Auteur Topic: P2000 Dashboard gereleased  (gelezen 1929 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline woestric

• Beginnend Lid
  • **
Re: P2000 Dashboard gereleased
« Reactie #30 Gepost op: 10 augustus 2026, 09:39:01 »
@Bart. Zie mijn andere post over de twee (grotere) problemen en de oplossingen op dit moment. Dit zal waarschijnlijk ook bij jou spelen.

gr, Richard

Offline flopper

• Gevorderd Lid
« Reactie #31 Gepost op: 10 augustus 2026, 09:58:36 »
@Flopper

Het probleem met begin en eind zit ook niet zozeer op de losse (capcode) regel. Het is meer dat dashboard 1 samenvatting regel wil laten zien met alle capcodes. voertuigen etc in 1 regel. Het bepalen van het einde van de 'uitzending' van een melding zit nu op het niveau van GROUP en ALPHA regels waarbij alpha definitief einde van die communicatie is. En bij meerdere capcodes is het de landelijke 20295 die de alpha meekrijgt.
Ik heb al wel een idee hoe wel dit gaan oplossen om die afhankelijkheid eruit te halen maar dat vraagt wat goed testen. TE meer omdat het wel gebeurt in de praktijk dat meerdere meldingen door elkaar heen verstuurd worden uiteindelijk.

Dit is allemaal afgevangen in de moderne opties binnen PDW. Ik denk dat er met de transitie naar MQTT een wereld voor je open gaat. Krijg je alle betrokken  codes per oproep keurig als complete set aangeleverd als het een group call is. E.a is in de manuals uitgelegd en kan je zo aan Claude invoeren voor een oplossing in p2000dashboard.

Voor de rest: lekker bezig

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #32 Gepost op: 10 augustus 2026, 10:01:23 »
Die oplossingen heb ik (volgens mij) toegepast: de mappenstructuur verkorten en het groepsadres met wildcards in het filter toevoegen. Geen resultaat. Van de week ga ik even verder met troubleshooten als het meezit. Hele week dagdiensten en ik heb ook nog een gezin

Verstuurd vanaf mijn SM-S948B met Tapatalk
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10, Inrico S200

Offline woestric

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 10 augustus 2026, 10:06:23 »
Als je me filters.ini, pdw.ini, pdwbridge log en schermprintjes van logging dashboard en inhoud filters tabel zou willen sturen, dan wil ik er ook wel voor je induiken en kijken of ik het probleem kan naspelen/pinpointen?
Stuur het dan naar info@p2000dashboard.nl

Offline woestric

• Beginnend Lid
  • **
Re: P2000 Dashboard gereleased --> beta release 1-1-0
« Reactie #34 Gepost op: 11 augustus 2026, 15:34:11 »
Allen,

Er staat een nieuwe release 1-1-0 beta klaar voor download: https://p2000dashboard.net/wp-content/uploads/2026/08/P2000Dashboard-v1.1.0-beta.zip
Release notes. Zie ook belangrijke note t.a.v update vorige release

P2000Dashboard v1.1.0-beta
Belangrijkste fix — reden voor deze release
Incidenten met meerdere ontvangers/capcodes konden nooit meer verschijnen als PDW de landelijke
groepscodes (20295-reeks) niet doorstuurt. Activatie van een incident hing volledig af van die
ene landelijke sluitcode (ALPHA). Filter je die in PDW zelf weg — en dat doen sommige gebruikers
bewust — dan komen alle losse meldingen per ontvanger (GROUP-regels) prima binnen en worden ze
prima verwerkt, maar het incident activeert nooit: het blijft lijken alsof alles gefilterd wordt,
terwijl er niets mis is met je filterregels. Incidenten activeren nu zodra de eerste regel eraan
voldoet, ongeacht of dat een GROUP- of ALPHA-regel is.
Met ingang van deze release is het doorsturen van 20295 regels NIET meer nodig!

