Auteur Topic: AOR DV-10 of DV-1 (DV-3) aanschaffen voor Brandweer DMO - Beste keuze?  (gelezen 578 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline SANE83

• Nieuw Lid
  • *
Goedemiddag allemaal,

Nu weet ik dat er in het verleden wel meer mensen zijn geweest met soortgelijke vragen, echter vraag ik me toch af hoe de ervaringen anno eind 2025 zijn (ook met de nieuwste firmwares e.d.)

Ik overweeg een DV-1 / DV-10 aan te schaffen of zelf een DV-3. Ik heb ervaring met de Uniden BCT15X, UBC-3500XLT, UBCD-3600XLT, Whistler TRX-1 en de Uniden SDS-100E en ik mis toch echt Tetra TMO/DMO. Ik ben eerst aan de gang gegaan met een SDR en tablet maar dit gaf niet direct het gewenste resultaat. Ik merk namelijk dat bij grotere incidenten veel verschillende DMO kanalen in gebruik zijn en deze lang niet altijd vast zijn. Ook moet je heel erg in de buurt zijn omdat met SDR# het pas goed decodeert als het signaal goed hard is. Ik hoor dan ook graag de ervaringen van anderen die om een soortgelijke reden een van deze apparaten gekocht hebben.

Ik weet wel enkele kennissen die vroeger een DV-10 hadden en daar niet bepaald over te spreken waren. Warmteontwikkeling, accu snel leeg en frequentie drift werden als redenen genoemd. Als ik het goed heb gelezen heeft de DV-1 minder problemen en is deze qua frequentie stabieler. Ik vraag me dan ook af of er hier leden zijn met beide apparaten die een vergelijk kunnen geven op het gebruik van Tetra TMO en DMO.

Ik hoor graag de gebruikservaringen voor dit specifieke doel zover deze er zijn. Als ik het goed heb begrepen zijn dit momenteel ook de enige apparaten die dit netwerk aan kunnen qua ontvangst.

Online NL11673

• SWL: NL11673 / PA900 / BDXC / 19RF761
  • Beginnend Lid
  • **
  • 't Kost wat...........maar dan heb je ook wat.
    • NL11673 / PA9900 / BDXC / 19RF761
Re: AOR DV-10 of DV-1 (DV-3) aanschaffen voor Brandweer DMO - Beste keuze?
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2025, 15:10:18 »
Ik heb de DV1 en DV10.
De DV10 heb ik gekocht enkel en alleen voor Tetra, om mee te nemen op locatie.
Daar is de DV10 goed voor, maar is alleen leuk in een gebied waar veel Tetra verkeer is.
Voor de rest ben ik niet onder de indruk van deze ontvanger. Hij is vrij doof en vreet accu's leeg dat het een lieve lust is. Drift is er in de latere modellen niet meer.
De DV1 is gewoon een goede ontvanger. Voor de prijs is het een goede alleskunner. Zelfs op HF met een goede antenne werk hij goed.
Er staan er nu regelmatig op MP te koop, omdat mensen denken dat de DV3 er bijna aankomt.
De DV3 is alleen aangekondigd, niets meer dan dat.
In het verleden zijn er wel vaker nieuwe radio's aangekondigd door AOR, die nooit het levenslicht zagen of pas jaren later op de markt kwamen.
AOR AR5700D, AOR AR5001D, AOR AR DV1, AOR AR DV10, Icom IC-R8600, 2x Icom IC-R15, Icom IC-R30, Reuter RDR52, Uniden UBCD260DN, SDRplay nRSP-ST. SDRplay RSDduo, SDRplay RSPdx-R2. DPD Air Omni UHF/VHF, DPD OmniX Scanner Base, Comet GP-6, K-180WLA, Hytera P50 Pro, Swissphone s.QUAD X35 + X15.

Online www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2025, 15:48:00 »
Je zou ook een portofoon kunnen nemen.
Zijn gebruikt veel voordeliger, ontvangen perfect.
Zeker wanneer je alleen DMO wil, werkt dit perfect.
Wanneer je in de randstad woont, kun je overwegen er nog de RET/HTM/Entropio/Prorail/Schiphol bij te zetten.
Ik heb eventueel een Motorola MTP3550 liggen.

Offline Robert

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2025, 15:58:43 »
Ik ben eerst aan de gang gegaan met een SDR en tablet maar dit gaf niet direct het gewenste resultaat. Ik merk namelijk dat bij grotere incidenten veel verschillende DMO kanalen in gebruik zijn en deze lang niet altijd vast zijn. Ook moet je heel erg in de buurt zijn omdat met SDR# het pas goed decodeert als het signaal goed hard is.

