Auteur Topic: Project Milsatcom  (gelezen 739215 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline counterstrike

• Top Lid
Re: Project Milsatcom
« Reactie #300 Gepost op: 2 januari 2008, 15:08:21 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Nu op 255.550 super hard signaal Brasilian volle signaal op de 780xlt

Hier ook zeer goed te horen Kees!
Zowel op de 5000 en buitenantenne als op de Yupiteru 7100 met rubberduck die ik dan horizontaal hou.

Het signaal blijft nog steets hard, staat die sateliet stil of zo ??

Dit signaal is inderdaad afkomstig van een satelliet die zich op een vaste positie bevind.
Het bandplan is Quibec en kanaal 14. Dit kanaal is het meest actief m.b.t. piraten, maar
er zijn er nog veel meer. Het feit dat mensen het signaal harder horen 1 a 5 kha hoger of lager heeft te maken met de spullen die deze mensen gebruiken. Veelal betreft het hier Alinco setjes die oorspronkelijk uitzonden op 226 Mhz (amateurband in sommige regio's in de wereld).
De ingangsfrequenties van de satellieten zijn vrij breed (25 khz), vandaar de afwijkingen en het feit dat je als je zoekt tussen de 250-270 mhz op stappen van 5-10-12,5 khz nog veel meer tegen zal komen.

Groeten,
Peter

Offline Slider2

• Gevorderd Lid
« Reactie #301 Gepost op: 3 januari 2008, 20:06:47 »
Gisteren en vandaag maar eens de VHF band afgezocht naar o.a. navsats e.d.
Dat was weer eens wat anders dan de bekende milsatcoms. Toch leuk om weer eens te kijken welke polaire sats er te ontvangen waren.

Als leidraad gebruik ik de site van Zayra  (http://www.zarya.info/Frequencies/FrequenciesAll.php),
de site van Sven Grahn (http://www.svengrahn.pp.se/trackind/Ant ... wnlink.htm)
en van Maik Hermenau (http://www.satellitenwelt.de/funktechnisch.htm), welke vrij up-to-date zijn

Onderstaande sats werden getrackt in een paar uurtjes over de band zoeken.
136.7700  NOAA
137.1000  NOAA
137.5000  NOAA
137.6200  NOAA
137.9125  NOAA
137.2250  Orbcomm
137.2500  Orbcomm
149.9100  Kosmos Parus 2398
149.9400  Kosmos Parus 2378
149.9700  Kosmos Parus 2409 / 2389
149.8800  Onbekend  (Transit / TIP / Nova ??)

Het beste zijn de sats te tracken in USB mode. Hierdoor zijn ze eerder en beter hoorbaar dan in AM of FM.
Bij de Kosmos sats was duidelijk de beide zijbanden + en - 7 Khz. hoorbaar.

Gebruikte ontvanger: Yaesu FRG9600 met discone.

Groeten,
Slider2

Offline Slider2

• Gevorderd Lid
« Reactie #302 Gepost op: 4 januari 2008, 20:31:55 »
GONETS Tracking:
21.05  262.9125 MHz Gonets D1-9  Beep om de ca. 58 sec.  
21.15  265.0620 MHz Gonets D1-2  Meerdere beeps
21.20  264.4000 MHz Gonets D1-4 / D1-5

21.25 uur  Milsatcoms gescand.
Naast de standaard carriers en paar sterke genoteerd t.w.:  
257.7000 Mhz Skynet 5A Brasilaanse piraat
249.4800 Mhz Skynet 4A Carrier met PSK
247.8750 MHz Carrier zeer sterk
250.5500 Mhz Carrier met data
255.5500 Mhz Braz. piraten
261.5250 MHz Carrier met puls

Gebruikte RX: AR8200 met 4 el. Yagi+preamp

Groet,
Slider2

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #303 Gepost op: 5 januari 2008, 10:54:19 »
Mooie lijst weer Slider2 !

Hier mijn resultaten van vandaag:
249,0750 Russian Telephone Comms/ANDVT
249,3140 Russian Telephone Comms
255,2500 Draaggolf
255,3375 Draaggolf
255,3875 Draaggolf
255,4000 ANDVT zeer actief vandaag.
255,4013 Zeer regelmatig telefoongesprekken.
255,5500 Ja,ja daar zijn ze weer, Braziliaanse Piraten.

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #304 Gepost op: 5 januari 2008, 14:05:23 »
Nu, 15.04 Lokale tijd:

261,7850 Relay van een Indonesisch Radiostation (ik weet waar ik over praat  ;)), heeft wel veel last van fading maar goed te ontvangen.
Is inmiddels (15.10) aan het faden tussen 261.785 - 261,788, belprogramma met muziek.

