De belangrijkste reden hiervoor is dat een filter technisch gezien het meest effectief is wanneer het zo dicht mogelijk bij de antenne wordt geplaatst. In de huidige situatie lopen de sterke DAB+-signalen eerst door 20 meter coax voordat ze worden onderdrukt. Hoewel de kabel zelf geen actieve versterking geeft, komen deze sterke signalen wel ongehinderd bij de ontvanger terecht.
Oprechte vraag, waarom zou dat effectiever zijn? Mijn gedacht is; dan mis je toch de DAB+ signalen die je 20 meter lange antennekabel onderweg oppikt?
Een filter plaats je het liefst zo dicht mogelijk bij de antenne. Het sterke signaal wordt dan direct weg gefilterd voordat het via de coax naar de scanner gaat.
Ook als er daarna nog 20 meter coax zit, komt dat signaal normaal gesproken niet opnieuw in de kabel terecht. Een goede coax, zoals Aircell 7 welke ik heb, is afgeschermd en werkt niet als een open antennedraad.
Alleen bij zeer sterke zenders kan de buitenkant van de coax nog wat signaal oppikken (common-mode instraling). In dat geval kan een ferrietklem of common-mode choke bij de antenne extra helpen.
Daarom is de gebruikelijke opstelling: Antenne → DAB+-filter → coax → scanner
En niet: Antenne → coax → DAB+-filter → scanner
Ik zal uiteraard netjes delen wat mijn vooruitgang is ten opzichte van nu.