Auteur Topic: Project Milsatcom  (gelezen 742193 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
Re: Project Milsatcom
« Reactie #1050 Gepost op: 22 november 2009, 15:19:15 »
Je mist de

Citaat van: jeffrey1200
:)

Ik moet je ook zeggen dat deze scanner veel gevoeliger is dan mijn 3300XLT op het gebied van luchtvaart. Ik vind het jammer dat de software van ARC780 niet zo geavanceerd is als ARC250.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1051 Gepost op: 22 november 2009, 15:45:49 »
Citaat van: "Janos"
.....................................
Overigens ontvang ik de ISS via mijn zelfgemaakte 137,5 MHz QFH antenne
en volgens mij had je met de D777 antenne het signaal ook wel kunnen ontvangen,
zeker gedurende een paar seconden. Het signaal was vrij sterk.
Ik ga vanmiddag nog eens wat proberen.
Ik heb alle frequenties uit de lijst in één band geprogrammeerd
en laat deze zo'n kwartier vóór tot een kwartier ná de overgang scannen.
Het signaal gaat de computer in en daar draait op dat moment MMSTV voor
eventuele SSTV plaatjes (de laatste zijn zo'n twee maanden geleden uitgezonden),
AGW Packet Engine met AGW Monitor voor APRS berichten op 145.8250 (heel vaak
te ontvangen, behalve de laatste dagen) en Scanner Recorder om het signaal op te nemen.
Op de lap-top draait Butel ARC3500 Pro voor besturing van de UBC3500xlt scanner en zo kan ik
dus in de log-lijst kijken wat er binnenkomt. Zo mis je vrijwel niets.

Hallo Janos,

De D777 is een luchtvaartantenne. Niet omdat hij omhoog in de lucht kijkt, maar de freq. banden voor militaire en civiele luchtvaart kan ontvangen cq. voor gemaakt is.
De D777 heeft vanwege zijn constructie (5/8 golfstraler voor VHF) een lage openingshoek. Hij "kijkt"dus minder omhoog dan b.v. een 1/4 golfstraler.
ISS zit op zo,n 250 - 300 Km hoogte. Dus zodra deze in jouw buurt komt gaat de elevatiehoek tellen. Jouw QFH-antenne is door zijn constructievorm zodanig gebouwd dat deze zowel zijwaarts als omhoog kijkt. Vandaar dat alle VHF satellieten en ook de ISS met de QFH beter te volgen is als hij boven jou is.
Maar, de D777 zal gezien zijn winst in het horizontale vlak,  waarschijnlijk de ISS bij AOS eerder en beter ontvangen.
Dus de beste ontvangst heb je eerst bij AOS met de D777, dan met de QFH antenne en dan bij LOS de D777 weer.
Gezien de goede eigenschappen van de QFH zou ik deze ook permanent gebruiken voor ISS en zal het ook goed doen voor civiele luchtvaart 118-136 MHz.
Voor milair op UHF zal de D777 het weer beter doen.
Groeten,
Hans

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1052 Gepost op: 22 november 2009, 16:35:44 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Je mist de

:)

Ik moet je ook zeggen dat deze scanner veel gevoeliger is dan mijn 3300XLT op het gebied van luchtvaart. Ik vind het jammer dat de software van ARC780 niet zo geavanceerd is als ARC250.

Hallo Jeffrey1200,

Jouw vraag bij het onderschrift :
 455.7500 MHz = o.a. een eigen portofoonfrequentie van Securitas.
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1053 Gepost op: 22 november 2009, 16:54:51 »
Zojuist wat zwakke Russische fragmenten ontvangen op 130.1650 (afgerond door de scanner van 130.1670).