Groeten,
Peter

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #305 Gepost op: 5 januari 2008, 16:01:14 »
Zoals sommige misschien als is opgevallen is mijn oude website (tijdelijk) uit de lucht.
Ik hoop hem vandaag weer actief te hebben maar dan met een andere opzet, daarna
ga ik hem stukje bij beetje weer opbouwen.

Groeten,
Peter

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #306 Gepost op: 5 januari 2008, 20:47:11 »
Vanavond een eerste opzet gemaakt van mijn nieuwe site, vooral bezig geweest met de nodige linken naar relefante site's en info's.

Neem eens een kijkje en geef me je commentaar.

Groeten,
Peter

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #307 Gepost op: 6 januari 2008, 19:55:57 »
Even een vraagje , Ik heb hier thuis op het dak staan Een discone antenne & Een Scan King SE 1500 , deze staan op het dak , op ongeveer 7 Meter Top hoogte.

Deze antenne's werken over het algemeen perfect alleen ik krijg geen Satcomm op de scanner door , wat doe ik verkeerd ? De step staat nu op 25 Khz Is dit goed? Ik heb ook al 12,5 geprobeerd , of ligt het puur aan de antenne's (Dat ze te laag staan?)  (De scanner Betreft een UBC - 3500 XLT)

Mvg , Ben ;)

Offline Slider2

• Gevorderd Lid
« Reactie #308 Gepost op: 6 januari 2008, 21:02:13 »
Citaat van: "Ben-scan"
Even een vraagje , Ik heb hier thuis op het dak staan Een discone antenne & Een Scan King SE 1500 , deze staan op het dak , op ongeveer 7 Meter Top hoogte.

Deze antenne's werken over het algemeen perfect alleen ik krijg geen Satcomm op de scanner door , wat doe ik verkeerd ? De step staat nu op 25 Khz Is dit goed? Ik heb ook al 12,5 geprobeerd , of ligt het puur aan de antenne's (Dat ze te laag staan?)  (De scanner Betreft een UBC - 3500 XLT)

Mvg , Ben ;)

Hallo Ben,

De hoogte voor de ontvangst van de geostationaire milsatcoms (240 - 270 MHz) is niet zo van belang vanwege het feit dat het geen aardse stations zijn.  Wel moet hij 20-30 graden omhoog vrij kunnen kijken naar het zuiden. De geostationaire satcoms staan allemaal ter hoogte van de evenaar in zuidelijke richting. Mijn antenne staat vaak op een driepoot op hooguit 2m hoogte dus dat maakt niet zo veel uit.
De Scan King ken ik niet, maar ik denk dat deze ook alleen in het horizontale vlak ontvangt en bestaat uit een plastic pijp met een stuk coax er in. De Discone is mij wel bekend en ook regelmatig zelf gemaakt. Deze antenne kijkt ook puur in het horizontale vlak en niet omhoog dus eigenlijk niet geschikt voor geostationaire satellieten. Wel een uistekende antenne voor polaire satellieten en luchtvaart. Het voordeel van de discone is dat hij vanwege zijn constructie ( discone is een open- en omgeklapte hoornantenne) , als enige in zijn soort zeer breedbandig is en kan ontvangen van ca. 100 tot 600 MHz. Sommige fabrikanten beweren meer, maar de praktijk leert anders.
De discone heeft als eigenschap dat hij op lagere frequenties meer naar beneden kijkt dan omhoog. Dit is een nadeel voor ontvangst van de milsatcoms. Toch kan men met een discone de zeer sterke satcoms wel ontvangen. Luister maar eens op 255.550 MHz. Hierop zitten veel Braziliaanse piraten.  

Wil je echt goede ontvangst hebben van de diverse satcoms dan heb je een richtantenne nodig in de vorm van een Yagi die ook specifiek voor dat frequentiegebied is ontworpen. Ik gebruik zelf een 4 elements Yagi (naar ontwerp van Mail Hermenau http://www.satellitenwelt.de/yagi260mhz.htm). Deze Yagi heb ik nu op het dak staan, gericht in Zuidelijke richting met een elevatie van 20 graden. Verticaal of horizontaal opgesteld maakt niet zo veel uit. Dit werkt zeer goed. Ook heb ik op een driepoot een zelfde Yagi staan in de tuin. Deze werkt wat handiger, zodat ik wat beter op de satcoms kan richten ZZO of ZZW. Helaas is er op mijn dak niet meer ruimte voor een 2e mast en rotor want  het staat al vol met antennes en richtantennes die omhoog gericht kunnen worden (elevatie) en rond kunnen draaien, want als radio zendamateur zit ik ook over de hamsats te werken.

