Ik reed vanavond naar Rotterdam, lang ritje. In de auto had ik de 3600xlt met RH771 en de 160dn met RD-150 OPTOELECTRONICS die tussen de 144-165 zit. Ik kreeg op de 160dn een loepzuiver ontvangst op de marifoon kanaal 16 bij de brug bij Huizen A27 (oproep). De 3600xlt niet. Ik kwam in Rotterdam aan en watertaxi Rotterdam op 169.0300 had blijkbaar een babbelavond want non-stop bleef ik hen ontvangen, niet altijd even scherp, maar de 3600xlt niet.
Er wordt vaak gezegd dat de 3600xlt wat dovig is en de 160dn erg gevoelig. Beiden kloppen, maar helaas ook andersom. Mijn ervaring is dat het zeker uitmaakt welke antenne je er opzet. Ik heb zelf erg goede ervaringen juist met de 3600xlt. Daarnaast maakt het uit of je de frequenties ook zelf al in hebt geladen. Vergeet niet dat de 3600xlt 2x snellere scansnelheid heeft.
Ik ben met beide super tevreden en beide hebben hun eigenaardigheden. Ik heb al veel antennes uitgeprobeerd, zal dit een keer posten.
Op het forum wordt heel vaak beide toestellen vergeleken, maar ik zou dat toch niet zelf zo snel doen. Het is erg belangrijk dat er aangegeven wordt hoe je het gaat gebruiken. Bijna iedereen zal hier aangeven dat de 3600xlt met een buitenantenne het beter doet dan de 160dn, maar niet iedereen heeft een buitenantenne en gebruiken vaak de Moonraker Desktop Antenne en daar doet de 160dn het juist goed. Er zijn in mijn ogen te veel verschillen tussen beiden toestellen vanaf coderen dPMR tot aan closecall, verschillende frequentiebereiken, scansnelheden, opname mogelijkheden etc. En dan heb ik het nog niet gehad over de leercurve tussen de 160dn en de 3600xlt. Velen worden gek van de database van de 3600, terwijl ik dat juist een zeer grote kracht vind.
Oja, de 160dn is een ideaal formaat om met een kleine antenne en headset te lopen door de stad en dicht bij de verzenders te staan. Veel onopvallender dan de 3600xlt.
Mijn ideaal zou 1 handscanner en 1 basisscanner zijn, maar als ik alle postingen lees van de zeer ervaren forumleden dan zou dat een utopie zijn