Wellicht hoort dit meer thuis onder algemeen maar toch:
Garantie?
Er zijn twee soorten garanties. De eerste is de (fabrieksgarantie) vaak vermeld in algemene voorwaarden: 3,6, 12 maanden. Als het apparaat binnen die termijn kapot gaat dan bestaat aanspraak op kostenloos herstel van het defect of vervanging van het apparaat. Let wel: de verkoper kan zich niet achter de fabriek verschuilen, wat nog al vaak gebeurd. De koopovereenkomst wordt gesloten met de verkoper, niet met de fabrike. De verkoper dient dan ook te zorgen voor een deugdelijk apparaat.
Ten tweede is er de wettelijke garantie. Ook na afloop van de fabrieksgarantieblijft gedurende zekere (niet nader omschreven tijd) een garantie bestaan. Gaat het apparaat kapot dan kan toch nog garantie bestaan. Dit is afhankelijk van de leeftijd van het apparaat, de aard van het defect en de wijze waarop het defect is ontstaan. De vraag is: kan verwaxht worden dat bij een normaal gebruik en gelet op de leeftijd van het apparaat het defect optreed.
Daarnaast zijn er bij de wettelijke garantie naast kostenloos herstel of vervanging van het apparaat, onoch andere mogelijkheden. Namelijk korting op reparatiekosten fo vervanging van het apparaat door hetzelfde of vergelijkbaar model tegen bijbetaling. Ooik hier geldt weer: de verkoper kan zich niet achter de fabriek verschuilen.
Tenslotte:
-voor het uitvoeren van reparaties kan aan de verkoper een termijn worden gesteld, met daaraan verbonden voorwaarden mocht die termijn niet gehaald worden.
-ook op uitgevoerde reparaties zit een garantie.