.....................................
Overigens ontvang ik de ISS via mijn zelfgemaakte 137,5 MHz QFH antenne
en volgens mij had je met de D777 antenne het signaal ook wel kunnen ontvangen,
zeker gedurende een paar seconden. Het signaal was vrij sterk.
Ik ga vanmiddag nog eens wat proberen.
Ik heb alle frequenties uit de lijst in één band geprogrammeerd
en laat deze zo'n kwartier vóór tot een kwartier ná de overgang scannen.
Het signaal gaat de computer in en daar draait op dat moment MMSTV voor
eventuele SSTV plaatjes (de laatste zijn zo'n twee maanden geleden uitgezonden),
AGW Packet Engine met AGW Monitor voor APRS berichten op 145.8250 (heel vaak
te ontvangen, behalve de laatste dagen) en Scanner Recorder om het signaal op te nemen.
Op de lap-top draait Butel ARC3500 Pro voor besturing van de UBC3500xlt scanner en zo kan ik
dus in de log-lijst kijken wat er binnenkomt. Zo mis je vrijwel niets.
Hallo Janos,
De D777 is een luchtvaartantenne. Niet omdat hij omhoog in de lucht kijkt, maar de freq. banden voor militaire en civiele luchtvaart kan ontvangen cq. voor gemaakt is.
De D777 heeft vanwege zijn constructie (5/8 golfstraler voor VHF) een lage openingshoek. Hij "kijkt"dus minder omhoog dan b.v. een 1/4 golfstraler.
ISS zit op zo,n 250 - 300 Km hoogte. Dus zodra deze in jouw buurt komt gaat de elevatiehoek tellen. Jouw QFH-antenne is door zijn constructievorm zodanig gebouwd dat deze zowel zijwaarts als omhoog kijkt. Vandaar dat alle VHF satellieten en ook de ISS met de QFH beter te volgen is als hij boven jou is.
Maar, de D777 zal gezien zijn winst in het horizontale vlak, waarschijnlijk de ISS bij AOS eerder en beter ontvangen.
Dus de beste ontvangst heb je eerst bij AOS met de D777, dan met de QFH antenne en dan bij LOS de D777 weer.
Gezien de goede eigenschappen van de QFH zou ik deze ook permanent gebruiken voor ISS en zal het ook goed doen voor civiele luchtvaart 118-136 MHz.
Voor milair op UHF zal de D777 het weer beter doen.