Auteur Topic: En zo kan het ook voor de pers  (gelezen 150573 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Arle

• Top Lid
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #135 Gepost op: 12 juli 2008, 11:47:36 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "combofoontje"
Volgens mij liggen ze nu op diverse meldkamers weer gillend van de lach over het buro.
Kijk die sukkels, ze zijn er weer ingestonken  :)

Ik had ook op een meldkamer willen werken, maar ik heb toch de middelbare school maar afgemaakt :P

Beetje jammer dit, René !!  :(  Ik had je hoger ingeschat....  :P
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #136 Gepost op: 12 juli 2008, 11:55:34 »
Citaat van: "Arle"
Beetje jammer dit, René !!  :(  Ik had je hoger ingeschat....  :P

Hap! ;)

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #137 Gepost op: 12 juli 2008, 14:48:14 »
Citaat van: "SteKel"
Maar is dat niet afhankelijk van de labels die de P2000 sites zelf aan de capcodes hangen? Die kunnen het dan gewoon mis hebben. Wat wel zekerheid biedt, is de inhoud van het bericht zelf. Dat is niet beïnvloedbaar, en gaat hier toch echt over het testen van nieuwe pagers voor het persalarm.

Hier leg je precies uit waar veel mensen de mist in gaan. Een lollige centralist cq beheerder verstuurt 1, of het liefst meerdere keren onzinnige (maar wel logisch klinkende) benamingen over een capcode en heel monitorend Nederland verbindt daar direkt zijn/haar conclusies aan en een nieuw foutief label is geboren.

Kijk nu eens naar de perscode van Rotterdam Rijnmond. Zoiets kun je enkele keren voor de grap versturen, andere regio's hebben dat soort politiemeldingen ook weleens verzonden, louter ter test, maar op een bepaald moment wordt een punt bereikt dat je er vanuit kunt gaan dat het een operationele code is met daadwerkelijke berichten.

...Helaas is dat punt bij sommigen al na 1 bericht bereikt...

Die codes van Haaglanden en Brabant hebben niets te maken met persalarm cq persinformatie. Er is op hoger niveau simpelweg nog geen definitief besluit genomen over de landelijke ingebruikname van deze codes en geloof maar niet dat er ook maar 1 regio is die er vast op eigen houtje mee aan de slag gaat en als dat al zou gebeuren dan zou met name Haaglanden een uitzondering zijn, zij zullen nooit, never en te nimmer zomaar derden gaan informeren, tenzij het echt van bovenaf opgelegd wordt en zelfs dan nog zouden ze het zo lang mogelijk proberen uit te stellen of er zelfs onder uit te komen. Ik denk dat veel kenners en insiders deze halsstarrige houding van Haaglanden kunnen onderschrijven.

Groeten, Peter.

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #138 Gepost op: 12 juli 2008, 14:59:14 »
Dus we hebben te maken met een spel tussen de meldkamers en monitorend Nederland. Zit ik ook niet zo mee hoor. Logisch dat er gehapt wordt op dit soort meldingen. Ik gun ze die lol wel.
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #139 Gepost op: 12 juli 2008, 15:07:21 »
Dus we hebben te maken met een spel tussen de meldkamers en monitorend Nederland.

Dat heb je helemaal goed he. Zo heeft de AC Gooi- en Vechtstreek eens een code uitgezonden van een collega centralist met daarin de tekst Commandant Soest. Soest is trouwens regio Utrecht. Maar op een aantal monitorsites hebben de webmasters er dus gelijk het label Commandant Soest aangehangen terwijl dat helemaal niet zo is.

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #140 Gepost op: 12 juli 2008, 15:12:33 »
Eigenlijk vind ik dat wel lollig. Zo'n interactie met de MKA's is er in het analoge tijdperk nooit geweest  ;)
Groeten uit Den Haag,
Gerard

paul19622

• Gast
« Reactie #141 Gepost op: 18 juli 2008, 18:39:12 »
Citaat van: "hunter"
zou met name Haaglanden een uitzondering zijn, zij zullen nooit, never en te nimmer zomaar derden gaan informeren, tenzij het echt van bovenaf opgelegd wordt en zelfs dan nog zouden ze het zo lang mogelijk proberen uit te stellen of er zelfs onder uit te komen. Ik denk dat veel kenners en insiders deze halsstarrige houding van Haaglanden kunnen onderschrijven.