Omdat ik veel experimenteer met satcoms antennes en preamps (voorversterkers) bevalt mij de driepoot in de tuin nog steeds het beste. Hoef niet het dak op en kan snel wat veranderen. Gelukkig heb ik dan ook het voordeel dat ik in zuidelijke richting redelijk vrijzicht heb als ik de antenne op 20 graden elevatie zet. (Gaat net over de huizen heen !)
Dus cunclusie:
Zeer sterke satcoms zijn hoorbaar op een discone en misschien ook op je Scan King.
Wil je wat beters, pak dan een 1/4 golf groundplane voor 145 MHz. Deze heeft een opstralingshoek tot ca 30 graden en doet het vaak nog redelijk op 250 Mhz. Een prima antenne ook voor de polaire weer- en navigatie satellieten op 136 - 138 MHz. Kijk maar eens op deze site van Maik Hermenau  http://www.satellitenwelt.de/equipment.htm
Het beste voor de milsatcoms op 240 - 270 MHz is de Yagi en dan gericht op het zuiden.
Wil je nog beter, maak dan een helical antenne.( Zie http://www.uhf-satcom.com/uhf/uhfantenna.html voor meer info)

Wat betreft je afstemstappen: gebruik altijd 12,5 Khz of in sommige gevallen 10 of 5 Khz.

Succes,
Slider2

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #309 Gepost op: 6 januari 2008, 21:23:05 »
Citaat van: "Slider2"
Citaat van: "Ben-scan"

Mvg , Ben ;)

Hallo Ben,

De hoogte voor de ontvangst van de geostationaire milsatcoms (240 - 270 MHz) is niet zo van belang vanwege het feit dat het geen aardse stations zijn.  Wel moet hij 20-30 graden omhoog vrij kunnen kijken naar het zuiden. De geostationaire satcoms staan allemaal ter hoogte van de evenaar in zuidelijke richting. Mijn antenne staat vaak op een driepoot op hooguit 2m hoogte dus dat maakt niet zo veel uit.
De Scan King ken ik niet, maar ik denk dat deze ook alleen in het horizontale vlak ontvangt en bestaat uit een plastic pijp met een stuk coax er in. De Discone is mij wel bekend en ook regelmatig zelf gemaakt. Deze antenne kijkt ook puur in het horizontale vlak en niet omhoog dus eigenlijk niet geschikt voor gestationaire satellieten. Wel een uistekende antenne voor polaire satellieten en luchtvaart. Het voordeel van de discone is dat hij vanwege zijn constructie ( discone is een open- en omgeklapte hoornantenne) , als enige in zijn soort zeer breedbandig is en kan ontvangen van ca. 100 tot 600 MHz. Sommige fabrikanten beweren meer, maar de praktijk leert anders.
De discone heeft als eigenschap dat hij op lagere frequenties meer naar beneden kijkt dan omhoog. Dit kan een nadeel zijn voor de satcoms. Toch kan men met een discone de zeer sterke satcoms wel ontvangen. Luister maar eens op 255.550 MHz. Hierop zitten veel Braziliaanse piraten.  
Wil je echt goede ontvangst hebben van de diverse satcoms dan heb je een richtantenne nodig in de vorm van een Yagi. Ik gebruik zelf een 4 elements Yagi (naar ontwerp van Mail Hermenau http://www.satellitenwelt.de/yagi260mhz.htm). Deze Yagi heb ik nu op het dak staan, gericht in Zuidelijke richting met een elevatie van 20 graden. Verticaal of horizontaal opgesteld maakt niet zo veel uit. Dit werkt zeer goed. Ook heb ik op een driepoot een zelfde Yagi staan in de tuin. Deze werkt wat handiger, zodat ik wat beter op de satcoms kan richten ZZO of ZZW. Helaas is er op mijn dak niet meer ruimte voor een 2e mast en rotor want  het staat al vol met antennes en richtantennes die omhoog gericht kunnen worden (elevatie) en rond kunnen draaien, want als radio zendamateur zit ik ook over de hamsats te werken.

Omdat ik veel experimenteer met satcoms antennes en preamps (voorversterkers) bevalt mij de driepoot in de tuin nog steeds het beste. Hoef niet het dak op en kan snel wat veranderen. Gelukkig heb ik dan ook het voordeel dat ik in zuidelijke richting redelijk vrijzicht heb als ik de antenne op 20 graden elevatie zet. (Gaat net over de huizen heen !)
Dus cunclusie:
Zeer sterke satcoms zijn hoorbaar op een discone en misschien ook op je Scan King.
Wil je wat beters, pak dan een 1/4 golf groundplane voor 145 MHz. Deze heeft een opstralingshoek tot ca 30 graden en doet het vaak nog redelijk op 250 Mhz. Een prima antenne ook voor de polaire weer- en navigatie satellieten op 136 - 138 MHz.
Het beste voor de milsatcoms op 240 - 270 MHz is de Yagi en dan gericht op het zuiden.
Wil je nog beter, maak dan een helical antenne.( Zie http://www.uhf-satcom.com/uhf/uhfantenna.html voor meer info)

Wat betreft je afstemstappen: gebruik altijd 12,5 Khz of in sommige gevallen 10 of 5 Khz.

