Wat zou er achter die kortstondige wisselingen zitten?
En áls er een wisseling van control channel freq plaatsvindt, hoe weten de porto's/mob's dan waar ze naar toe moeten schakelen?
Er bestaat zoiets als het 'Move control channel' command, maar dit heb ik zelf nog niet voorbij zien komen...
Of hebben ze intern een lijstje freq's die ze aflopen?
Een wisseling kan zijn omdat een site bijvoorbeeld een te hoge SWR meet of een te lage HF output of wel storingen. Bij smartnet worden de controle kanalen om de 24u gewisseld om alle zenders gelijkmatig te belasten.
De porto begint met een "base list" daarin zoekt hij of hij iets hoort in zijn omgeving, dit is altijd het geval. Dan luistert hij naar het controle kanaal wat hij als eerste heeft gevonden en gaat dan naar de "nabuur sites" luisteren van de site waarop hij zich aangemeld heeft. Dan meet hij dus of de nabuursites harder zijn en zo ja schakelt hij over.
Ofwel als een controle kanaal wisselt moet dat aan alle andere site's kenbaar worden gemaakt.
offtopic: ik vind "nabuur site's" een erg slecht gekozen naam want het is "NAast gelegen site" of "Buur site" of "buur kanalen" NA-BUUR is een beetje dubbel op. Ik dacht dat het ook in TV was opgenomen ?