Auteur Topic: En zo kan het ook voor de pers  (gelezen 150428 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

exLid057

• Gast
En zo kan het ook voor de pers
« Gepost op: 8 november 2007, 16:04:33 »
Pilot P2000 in Rijnmond
groot succes

De pilot P2000 - naar de pager waarmee journalisten uitgerust worden en waarop ze meldingen krijgen van ongelukken en dergelijke - die enkele maanden geleden van start ging in de regio Rijnmond is een groot succes gebleken. De journalisten die er gebruik van maken zijn er over het algemeen zeer tevreden over. Het streven is nu om deze pager P2000 en het meldsysteem zoals dat in Rijnmond is gebruikt - met nog enkele verbeteringen - voor het einde van dit jaar in het gehele land in te voeren.

Jacqueline Wesselius

Op 6 september werd besloten de in Rotterdam Rijnmond gestarte pilot als voorbeeld voor het hele land te nemen. Dat werd afgesproken tussen onder anderen de NVJ - die bijdroeg met suggesties ter verbetering van het systeem - en Fup Goudswaard, voorzitter van de Raad van hoofdcommissarissen van politie.
Over C2000, het inmiddels overal ingevoerde, nieuwe alarmeringssysteem bleven n.l. veel klachten komen. Ook P2000, waarbij pagers worden ingeschakeld, is buiten Rotterdam Rijnmond nog vaak onbevredigend voor (foto)journalisten, want het systeem blijft teveel afhankelijk van de goede wil of alertheid van degene die de meldkamer bemenst. Bovendien ontbreken berichten die alleen bij de politie binnenkwamen.
Ook zijn er grote regionale verschillen in de wijze waarop de pers gealarmeerd wordt; in de ene regio werkt het systeem redelijk, in de andere ronduit slecht. Goudswaard erkent dat.
Samen met onder anderen de NVJ is besloten om in  Rotterdam Rijnmond de politie op het P2000 systeem toe te voegen om de relevantie voor (foto) journalisten te vergroten. Het systeem werkt nu goed, op een paar details na. De brandweer met name zou nog specifieker kunnen zijn.
Het is de bedoeling dat slechts in enkele gevallen – zoals arrestaties – er geen melding komt op de pagers van de geabonneerde journalisten. Het streven is dat alle korpsen deze versie van P2000 nu eind 20007/begin 2008 invoeren.

Bron http://www.villamedia.nl/journalist/n/2 ... p2000.shtm

Offline kevin27

• Gevorderd Lid
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2007, 16:33:15 »
dat is een goed bericht
Hoop dat het ook echt word doorgevoerd

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 8 november 2007, 17:11:56 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Het systeem werkt nu goed, op een paar details na. De brandweer met name zou nog specifieker kunnen zijn.

Hmm... Ik geef ze weinig kans, maar we zullen zien!  :?
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline Mainstay

• Gevorderd Lid
    • http://www.mainstay.nl
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2007, 21:42:40 »
Ik heb toch mijn twijfels bij dit systeem. Op deze manier word niet alleen de pers maar ook alle hobby fotograven gealarmeerd.

In Midden- en West Brabant gaat de pers alarmering via een bericht via de telefoon (bandje). Dit kost overgens wel geld maar zo krijg je geen hordes mensen bij een gevonden lichaam of iets dergelijk.

en zoals al eerder gezegd is het blijft afhangen van de wil om mee te werken van de meldkamer en de OVD's

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2007, 01:56:18 »
Citaat van: "Arlé"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Het systeem werkt nu goed, op een paar details na. De brandweer met name zou nog specifieker kunnen zijn.

Hmm... Ik geef ze weinig kans, maar we zullen zien!  :?

Nouja wat ik wel merk is dat de code bij de brandweer maar 1x meegaat bij opschaling. Bijvoorbeeld bij middelbrand. Wordt het dan groter, dan gaat hij niet mee, dus mocht je niet willen reageren op middelbrand dan zul je nooit weten dat er verder wordt opgeschaald...

Groeten, Peter.

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2007, 13:58:23 »
Ik vraag me af hoe dit in de praktijk zal gaan werken. Als het hier gaat over de bekende persinformatie meldingen van Rotterdam-Rijnmond (RR), dan zijn die door iedereen te ontvangen.

Vraag is dan, wat in het artikel bedoeld wordt met "geabonneerde journalisten". Omvat zo'n abonnement meer dan alleen het versturen van bovengenoemde meldingen, zoals bijv. speciale apparatuur waardoor meelezen door derden onmogelijk is? Kortom, waaruit bestaat Pilot P2000 precies? Het artikel lijkt nl. onderscheid te maken tussen Pilot P2000 en het huidige P2000 zoals wij dat kennen. Kunnen deze toekomstige alarmeringen dan uitsluitend door de journalisten worden ontvangen, of worden die straks ook gewoon over P2000 gestuurd net zoals de huidige persinformatie meldingen in RR?