Beheerschermen
Termen, Voertuigen en Filterregels delen nu één gemeenschappelijke basis i.p.v. drie keer
losstaande, bijna-identieke code.
Gefixt: deze schermen konden groter ontworpen zijn dan het beschikbare scherm, waardoor de
Opslaan-knop buiten beeld viel zonder scrollbalk om erbij te komen. Vensters passen zich nu aan
het werkgebied van je scherm aan.
Icoontjes
KNRM-meldingen krijgen het officiële KNRM-logo — voorheen kregen ze stilzwijgend het
brandweer-icoon.
Ambulance-, Brandweer- en Politie-icoontjes zijn vervangen door rondere, strakkere varianten.
UI-feedback van vroege gebruikers
Het COM-poort-veld verdwijnt automatisch als je de TCP-bridge (PdwBridge) gebruikt — stond er
voorheen altijd, ook als het niets deed.
Filterbalk-labels (Ambulance/Brandweer/Politie) konden elkaar overlappen op een systeem met een
ander lettertype/DPI-schaling dan de ontwikkelmachine.
De Regio-kolom in het incidentenoverzicht kromp mee bij een smaller venster, waardoor de tekst
wegviel. Zit nu vast op de inhoud, net als Tijd/Datum/Prio.
Data
129 nieuwe capcodes toegevoegd (o.a. eerder ontbrekende KNRM-, brandweer-, ambulance-, politie-
en kustwacht-posten).
9 eerder onbekende voertuigen geïdentificeerd en aan de voertuigendatabase toegevoegd.
Installeren / updaten
Zelfde als altijd: zip uitpakken, P2000Dashboard.exe starten. Een nieuwe versie uitpakken over
je bestaande map is voldoende — je eigen database (incidenten, filterregels) wordt nooit
overschreven.

Gebruik je de TCP-bridge? Pak de zip uit in een map met een kort pad (bv. rechtstreeks onder
C:\) — deze release verkleint de mapstructuur zelf al fors, maar een erg lang installatiepad kan
nog steeds tegen de lengtelimiet van PDW's eigen command-veld aanlopen.

Offline flopper

• Gevorderd Lid
Re: P2000 Dashboard gereleased --> beta release 1-1-0
« Reactie #35 Gepost op: Gisteren om 19:03:58 »
Gebruik je de TCP-bridge? Pak de zip uit in een map met een kort pad (bv. rechtstreeks onder
C:\) — deze release verkleint de mapstructuur zelf al fors, maar een erg lang installatiepad kan
nog steeds tegen de lengtelimiet van PDW's eigen command-veld aanlopen.

Zou je deze eens willen testen, ik heb hier de lengte limiet verwijderd. Zou graag wat bevestiging willen ophalen dat e.a stabiel is voor gebruikers die de command output gebruiken?

https://www.dropbox.com/scl/fi/ayrdn7ee1ljs4y05d4qe1/pdw4.0.5.exe?rlkey=n1f89egc3qpua0hdebzb39vtk&dl=0

PDW 4.0.5: externe commando's

In deze versie zijn twee beperkingen van de Command-functie opgelost, en er is een nieuwe mogelijkheid bijgekomen om een script te draaien wanneer PDW start of afsluit.

Wat er is opgelost aan de Command-functie

De Command-functie (Filter options, Enable command filter file) start een extern programma zodra een filter matcht waarvoor je Command hebt aangevinkt. Daar zaten twee dingen scheef in.

Het eerste was afkapping bij lange berichten. De commandoregel die PDW opbouwde moest samen met het pad naar je programma in een buffer van ongeveer 5 KB passen, en bij een lang bericht (%7) viel het einde eraf. De commandoregel kan nu 32 KB zijn, wat de grens is die Windows zelf aan CreateProcess stelt. Pad en argumenten worden bovendien apart opgebouwd.

Het tweede was het Arguments-veld. Je kon daar een langer sjabloon intypen, maar alles voorbij teken 255 werd genegeerd zonder dat je daar enige melding van kreeg. Het hele veld wordt nu gebruikt.

Verder is er intern gecontroleerd op buffergrenzen bij het samenstellen van paden. De limiet voor logbestandsnamen is bewust op 256 tekens blijven staan en die voor commandopaden op 2048. Een logpad kan toch niet voorbij de MAX_PATH-grens van 260 tekens die Windows hanteert, dus een ruimere limiet zou daar alleen schijnzekerheid geven.

Nieuw: een script bij starten en afsluiten

PDW kan nu een programma of script aanroepen op het moment dat het opstart en op het moment dat het afsluit. Je kunt daarmee bijvoorbeeld een logrotatie draaien, een monitoringsysteem laten weten dat PDW leeft, of een bijbehorende tool mee op- en afstarten.

