Auteur Topic: Moonraker desktop scanner antenne  (gelezen 278 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Charles_

• Beginnend Lid
  • **
Moonraker desktop scanner antenne
« Gepost op: 1 mei 2026, 19:59:33 »
Mijn recentelijk gekochte Commtel scanner heeft een telescoop antennetje voor ontvangst. Die zet je vast in het gaatje wat daarvoor aanwezig is in de bovenplaat van de kast. Het werkt wel en daarmee is alles ook gezegd. Beter is uiteraard een antenne buiten. Maar ja, woon in een flatwoning van de woningcorporatie en een antenne op het dak kan ik wel vergeten. Dus wordt het een antenne op het tamelijk kleine balkon. Maar welke antenne moet het dan zijn?

De Moonraker desktop scanner antenne zou de meest geschikte antenne zijn voor mijn situatie en heeft hetzelfde frequentiebereik als de Commtel. Echter, ik lees op dit forum dat deze antenne afgeraden wordt omdat het niet zou werken. Waarom zou het niet werken, vraag ik me af. Er zitten 5 stralers bovenop om deze antenne de genoemde frequetiebereik te geven en 8 radialen als tegencapaciteit/aardvlak. Het is daarmee de kleine broer van de grote jongen, oftewel de discone antenne. En die zie je nog best vaak als je om je heen kijkt. Het principe is ook hetzelfde, alleen in een ander formaat.
Waarom wordt deze Moonraker dan toch afgeraden als scannerantenne? Heb ik iets over het hoofd gezien?

Waarom de Moonraker een magneetvoet heeft ontgaat me, er zijn immers voldoende radialen om de vereiste aardvlak te krijgen. De Moonraker wordt overigens verkocht als een desktop antenne voor binnenhuis. Nou, bijna iedereen weet dat een antenne buiten sws al beter werkt dan eentje achter het raam. Dit wordt ook aangetoond in meerdere youtube filmpjes die erover zijn. Dus ook bij mij gaat de scannerantenne buiten staan.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Moonraker desktop scanner antenne
« Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2026, 20:39:32 »
De Desktop is bij ons de meest verkochte antenne.
Heeft geen tegenmassa nodig.
Compleet met 4 meter kabel en BNC.
Met de magneet blijft hij goed op metalen ondergronden staan.
Enorm veel goede reacties gehad.
Vandaag de laatste 3 verkocht, komen over 2 weken weer binnen.
De iets kleinere Mobile werkt overigens ook erg goed.

Veel mensen kunnen geen buitenantenne plaatsen. Ook kunnen veel mensen geen connectoren aansluiten.
Daarom is deze antenne dan vaak ideaal. Perfecte vervanger voor de standaard meegeleverde antenne.

Een hoog geplaatste buitenantenne is altijd beter, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid, en het budget ervoor.