Ik denk zelf dat Pilot P2000 bestaat uit de huidige POLI meldingen in RR, die door journalisten met een gewone pager en de juiste capcodes - en dus door iedereen - ontvangen kunnen worden. Maar wat ik me dan haast niet kan voorstellen, is dat die berichten straks door alle regio's gestuurd zullen worden.

Kortom, misschien iemand meer info?
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2007, 16:33:07 »
Citaat van: "SteKel"
Ik vraag me af hoe dit in de praktijk zal gaan werken. Als het hier gaat over de bekende persinformatie meldingen van Rotterdam-Rijnmond (RR), dan zijn die door iedereen te ontvangen.

Wat is het verschil met de oude analoge situatie, die berichten waren toch ook door iedereen te ontvangen? Juist het wegvallen van DIE mogelijkheid wil men via P2000 compenseren...

Kortom, waaruit bestaat Pilot P2000 precies? Het artikel lijkt nl. onderscheid te maken tussen Pilot P2000 en het huidige P2000 zoals wij dat kennen. Kunnen deze toekomstige alarmeringen dan uitsluitend door de journalisten worden ontvangen, of worden die straks ook gewoon over P2000 gestuurd net zoals de huidige persinformatie meldingen in RR?

Uhm je bent niet bekend met het woord "pilot"? Dat is gewoon een proef. In dit geval dus een proef om de pers via P2000 te informeren. Gewoon het P2000 zoals we dat allemaal kennen, wat voor ander soort P2000 zou er moeten zijn  :?

Groeten, Peter.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #7 Gepost op: 9 november 2007, 16:37:01 »
Citaat van: "Arlé"
Als je tot 'de echte' pers behoord wordt je wel op een andere manier geinformeerd, vanaf grote brand t/m de GRIP-situaties.  :)
De codes zijn ook niet in het leven geroepen voor de luister... ehhh... kijkamateurs, maar voor de pers zelf.  ;)

Niet mee eens. Ik wil niet zeggen dat die code bedoeld is voor elke scannerluisteraar die voorheen vrolijk mee kon luisteren, maar ik denk dat jij de lat voor "echte pers" nogal bijzonder hoog legt. Er is meer pers dan de pers die zich via andere manieren laten informeren. Er is zat pers die zich voorheen via de scanner liet informeren. Naar mijn bescheiden mening is het door mij genoemde punt ook ter sprake komen tijdens de evalatie. Waarom stuurt de politie wel 25 updates van grotere incidenten en de brandweer niet? Dat is niet bepaald 1 lijn... En dat terwijl een en ander volautomatisch door GMS verzonden kan worden waar de politie het steeds handmatig moet doen....

Groeten, Peter.

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 9 november 2007, 17:04:36 »
Hoi Peter,

Ik weet niet beter dan dat de meeste regio's uiterst terughoudend zijn met het versturen van (extra) info en bijzonderheden over P2000. Om die reden zijn er zelfs regio's die er geen gebruik (meer) van maken. Volgens mij hebben wij het daar op het Hulpverleningsforum al eens over gehad?

Deze berichtgeving lijkt in 1ste instantie een totale ommekeer te impliceren, een cultuurshock haast. Omdat ik dat maar nauwelijks kan geloven, heeft de vertwijfeling toegeslagen en begon ik me af te vragen of er niet iets heel anders wordt bedoeld. Vandaar mijn vraag over een mogelijk systeem naast P2000.

Maar je hebt natuurlijk gelijk over de oude, analoge situatie. Ik kan alleen moeilijk geloven dat men bereid is het wegvallen daarvan te compenseren, juist vanwege al die terughoudendheid tot nu.

Hoewel, die gold eigenlijk grotendeels alleen de CPA's. Het toevoegen van politiemeldingen doet daar natuurlijk niets aan af.

Al met al zal het invoeren van dit systeem wel de nodige gewenning en discipline vergen van de meldkamers denk ik zo, zeker van de meldkamers die nu helemaal geen gebruik maken van P2000!

Maar weet jij misschien of het een "verplichte" of vrijwillige invoering betreft? Er zijn nl. regio's die al een eigen alarmeringssysteem voor de pers gebruiken. Haaglanden doet dat bijv. per SMS. Moeten die regio's nu ook overstappen naar P2000 voor de pers?

Alvast bedankt voor je info!
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #9 Gepost op: 9 november 2007, 17:46:22 »
Ik weet niet beter dan dat de meeste regio's uiterst terughoudend zijn met het versturen van (extra) info en bijzonderheden over P2000. Om die reden zijn er zelfs regio's die er geen gebruik (meer) van maken. Volgens mij hebben wij het daar op het Hulpverleningsforum al eens over gehad?