Groeten, Peter.

Haaglanden halstarrig? hoe kan je dat nou zeggen dat is toch al jaren bekend.  :)

Groetjes,

Online Tom(zulu10)

• Top Lid
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
« Reactie #142 Gepost op: 19 juli 2008, 13:53:25 »
Citaat van: "Peterw410"
Ook zal brandweer RR met betere omschrijving gaan alarmeren. Dit zal nog niet ala minuut gebeuren maar is wel toekomst.

Ik mag het eigenlijk niet vragen  maar ben benieuwd of er al klein beetje meer van bekent is.

Offline IkWilbert

• Gevorderd Lid
« Reactie #143 Gepost op: 26 juli 2008, 18:37:49 »
Ik heb de moed wel een beetje opgegeven dat we hier in Twente of landelijk een persalarm krijgen...

Offline v-v

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #144 Gepost op: 26 juli 2008, 20:06:08 »
Ja denk dat de meeste regio's er niet om te springen staan.
Nog meer ramptoerisme op straat.
Staat allemaal maar op internet en iedereen kan het meelezen, denk dat de meeste
regio's eerder minder over P2000 zullen gaan verzenden dan meer.
Kijk bijvoobeeld maar eens naar de RAV-zuid limburg die versturen al geen adressen meer
via de pager.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #145 Gepost op: 27 juli 2008, 11:59:26 »
Citaat van: "v-v"
Staat allemaal maar op internet en iedereen kan het meelezen, denk dat de meeste
Kijk bijvoobeeld maar eens naar de RAV-zuid limburg die versturen al geen adressen meer
via de pager.

Ja, die vrees is zeker bij de regio's aanwezig dat er door het gebruik van de perscode genodigden en ongenodigden op af komen. De kans is dan ook dat er wel een persalarm komt, maar alleen b.v. via een sms-bericht aan een besloten groep. Dat is dan balen voor allerlei 112krantjes op het internet. Dat er in Zuid-Limburg geen adressen meer bijstaan kan te maken hebben met de DATA-schermen in het voertuig. Een bemanning moet kennis krijgen van een inzet en ingestapt in het voertuig lezen ze de verdere bijzonderheden. Het gaat ook eigenlijk verder niemand wat aan waar de persoon die medische problemen heeft woont of verblijft.

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #146 Gepost op: 27 juli 2008, 12:04:49 »
Mijn mening hierover heb ik al eens eerder gepost, maar ik denk er nog steeds zo over.

Volgens mij zal een persalarm op P2000 nooit zoveel mensen op de been brengen als in het voormalige analoge scannertijdperk gebeurde, eenvoudigweg omdat aanzienlijk minder mensen P2000 lezen dan dat er scannerluisteraars waren. Ik denk dat lang niet alle scannerluisteraars de overstap naar P2000 hebben gemaakt, en van degenen die dat wel hebben gedaan zijn er velen afgehaakt omdat een praktisch gebruik van P2000 veel intensiever is en veel meer van de mensen vraagt dan voorheen, toen gewoon op de achtergrond naar de scanner geluisterd kon worden. Daarnaast zijn er de mensen die P2000 nu pas ontdekken, maar mijn indruk is dat deze groep veelal bestaat uit echte hobbyisten en belangstellenden voor de hulpverlening die vaak op de fora actief zijn. Dit zijn in het algemeen mensen met respect voor de hulpverleners, van wie men dus niets heeft te vrezen.

Ervan uitgaande dat het toestromende publiek al beduidend minder is dan in het scannertijdperk, brengt dat automatisch met zich mee dat ook het aantal vervelende toeschouwers sterk moet zijn afgenomen. Publiek zal er altijd zijn, zo ook afzettingen. P2000 zal best wat publiek op de been brengen, maar ik denk niet in die mate dat dit problemen zal veroorzaken. Of het nu pottenkijkers zijn, journalisten, persfotografen, ramptoeristen, oprechte hobbyisten, belangstellenden voor de hulpverlening, buurtbewoners of passanten, degenen die geen perskaart hebben of anderszins al dan niet beroepsmatig bevoegd zijn, moeten gewoon achter de afzettingen blijven. De hulpverleners zijn heel goed in staat om die afzettingen zodanig te situeren dat zij hun werk naar behoren kunnen doen. In die zin is er dus weinig veranderd, met uitzondering van het gunstige feit dat er dus hoe dan ook minder mensen toestromen.