Succes,
Slider2

Hoi Ben,

Ik kan me volledig aansluiten bij het antwoord van Slider2.

Voor een goede ontvangst moet je toch echt gaan denken aan een richtantenne zoals een Yagi of een Helical. Veel mensen zien op tegen de bouw van een dergelijke antenne. Als je kijkt naar het frequentiegebied komt een kant en klare DAB antenne het meest in de buurt.
Ik weet dat er mensen op dit forum gebruik maken van een dergelijke antenne en dat ze tevreden zijn met het resultaat.

Groeten,
Peter

Gert Jan

• Gast
« Reactie #310 Gepost op: 6 januari 2008, 21:27:36 »
Wat een leuke handigheidjes toch weer op het vernieuwde forum, ik wilde Ben-scan quoten maar dat mag niet omdat er al een bericht ná geplaatst is, toppie!
Dan maar zo, Ben-scan, je moet de 3500 met daarop je rubber duckje horizontaal houden, ik kan bijna alles wat ik met de AOR5000 en buitenantenne kan horen ook op de Yupiteru 7100 met UHF duckje horen, als ik hem maar horizontaal hou en even een goed plekje zoek.

Offline BerendBotje

• Gevorderd Lid
    • https://www.qrz.com/db/PC4K
« Reactie #311 Gepost op: 6 januari 2008, 21:41:36 »
Interesant topic.  :)

Afgelopen week eens mijn Burdewick ATA2 (60-900Mhz) van zolder gehaald en het scannertje laten scannen tussen de genoemde frequenties, tafelversterker op de eettafel binnen. De Duitse piraten gehoord, ben even de frequentie kwijt, en ook nog her en der een radiostation. De antenne van de tafelversterker op 30 cm uitgeschoven onder een hoek van 30-45 graden gaf het beste resultaat, fine tunning door de antenne zo te draaien dat het signaal het sterkst was.

Binnenkort maar weer eens proberen.  ;)
IC705 - MD380 - 3500XLT

Offline Slider2

• Gevorderd Lid
« Reactie #312 Gepost op: 6 januari 2008, 21:44:35 »
Citaat van: "counterstrike"
Vanavond een eerste opzet gemaakt van mijn nieuwe site, vooral bezig geweest met de nodige linken naar relefante site's en info's.

Groeten,
Peter

Hallo Peter,

Ziet er op het eerste gezicht goed uit, al vond ik de eerdere uitvoering ook prima en goed overzichtelijk.
Wel zou ik de vermelde frequenties iets verder uit elkaar zetten ( b.v. door een spatie) dat leest wat gemakkelijker.

Groeten, Slider2

PS: ik heb jou een PB gestuurd i.z. doc. FRG9600.

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #313 Gepost op: 7 januari 2008, 18:12:36 »
Citaat van: "Slider2"
Citaat van: "counterstrike"

Groeten,
Peter

Hallo Peter,

Ziet er op het eerste gezicht goed uit, al vond ik de eerdere uitvoering ook prima en goed overzichtelijk.
Wel zou ik de vermelde frequenties iets verder uit elkaar zetten ( b.v. door een spatie) dat leest wat gemakkelijker.

Groeten, Slider2

PS: ik heb jou een PB gestuurd i.z. doc. FRG9600.

Hoi Slider2,

Bedankt voor je mening, ik de spatie even uit proberen, het ligt in de bedoeling ook nog wat info over de betreffende satellieten toe te voegen in de vorm van tekst of een link.

Ik heb je zojuist een berichtje terug gestuurd, alvast hartelijk bedankt!

Peter

Heb inmiddels de pagina aan gepast, naar mijn mening is dit de meest overzichtelijke manier van het vermelden van de satellietfrequenties.

Groeten,
Peter

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #314 Gepost op: 7 januari 2008, 18:16:48 »
Citaat van: "BerendBotje"
Interesant topic.  :)

Afgelopen week eens mijn Burdewick ATA2 (60-900Mhz) van zolder gehaald en het scannertje laten scannen tussen de genoemde frequenties, tafelversterker op de eettafel binnen. De Duitse piraten gehoord, ben even de frequentie kwijt, en ook nog her en der een radiostation. De antenne van de tafelversterker op 30 cm uitgeschoven onder een hoek van 30-45 graden gaf het beste resultaat, fine tunning door de antenne zo te draaien dat het signaal het sterkst was.

Binnenkort maar weer eens proberen.  ;)

Hoi BerendBotje,

Grappig, ik was deze antenne al weer vergeten. Ik ben erg benieuwd naar je resultaten, jammer dat je de frequentie met de Duitse piraten niet hebt genoteerd. Laat nog eens
wat van je ervaringen met deze antenne horen !

Groeten,
Peter