Ik lees wat je schrijft Marcel maar ben niet wijzer waarom een filter liefst direct onder een antenne geplaatst moet word. Met een antenneversterker snap ik dat wel.
Bij een volledig passieve installatie zonder mastversterker zal het verschil inderdaad vaak beperkt zijn.
Maar in mijn geval woon ik echter vlak bij het Mediapark in Hilversum. De DAB+-zenders daar zijn lokaal extreem sterk. Daarom probeer ik die signalen het liefst zo vroeg mogelijk uit de ontvangstketen te halen.
Als het filter beneden bij de scanner zit, lopen die sterke DAB+-signalen nog steeds eerst door 20 meter coax en komen ze volledig op de ingang van de ontvanger terecht. Plaats ik het filter direct onder de antenne, dan worden die signalen al direct verzwakt voordat ze de rest van de installatie ingaan.
Ik weet niet wat ik ervan moet verwachten van de verplaatsing alleen. Maar omdat ik zo dicht op de zendlocatie zit, volg ik liever de gebruikelijke RF-praktijk: ongewenste sterke signalen zo vroeg mogelijk wegfilteren. Of het in de praktijk meetbaar verschil maakt zal ik uiteindelijk moeten testen. Ik lees er verschilende berichten over, en je weet pas als je iets test of het waar is.
Ik krijg morgen ook een SDR stick binnen, dus ik kan daar zoiets wat screenshots van maken:
- Zonder Filter
- Met filter bij de SDR Stick
- Met het filter boven op het dak.
En uiteraard deel ik deze hier