenoord-Ajax. Na de terroristische aanslagen in New York, Madrid en Londen wordt de roep om een spoedige uitrol van C2000 alleen nog maar groter.
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #175 Gepost op: 2 november 2008, 15:31:40 »
Het was mogelijk om het nieuwe systeem gelijk niet afluisterbaar te maken, en daarvan is gebruik gemaakt.
Maar dat was niet de hoofdreden, getuige het toekomstige persalarm via P2000.

Tsjonge jonge man, word jij nou nooit moe van je eigen slappe geouwehoer???

Peter.

Offline michel

• Gevorderd Lid
« Reactie #176 Gepost op: 2 november 2008, 16:00:48 »
Helemaal mee eens Peter!!!!!!!

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #177 Gepost op: 2 november 2008, 18:03:00 »
Diegene die het hardste zitten te jammeren over het persalarm zijn juist die mensen waarvoor het bericht helemaal niet bestemd is.

Offline michel

• Gevorderd Lid
« Reactie #178 Gepost op: 2 november 2008, 18:11:55 »
Juist Leen goed gezegd!!

Michael

• Gast
« Reactie #179 Gepost op: 2 november 2008, 22:00:24 »

neus op gaan staan????

Wie zegt dat ik aan de buren heb gevraagt wat er aan de hand is  :x  er zijn genoeg bewoners die het toch willen weten en gaan vragen en vervolgens hoor je toch vanzelf wel wat er ongeveer aan de hand is. Dus onzin om P-2000 hetzelfde te gelden als toendertijd voor het luisteren van een scanner.