Even een vraagje , Ik heb hier thuis op het dak staan Een discone antenne & Een Scan King SE 1500 , deze staan op het dak , op ongeveer 7 Meter Top hoogte.
Deze antenne's werken over het algemeen perfect alleen ik krijg geen Satcomm op de scanner door , wat doe ik verkeerd ? De step staat nu op 25 Khz Is dit goed? Ik heb ook al 12,5 geprobeerd , of ligt het puur aan de antenne's (Dat ze te laag staan?) (De scanner Betreft een UBC - 3500 XLT)
Mvg , Ben 
Hallo Ben,
De hoogte voor de ontvangst van de geostationaire milsatcoms (240 - 270 MHz) is niet zo van belang vanwege het feit dat het geen aardse stations zijn. Wel moet hij 20-30 graden omhoog vrij kunnen kijken naar het zuiden. De geostationaire satcoms staan allemaal ter hoogte van de evenaar in zuidelijke richting. Mijn antenne staat vaak op een driepoot op hooguit 2m hoogte dus dat maakt niet zo veel uit.
De Scan King ken ik niet, maar ik denk dat deze ook alleen in het horizontale vlak ontvangt en bestaat uit een plastic pijp met een stuk coax er in. De Discone is mij wel bekend en ook regelmatig zelf gemaakt. Deze antenne kijkt ook puur in het horizontale vlak en niet omhoog dus eigenlijk niet geschikt voor geostationaire satellieten. Wel een uistekende antenne voor polaire satellieten en luchtvaart. Het voordeel van de discone is dat hij vanwege zijn constructie ( discone is een open- en omgeklapte hoornantenne) ,
als enige in zijn soort zeer breedbandig is en kan ontvangen van ca. 100 tot 600 MHz. Sommige fabrikanten beweren meer, maar de praktijk leert anders.
De discone heeft als eigenschap dat hij op lagere frequenties meer naar beneden kijkt dan omhoog. Dit is een nadeel voor ontvangst van de milsatcoms. Toch kan men met een discone de zeer sterke satcoms wel ontvangen. Luister maar eens op 255.550 MHz. Hierop zitten veel Braziliaanse piraten.
Wil je echt goede ontvangst hebben van de diverse satcoms dan heb je een richtantenne nodig in de vorm van een Yagi die ook specifiek voor dat frequentiegebied is ontworpen. Ik gebruik zelf een 4 elements Yagi (naar ontwerp van Mail Hermenau
http://www.satellitenwelt.de/yagi260mhz.htm). Deze Yagi heb ik nu op het dak staan, gericht in Zuidelijke richting met een elevatie van 20 graden. Verticaal of horizontaal opgesteld maakt niet zo veel uit. Dit werkt zeer goed. Ook heb ik op een driepoot een zelfde Yagi staan in de tuin. Deze werkt wat handiger, zodat ik wat beter op de satcoms kan richten ZZO of ZZW. Helaas is er op mijn dak niet meer ruimte voor een 2e mast en rotor want het staat al vol met antennes en richtantennes die omhoog gericht kunnen worden (elevatie) en rond kunnen draaien, want als radio zendamateur zit ik ook over de hamsats te werken.
Omdat ik veel experimenteer met satcoms antennes en preamps (voorversterkers) bevalt mij de driepoot in de tuin nog steeds het beste. Hoef niet het dak op en kan snel wat veranderen. Gelukkig heb ik dan ook het voordeel dat ik in zuidelijke richting redelijk vrijzicht heb als ik de antenne op 20 graden elevatie zet. (Gaat net over de huizen heen !)
Dus cunclusie: Zeer sterke satcoms zijn hoorbaar op een discone en misschien ook op je Scan King.
Wil je wat beters, pak dan een 1/4 golf groundplane voor 145 MHz. Deze heeft een opstralingshoek tot ca 30 graden en doet het vaak nog redelijk op 250 Mhz. Een prima antenne ook voor de polaire weer- en navigatie satellieten op 136 - 138 MHz. Kijk maar eens op deze site van Maik Hermenau
http://www.satellitenwelt.de/equipment.htmHet beste voor de milsatcoms op 240 - 270 MHz is de Yagi en dan gericht op het zuiden.
Wil je nog beter, maak dan een helical antenne.( Zie
http://www.uhf-satcom.com/uhf/uhfantenna.html voor meer info)
Wat betreft je afstemstappen: gebruik altijd 12,5 Khz of in sommige gevallen 10 of 5 Khz.
Succes,
Slider2