De bij schepen te gebruiken verfsoort is niet echt goed voor het milieu.
De verfsoort waar bij schepen altijd zo`n commotie over gemaakt wordt noemen ze anti-Fouling. Dat wordt onder de waterlijn aangebracht om een al te snelle aangroei van weekdieren, pokken e.d. te voorkomen.
Bepaalde soorten anti-fouling (De koperhoudende) zijn in Nederland verboden. zie:
http://www.drijfhuis.nl/html/anti-fouling.htmlHet aardige van het verhaal is dat de KNRM op de (ongeschilderde) schepen die in de haven liggen aan de onderzijde juist weer wel een toegestane soort anti-fouling gebruikt. Reddingboten liggen vaak stil en de aangroei heeft een ongekend groot remmend effect op de snelheid van dergelijke schepen.
De reddingboten van de KNRM zijn van aluminium. Het kan zijn dat aluminium coatingsystemen meer belastend zijn voor het milieu dan andere coating , maar dat zou ik toch wel erg kort door de bocht vinden van de KNRM. Om het woord wereldvreemd even te vermijden.
Het is zelfs andersom. Een ongeschilderd aluminium schip (Er vanuit gaande dat het echt om puur onbewerkt aluminium gaat) is zelfs milieubelastender dan een netjes geschilderd schip !!!
Zie hier:
http://www.lenntech.com/elementen-periodiek-systeem/Al.htm#Milieu-effecten%20van%20aluminiumIk ben ook erg nieuwsgierig of de ongeschilderde boten eerder aangetast worden door electrolytische corrosie of niet. Het druist een beetje tegen mijn gevoel in om zo`n ongeschilderd schip te zien varen. Maar als het daadwerkelijk beter is voor het milieu, en ook nog eens goedkoper is... Tsja, wie ben ik dan :? Ik blijf erbij dat ik het geen gezicht vind. Misschien aardig voor de KNRM om er een enqute of poll onder de donateurs over te houden