De QFH antenne heeft inderdaad goede eigenschappen.
Hoewel ik hem gemaakt heb voor weersatelliet ontvangst,
rond de 137,5 MHz, en hij hiervoor ook heel goed werkt,
ontvang ik er ook prima civiele luchtvaart, maar gek genoeg ook
zeer goed militaire luchtvaart op. Afgelopen week heb ik nog zeer
duidelijk een oefening met o.a. F-16's van Volkel gehoord.
Hier werd regelmatig Nederlands gesproken en het doel was
om een voertuig met terrorristen uit te schakelen welke in de buurt van een
boerderij stond. Maar ook AWACS ontvang ik zeer sterk (rond de 260 MHz)
en ook oefeningen geleid door Bandbox in de Cornfield area hoor ik regelmatig.
Geluidsfragmenten hiervan plaats ik regelmatig op de Scramble site.
Ook voor Milsat ontvangst werkt hij prima. Brazilianen, Sicral, Gonets en dergelijke
is allemaal goed te horen. Het enige waar de ontvangst wat minder bij is, zijn de
2 meter zendamateurs. Deze ontvang ik veel beter met mijn JPole antenne.
Dit is b.v. heel goed te merken met SSTV ontvangst. Via de JPole zijn de plaatjes
veel scherper.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1054 Gepost op: 22 november 2009, 17:08:32 »
Hallo Jan,

Jouw verhaal klopt wel hoor. De QFH antenne kijkt echt omhoog en daardoor betere ontvangst van alles wat door de lucht vliegt.
Dat hij het ook op UHF goed doet komt waarschijnlijk dat hij als zoveelste golflengte goed is voor UHF door daarop in resonantie te komen.
Dat is dus mooi meegenomen en toch een prachtig compliment voor jezelf dat je zo'n mooie antenne zelf gemaakt hebt.
Dat moet toch veel voldoening geven.

Je J-pole antennes zijn gewoon verticale rondstralers met de beste ontvangst loodrecht of haaks op de straler. Ze hebben dus een lage afstralings- of openingshoek. Deze zijn meer bedoeld voor het "aardse werk " (teristial) dan het luchtruim.
Vandaar dat je hierop ook de radio zendamateurs op b.v. 145 MHz veel beter op hoort.
Een simpele antenne die wel iets meer omhoog kijkt dan een vertikale straler, is een 1/4 golf Groundplane. Deze heeft een opwaartse openingshoek van ca. 30-40 graden. Alle andere verticale stokjes, in welke uitvoering ook, kijken allemaal in het horizontale vlak.
Groeten,
Hans

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #1055 Gepost op: 22 november 2009, 17:28:39 »

Ik zie dat dit een NOAA frequentie is. Is dit nou met een continue signaal te ontvangen, of ook alleen wanneer deze satelliet boven ons is?

Bedankt Hanso. Alleen nu nog zien te achterhalen waar deze meldkamer zich bevind. Het is ergens in Utrecht waarschijnlijk. Ik ga dit zelf even onderzoeken, heb hem sinds gisteren pas ontdekt.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1056 Gepost op: 22 november 2009, 18:57:19 »

Ik zie dat dit een NOAA frequentie is. Is dit nou met een continue signaal te ontvangen, of ook alleen wanneer deze satelliet boven ons is?

Hallo Jeffrey.
NOAA is een weersatelliet die weerfoto's maakt, maar dat weet je waarschijnlijk allang :)
Het signaal is continue en de satelietten draaien hun rondjes om de aarde, dus komen ook regelmatig over ons hoofd heen.
Wanneer ze overkomen kun je goed zien met een trackingsprogramma b.v. Satscape.  www.satscape.co.uk/main/satscape.php
Frequenties van de NOAA's die nu nog aktief zijn:
NOAA  9  : 137.770 MHz CW / 137.505 MHz        Let op, NOAA 9 is niet continue aktief meer.
NOAA 15 : 137.350 MHz  PCM/PM / 137.550 MHz  AM/FM
NOAA 16 : 137.770 MHz  PCM/PM
NOAA 17 : 137.770 MHz  PCM/PM / 137,620 MHz  AM/FM
NOAA 18 : 137.350 MHz  PCM/PM / 137.9125 MHz AM/FM
NOAA 19 : 137.770 MHZ  PCM/FM / 137.100 MHz  AM/FM
Succes!
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1057 Gepost op: 23 november 2009, 10:52:05 »
Ter aanvulling, op moment van de overgang van een NOAA satelliet
kan ik een weerfoto ontvangen die het gebied bestrijkt van het bovenste randje van
Afrika (Spanje krijg ik er volledig op) tot aan helemaal bovenin Scandinavi ë.