Ja maar dat is heel wat anders. Dat ging met name om adressen van GGD-meldingen en nadere patientgegeven. Hier hebben we het over algemene zaken zoals aanrijdingen, etc....

Er zijn nl. regio's die al een eigen alarmeringssysteem voor de pers gebruiken. Haaglanden doet dat bijv. per SMS. Moeten die regio's nu ook overstappen naar P2000 voor de pers?

Hier haal je 2 essentiele zaken door elkaar. Er is altijd (VER voor C2000) al sprake geweest van een zogenaamd "persalarm". Iets waar je als pers op geabonneerd dient te zijn. Zoiets kost geld en wordt alleen geaktiveerd bij grote incidenten waarvan de persvoorlichter (of een andere hoge pief) vindt dat de pers er kennis van dient te nemen.

Waar we het nu over hebben dat zijn de "simpele" meldingen zoals we die vroeger ook via de scanner konden horen. Aanrijdingen, berovingen, etc... Zaken waarvoor in 99 van de 100 gevallen geen persalarm gegeven zou worden, maar die toch wel interessant zouden kunnen zijn. Dat laatste kan nu door P2000 worden overgenomen.

Of het gebruik van P2000 "verplicht" wordt dat weet ik niet, het schijnt "de bedoeling" te zijn dat deze manier van alarmeren (lees: kennis geven) landelijk wordt ingevoerd, maar of en hoe dat gaat gebeuren is een kwestie van afwachten...

Groeten, Peter.

Offline lifty

• Beginnend Lid
  • **
    • http://www.brandweervoertuigen.com
« Reactie #10 Gepost op: 9 november 2007, 18:13:19 »
De raad van Hoofdcommissarissen heeft aangegeven dat men dit systeem landelijk in wil voeren.
Men gaat nu uitzoeken hoe de systemen in de verschillende meldkamers aangepast moeten worden om dit in alle regio's werkend te krijgen op dezelfde manier.
Want net als je bij p2000 van brandweer en ggd ziet schijnt ook bij de politie elke regio apart het wiel te hebben uitgevonden.
Best wel lastig om in zo'n klein landje met alle meldkamers 1 systeem te voeren.
Maar als alles goed verloopt dan zou eind dit jaar begin 2008 er toch weer wat meer in Nederland zichtbaar moeten worden.

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 9 november 2007, 18:13:27 »
Helder verhaal Peter, ik kan het allemaal nu tenminste plaatsen.

Voor de voormalige scannerluisteraars is dit in ieder geval een hele interessante ontwikkeling. Ik heb zo'n 30 jaar in Den Haag meegeluisterd, dus ik hoop zeker dat Haaglanden dit systeem gaat invoeren!

Bedankt!
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 9 november 2007, 18:19:17 »
Citaat van: "lifty"
De raad van Hoofdcommissarissen heeft aangegeven dat men dit systeem landelijk in wil voeren.
Men gaat nu uitzoeken hoe de systemen in de verschillende meldkamers aangepast moeten worden om dit in alle regio's werkend te krijgen op dezelfde manier.
Want net als je bij p2000 van brandweer en ggd ziet schijnt ook bij de politie elke regio apart het wiel te hebben uitgevonden.
Best wel lastig om in zo'n klein landje met alle meldkamers 1 systeem te voeren.
Maar als alles goed verloopt dan zou eind dit jaar begin 2008 er toch weer wat meer in Nederland zichtbaar moeten worden.

Dat geeft de burger weer moed, bedankt voor deze info!
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline lifty

• Beginnend Lid
  • **
    • http://www.brandweervoertuigen.com
« Reactie #13 Gepost op: 9 november 2007, 18:19:35 »
Maar weet jij misschien of het een "verplichte" of vrijwillige invoering betreft? Er zijn nl. regio's die al een eigen alarmeringssysteem voor de pers gebruiken. Haaglanden doet dat bijv. per SMS. Moeten die regio's nu ook overstappen naar P2000 voor de pers?

Het wordt verplicht, de raad van hoofdcommisarissen heeft aangegeven dat het niet geaccepteerd wordt als regio's niet mee willen doen.
En wat betreft het SMS systeem van Haaglanden, wat een wereldsysteem ik kreeg 24 uur na de moord op de vastgoedhandelaar een excuse SMS dat het systeem weer eens op zijn reet lag en dat het dus weer eens niet gelukt was om de pers in te lichten.

Offline bluskabouter

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2007, 13:03:00 »
wordt zeker 1-04-2008 landelijk ingevoerd???
haal gerust in, de brandweer knipt je er wel uit!!