Ik spreek uit eigen ervaring in de regio Haaglanden, waar ik soms wat plaatjes schiet voor een 112 website. Voorheen kwam je bij incidenten hele kolonnes scannerrijders tegen, nu zijn die in geen velden of wegen meer te bekennen. Wel zie ik steeds dezelfde gezichten van mensen die net als ik serieus met de hobby of met hun beroep bezig zijn. Het is wat betreft het ramptoerisme in ieder geval een stuk rustiger dan vroeger.

Blijft natuurlijk het gegeven dat er altijd incidenten zullen zijn, waar de hulpverlening om welke reden dan ook zo min mogelijk publiek bij wil hebben. In dat geval is natuurlijk een alarmering via P2000 ongewenst en kan de professionele pers op andere wijze worden geïnformeerd.

Kortom, ik denk dat het offici ële persalarm door middel van bellen zal blijven bestaan en dat er via P2000 niets meer en niets minder te zien zal zijn dan wat voorheen op de scanner beluisterd kon worden, met dat verschil dat deze berichten veel minder mensen zullen bereiken dan vroeger via de scanner het geval was. Dit maakt de invoering van een persalarm via P2000 in mijn ogen dan ook tot een gunstige ontwikkeling voor alle partijen.
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
    • http://www.glasservicevandijk.nl
« Reactie #147 Gepost op: 27 juli 2008, 15:26:04 »
buiten dat kunnen amateur persfotografen van 112 website's ook gewoon zichzelf aanmelden bij de lokale persvoorlichting van politie. dat hebben wij ook gewoon via mail gedaan en krijgen netjes de sms persalarmen toegestuurd.
persberichten krijg ik via mail gestuurd voordat deze online gaat op de politie website.

Offline Jeroen...

• Gevorderd Lid
    • http://www.hulpverleningsfotografie.nl
« Reactie #148 Gepost op: 27 juli 2008, 17:36:08 »
via de pager.

Ik denk dat je beter eerst even wat bronnen moet raadplegen voordat je gelijk neerzet dat het "ramptoerisme" de oorzaak is van de verkorte meldingen van RAV Limburg Zuid, want dat is NIET om die reden gedaan.

Grt. Jeroen
http://www.hulpverleningsfotografie.nl \";)\"

2x Uniden Bearcat UBC 60 XLT-2 | Realistic Pro 2006 | 6 x Motorola MX 3000 | 2x Portavox 3165 | MTS2000 | Discone X50 | 2x Jupiter | Bravo 802 | Galaxy v8.2

Offline v-v

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #149 Gepost op: 27 juli 2008, 18:18:11 »
Citaat van: "Jeroen..."
via de pager.

Ik denk dat je beter eerst even wat bronnen moet raadplegen voordat je gelijk neerzet dat het "ramptoerisme" de oorzaak is van de verkorte meldingen van RAV Limburg Zuid, want dat is NIET om die reden gedaan.

Grt. Jeroen

Goed ramptoerisme had ik meer bedoeld op persalarmering, de ambulancedienst heeft er vaker van patienten opmerkingen gekregen over het feit dat men op internet de ritten kon lezen.
Ambulances in Zuid-Limburg zijn nu sinds kort uitgerust met de NAPOST ( navigatie, poortbediening en statusbox)
Waardoor men via dit systeem citygis navigatie heeft, garage en ambulancehal poorten en slagbomen kan bedienen, plus een MDT voor verzenden van statussen en extra info plus adres van patient.

Dit stukje hier beneden staat letterlijk in het vakblad v&vn ambulancezorg:

Meer privacy patienten

De RAV Zuid-Limburg kreeg wel eens van patienten te horen dat ze liever niet wilden dat hun gegevens op internet terecht kwamen.
Vanuit privacy-oogpunt heel begrijpelijk, maar helaas tot nu toe onvermijdelijk in de pagerberichtgeving via P2000.
Met NAPOST hoeft via de pager alleen aan het ambulanceteam te worden vermeld of het om een A1, A2 of B-rit gaat. Patienteninformatie wordt rechtstreeks via GMS en de MDT-koppeling aan de NAPOST doorgegeven.