En ja, ik ben best wel trots op mijn QFH antenne en ik ben er ook zeer tevreden over.
Ik ga er misschien ook nog een maken voor de 260 MHz.

Deze frequenties zijn op dit moment in gebruik:
NOAA15  137.5000
NOAA16  is al geruime tijd defect
NOAA17  137.6200
NOAA18  137.9125
NOAA19  137.1000

Op deze site kan je elke dag de overgangstijden van de verschillende satellieten zien
http://www.xs4all.nl/~twijland/weerstat ... oimg2.html
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Razor

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #1058 Gepost op: 23 november 2009, 11:10:59 »
hoi Janos...

gebruik je WX-SAT...?

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1059 Gepost op: 23 november 2009, 11:20:22 »
Nee, ik gebruik het gratis te downloaden WXtoIMG, wordt het meest gebruikt
en werkt zeer eenvoudig. Makkelijk in te stellen.
Je moet wel zorgen dat je een originele ontvanger hebt of een breedbandige scanner.
Met mijn nieuwere UBC3500xlt scanner zijn de resultaten slecht, veel ruis in beeld
door de te smalle bandbreedte. Met een oudere Uniden UBC220xlt scanner heb ik
heel goede resultaten. Mijn QFH antenne staat op 3 meter hoogte op mijn schuur.
Heel leuk om te doen.

Offline Razor

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #1060 Gepost op: 23 november 2009, 12:07:17 »
hoi Janos...

heb dat ook jaren lang gedaan...zomer's altijd de mooiste plaatjes,s'winters de sneeuw op de alpen... had toen ook nog eens de Vesuvius op Italie die een beetje aktief was,en de olieraffinaarderij in Engeland die ontploft was een paar jaar geleden.
eerst met een gewone vetikale ant. maar toen had ik altijd een paar horizontale streepen over het plaatje (het topje ontvangt niet zo goed he :P ),toen een cirkulaire ant.(ik geloof dat dat de juiste naam is) gekocht...,gebruik hem nu voor luchtvaart,zal eens kijken voor WXtoIMG,bedankt voor de info...

we wijken wel wat af,maar het zijn ook sattelieten :P
groeten Johan... ;)

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1061 Gepost op: 23 november 2009, 13:22:11 »
Hallo Jan / Janos,

Leuk dat weerplaatje en je hebt me weer warm gemaakt voor WX ontvangst.
Ruim 20 jaar geleden ook een lange tijd gedaan, maar daarna kwam nooit meer wat van terecht.
Nu met de koppeling van geluidskaart en PC is het allemaal een stuk gemakkelijker gemaakt dan vroeger met kaartschrijvers etc.

Ik heb het programma WXtoIMG gedownload en ge-installeerd.
Ik was net te laat voor voor NOAA 15 maar vandaag zullen we het zondermeer uitproberen.
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1062 Gepost op: 23 november 2009, 13:54:14 »
Hartstikke leuk dat er weer een paar mensen enthousiast worden voor weerfoto's.
Het is dan ook een heel leuk onderdeel van de hobby.
Ik ben er zelf nog maar een paar maanden mee bezig, ik had het jaren geleden
eens gezien bij een bevriende politieagent / zendamateur in Schoonhoven en gezien
de apparatuur die hij toen hiervoor gebruikte was het voor mij toen science-fiction.
Maar als je nu ziet wat voor leuk resultaat je kan bereiken met een gewone scanner,
een redelijke antenne en een klein programma'tje op de PC dan is het beslist de moeite waard om het eens te proberen.
En de QFH antenne die ik gemaakt heb kan iedereen met een beetje handigheid en precisie
voor weinig geld namaken. Het is alleen jammer dat de QFH calculator op de site van
J. Coppens niet meer werkt. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1064 Gepost op: 23 november 2009, 15:31:19 »
Bouwbeschrijvingen zijn er genoeg te vinden en die heb ik
eigenlijk niet echt nodig omdat ik er al een gemaakt heb
maar het gaat mij om een calculator waarmee je de diverse maten kan berekenen
aan de hand van de gewenste frequentie. Op de site van J. Coppens stond een hele mooie
maar die werkt helaas niet meer.