Auteur Topic: DARES frequenties  (gelezen 8897 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Noway

• Top Lid
Re: DARES frequenties
« Reactie #30 Gepost op: 3 juni 2026, 17:08:10 »
Dit is een rapport van de ITU waarin duidelijk wordt gemaakt waar de kwetsbaarheden ligt van onze digitale samenleving. http://cloud.tapatalk.com/s/6a205127d11a3/s-rep-wtisd-2026-pdf-e.pdf
Een samenvatting kan je hier lezen: https://veron.nl/nieuws/digitale-risicos-nieuw-rapport-toont-kritieke-kwetsbaarheden-van-wereldwijd-verbonden-systemen/

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #31 Gepost op: 3 juni 2026, 17:46:17 »
Overigens was zojuist bij Editie.nl van RTL4 hij ook even te zien vanaf zijn “geheime” locatie. Ze zeiden 600 amateurs die bij Dares zijn aangesloten, dat is van de 12.000 die er ogenschijnlijk zijn best wel veel , lijkt me, 5 %.

Offline Nardes1965

• Gevorderd Lid

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #33 Gepost op: Gisteren om 22:15:46 »
Ook onlangs weer (2de keer in 1 jaar ) maakte de Belgische overheid gebruik maken van zendamateurs https://www.hamnieuws.com/hamnieuws/b-ears-ondersteunt-hulpdiensten-in-waals-brabant/

Offline ph5c

• Gevorderd Lid
« Reactie #34 Gepost op: Gisteren om 22:35:47 »
Als zendamateur zijnde zou ik persoonlijk mij nooit aanmelden bij dit soort organisatie's.
Als je je aanmeldt bij dit soort organisaties kom je meteen in de wereld van protocollen, protocollen en nog eens protocollen en ben je niet flexibel.

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #35 Gepost op: Gisteren om 22:59:25 »
Als zendamateur zijnde zou ik persoonlijk mij nooit aanmelden bij dit soort organisatie's.
Als je je aanmeldt bij dit soort organisaties kom je meteen in de wereld van protocollen, protocollen en nog eens protocollen en ben je niet flexibel.

Ik denk dat een overheid blij mag zijn met een club professionele vrijwilligers die in geval van nood huis en haard verlaten om de Veiligheidsregio’s etc te helpen voor het algemeen belang. Ben in veel gebieden geweest waar rampen zijn geweest en freestyle hulp is natuurlijk super, maar bij een ramp heb je snelle coördinatie nodig en daar ligt de kracht van duidelijke afspraken waar je op kunt bouwen.

Offline Wassenaar

• Gevorderd Lid
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 08:21:18 »
Je hebt helemaal gelijk Noway.
Blij dat deze mensen er zijn en dat overheidsdiensten langzamerhand ook doorhebben, dat deze vrijwilligers in tijden van een echte crisis een belangrijke bijdrage kunnen leveren.
En dat daar protocollen aan verbonden zijn, is meer dan logisch.
Freewheelen is juist het laatste wat je wil.

Wsn.

Offline ph5c

• Gevorderd Lid
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 08:24:45 »
Dan vraag ik mij af waarom hebben ze Dares met de watersnood in zuid Limburg links laten liggen.

Offline Noway

• Top Lid
DARES frequenties
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 08:29:13 »

Offline Wassenaar

• Gevorderd Lid
« Reactie #39 Gepost op: Vandaag om 08:44:46 »
Citaat
Dan vraag ik mij af waarom hebben ze Dares met de watersnood in zuid Limburg links laten liggen.

Heel simpel, omdat de netwerken C2000 uitstekend functioneerde. Weliswaar ondersteunt met een Mobiel OpstelPunt maar werkte zonder problemen.
Bovendien was het een lokaal probleem (klein gebied, voldoende dekking van andere masten) en was de Dares niet zoals nu in beeld v.w.b. noodcommunicatie.

Wsn.

Offline Hans013

• PD2HSB
  • Gevorderd Lid
« Reactie #40 Gepost op: Vandaag om 16:40:49 »

Jammer dat je je er niet in verdiept hebt wat betreft de watersnood.

Dares is tijdens die calamiteit actief geweest met het in kaart brengen van noodzaak en mogelijke verbindingen. Dit is opgezet met onder andere repeaters uit naburige regio’s.

Wat betreft protocollen daar ontkom je niet aan maar als je mee wil denken over die protocollen en mogelijke verbeteringen mag je me altijd mailen op voorzitter@dares.nl.