Auteur Topic: Ais en marifoon bereik matig, hulp gevraagd  (gelezen 241 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Woutz

• Beginnend Lid
  • **
Ais en marifoon bereik matig, hulp gevraagd
« Gepost op: Vandaag om 08:47:41 »
Goedemorgen, ik heb wat hulp en advies nodig bij mijn situatie.
Het is een setup voor thuis, dus niet op een schip
Ik ben bezig met het optimaliseren van mijn AIS ontvangst en loop tegen iets aan waar ik benieuwd naar jullie ervaringen mee zijn.

Mijn setup:
* Antenne: Sirio SB-2S (154.4-163.5 MHz)
* Coax: Aircell 7 (~6 meter)
* Ontvangers:
  * True Heading RX Carbon+
  * RTL-SDR v4 (met AIS-catcher)

Wat mij opvalt:
De RTL-SDR v4 ontvangt meer AIS posities (meer schepen/berichten) dan mijn RX Carbon+. Dit verbaast me, omdat de RX Carbon+ juist een dedicated AIS ontvanger is.

Daarnaast zie ik een duidelijk dag/nacht verschil:
* Overdag (vanaf ~08:00) zakt mijn bereik en aantal berichten flink
* In de avond (~20:00) komt dit weer terug
Zie ook mijn station: https://www.aishub.net/stations/3195

Ik vermoed zelf dat dit te maken heeft met storing (bijv. FM/DAB of andere EMI), en mogelijk oversturing van de ontvangers.
Ik en de buren hebben geen zonnepanelen, dus daar zou het denk ik ook niet aan liggen?

Mijn vragen:
1. Herkennen jullie dat een RTL-SDR soms “meer” ontvangt dan een dedicated AIS receiver?
2. Kan oversturing / sterke signalen (FM/DAB) ervoor zorgen dat ais ontvanger slechter presteert?
3. Hoe kan ik oplossen met het verschil tussen het ontvangst van dag en nacht?

Groet Wout
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 08:55:23 door Woutz (Extra informatie) »

Offline Woutz

• Beginnend Lid
  • **
Re: Ais en marifoon bereik matig, hulp gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 09:48:24 »
Dit is mijn situatie:

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 09:57:39 »
Heb je een p2000 mast in de buurt?
Ik heb er zelf een op korte afstand staan waardoor ik zonder filtering met een sdr storing heb op de hele vhf band als het signaal aanwezig is. Op gewone scanners heb ik daar geen last van.

Offline cappie

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 10:03:42 »
Geweldige foto Woutz,

Zo had ik vroeger m'n Procom MH3R  ( auto antenne ) ook zitten,
alleen dan met een plat dak.

De antenne was gepiekt op 166.000 - 169.00 MHz i.v.m.  brandweer ontvangst.
Jaren lang plezier van gehad, ook qua ontvangst.

Groetjes,  Henk

Offline Woutz

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 14:21:26 »
Heb je een p2000 mast in de buurt?
Ik heb er zelf een op korte afstand staan waardoor ik zonder filtering met een sdr storing heb op de hele vhf band als het signaal aanwezig is. Op gewone scanners heb ik daar geen last van.

Er staan hier (Midsland, Terschelling) 2 stuks C2000 Tetra masten binnen 2 km radius. En nog 3 masten van netwerk aanbieders.
Ik ben ook beheerder van het AIS station van KNRM Paal 8, maar daar heb ik die fluctuatie niet.
https://www.aishub.net/stations/2158

Offline WH521

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 15:29:29 »
Zijn er in directe omgeving van de ontvanger zonnepanelen oid? Zou het verschil tussen dag/nacht kunnen verklaren.
Ik draai hier een RTL-SDR V3 met AIScatcher in een centrumgebied met vrij veel zonnepanelen en zie op AIS een wezenlijk verschil in afstanden die worden waargenomen zodra de zon onder is.

En heb zicht op een C2000 met P2000 op 1,2km, welke best veel impact heeft op marifoon spraak maar niet terug te zien is op AIS.

Offline Woutz

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 16:13:48 »
Zijn er in directe omgeving van de ontvanger zonnepanelen oid? Zou het verschil tussen dag/nacht kunnen verklaren.
Ik draai hier een RTL-SDR V3 met AIScatcher in een centrumgebied met vrij veel zonnepanelen en zie op AIS een wezenlijk verschil in afstanden die worden waargenomen zodra de zon onder is.

En heb zicht op een C2000 met P2000 op 1,2km, welke best veel impact heeft op marifoon spraak maar niet terug te zien is op AIS.

In de directe omgeving zijn er wel wat zonnepanelen, en dan vooral de achterburen. Die zitten op ongeveer 30 meter vanaf de antenne. Mijn naaste buren hebben geen zonnepanelen
Zou dat echt zoveel verschil geven?