Er is nog geen scherm voor in de GUI. Je stelt het in via pdw.ini, in een eigen sectie:

[Lifecycle]
LifecycleCmdEnabled=1
LifecycleCmd=C:\PDW\hooks\lifecycle.cmd
LifecycleCmdArgs="%S %V %P %U"

LifecycleCmdEnabled zet de functie aan (1) of uit (0, de standaard). LifecycleCmd is het volledige pad naar je programma of script. LifecycleCmdArgs is het argumenten-sjabloon en mag ook leeg blijven.

In dat sjabloon kun je vier plaatshouders gebruiken:

• %S wordt START of STOP
  • %V wordt het versienummer, bijvoorbeeld 4.0.5
  • %P wordt het process-ID van PDW
  • %U wordt de draaitijd in hele seconden. Dit werkt alleen bij STOP, bij START blijft het leeg.

Een voorbeeld van lifecycle.cmd:

@echo off
echo %DATE% %TIME%  PDW %2  event=%1  pid=%3  uptime=%4s >> lifecycle.log

Met bovenstaande INI krijg je bij het starten een regel met event=START, en bij het afsluiten een regel met event=STOP en het aantal seconden dat PDW gedraaid heeft.

Aandachtspunten

• START wordt aangeroepen zodra het hoofdvenster wordt aangemaakt, dus nadat pdw.ini is ingelezen.
  • STOP wordt aangeroepen aan het begin van het afsluiten, voordat de logbestanden en output-feeds worden afgebroken. Je script draait dus parallel met de opruiming van PDW zelf.
  • De werkmap van je script is de map waarin het script staat, niet die van PDW. Je script vindt zijn eigen configuratie en logbestanden dus altijd terug, ongeacht vanwaar PDW gestart is.
  • PDW wacht niet tot je script klaar is. Het starten en afsluiten wordt er dus niet trager van, maar PDW kan al weg zijn voordat je script klaar is.
  • Bij een crash, een taskkill, of wanneer PDW meteen stopt omdat er al een instantie in dezelfde map draait, wordt STOP niet aangeroepen. Bouw er dus geen logica op die per se een afsluitsignaal nodig heeft.
  • PDW schrijft pdw.ini bij het afsluiten terug naar schijf. Bewerk het bestand terwijl PDW gesloten is, anders raak je je handmatige regels weer kwijt.
  • De sectie hoef je niet zelf aan te maken. Zodra je 4.0.5 een keer hebt gedraaid en afgesloten staat Lifecycle er automatisch in, met LifecycleCmdEnabled=0.

Offline woestric

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 00:05:07 »
Hij draait in ieder geval. Zal proberen zondag wat meer te testen ermee
Thnx, Richard

Offline woestric

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 19:12:31 »
@Flopper
Bedankt voor de aanpassingen. Het werkt prima.
Heb alles op een lang pad geinstalleerd onder users/local etc.
PDWbridge start netjes op na aanroepen en hele regel wordt overgestuurd.Ergo. Het maakt niet meer uit waar je mijn package installeert met pdw versie 4.05

Ik heb cmd script ook uitgeprobeerd. Aangezien mijn pdwbridge al automatisch opstart als hij vanuit pdw via filtercommand wordt aangeroepen, heb ik maar het opstarten van p2000dashboard in een cmd script gezet.
En dat werkt.
Veel meer kan ik er niet aan testen denk ik.

gr, Richard

Offline flopper

• Gevorderd Lid
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 20:22:41 »
@Flopper
Bedankt voor de aanpassingen. Het werkt prima.
Heb alles op een lang pad geinstalleerd onder users/local etc.
PDWbridge start netjes op na aanroepen en hele regel wordt overgestuurd.Ergo. Het maakt niet meer uit waar je mijn package installeert met pdw versie 4.05

Ik heb cmd script ook uitgeprobeerd. Aangezien mijn pdwbridge al automatisch opstart als hij vanuit pdw via filtercommand wordt aangeroepen, heb ik maar het opstarten van p2000dashboard in een cmd script gezet.
En dat werkt.
Veel meer kan ik er niet aan testen denk ik.

gr, Richard

Dit is precies wat ik hoopte te horen, ik zal PDW 4.0.5 deze week uitbrengen, dank voor het testen.