Een TETRA portofoon zoals hier boven wordt aangeven is dan misschien niet zo'n goed idee.
Kan geen DMO scannen en lastig om een externe antenne aan te sluiten.

Online www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2025, 16:01:50 »
Dat klopt, heb je gelijk in.
DMO Scannen hoeft niet perse, wij zetten de kazerne namen er eventueel bij.
Externe antenne is i.d.d. was lastiger.
Bij Ali antenne kopen voor 10 Euro, strippen en coax eraan.

Ik heb ook nog een MTM800 (basis model) liggen met BNC.

Offline wattman

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2025, 18:23:41 »
Mijn ervaringen met de DV-10
- accu gaat ca 4-5 uur mee
- warmte ontwikkeling is zeker aanwezig, maar ik heb in al die jaren slechts 1x keer gehad dat ik de scanner uit heb gezet omdat ik dacht dat er iets niet goed ging. Dat was ook met een zomerse dag met hoge buiten temperatuur
- ontvangst: ik gebruik deze primair voor Tetra. Analoog heb ik wisselende ervaringen. Marifoon bijv. zeer slechte ontvangst van Verkeerscentrale Scheveningen, terwijl ik op het strand stond op een paar kilometer afstand. Daarentegen kort geleden weer verrassend goede ervaringen met VHF AM met vliegveld Rotterdam (toren & approach). De DV-1 presteerde beter dan mijn UBC 125XLT die in dezelfde kamer stond.
- DMO heb ik met de DV-10 nooit ontvangen. Ik heb die kanalen zelden meelopen, en zit ook niet in een buurt waar vaak inzet van de brandweer is.

Offline SANE83

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2025, 23:46:30 »
Wanneer je in de randstad woont, kun je overwegen er nog de RET/HTM/Entropio/Prorail/Schiphol bij te zetten.

Ik weet uit eigen ervaring dat er veel verloop is op DMO netten bij ons in de buurt en dat het niet ongebruikelijk is om vijf tot acht netten actief te hebben, vooral bij grotere inzet. Dat kan ik met een porto nooit volgen omdat er zover ik weet geen scanfunctie bestaat op dit type portofoons.

Ik heb de DV1 en DV10.
De DV10 heb ik gekocht enkel en alleen voor Tetra, om mee te nemen op locatie.
Daar is de DV10 goed voor, maar is alleen leuk in een gebied waar veel Tetra verkeer is.
Voor de rest ben ik niet onder de indruk van deze ontvanger. Hij is vrij doof en vreet accu's leeg dat het een lieve lust is. Drift is er in de latere modellen niet meer.
De DV1 is gewoon een goede ontvanger. Voor de prijs is het een goede alleskunner. Zelfs op HF met een goede antenne werk hij goed.
Er staan er nu regelmatig op MP te koop, omdat mensen denken dat de DV3 er bijna aankomt.
De DV3 is alleen aangekondigd, niets meer dan dat.
In het verleden zijn er wel vaker nieuwe radio's aangekondigd door AOR, die nooit het levenslicht zagen of pas jaren later op de markt kwamen.

Goed om je ervaringen met beide te lezen. Ook fijn om te lezen dat de DV-1 aan je verwachtingen voldoet.

Mijn ervaringen met de DV-10
- accu gaat ca 4-5 uur mee
- warmte ontwikkeling is zeker aanwezig, maar ik heb in al die jaren slechts 1x keer gehad dat ik de scanner uit heb gezet omdat ik dacht dat er iets niet goed ging. Dat was ook met een zomerse dag met hoge buiten temperatuur
- ontvangst: ik gebruik deze primair voor Tetra. Analoog heb ik wisselende ervaringen. Marifoon bijv. zeer slechte ontvangst van Verkeerscentrale Scheveningen, terwijl ik op het strand stond op een paar kilometer afstand. Daarentegen kort geleden weer verrassend goede ervaringen met VHF AM met vliegveld Rotterdam (toren & approach). De DV-1 presteerde beter dan mijn UBC 125XLT die in dezelfde kamer stond.
- DMO heb ik met de DV-10 nooit ontvangen. Ik heb die kanalen zelden meelopen, en zit ook niet in een buurt waar vaak inzet van de brandweer is.

Bedankt voor je input!

Ik ben eerst aan de gang gegaan met een SDR en tablet maar dit gaf niet direct het gewenste resultaat. Ik merk namelijk dat bij grotere incidenten veel verschillende DMO kanalen in gebruik zijn en deze lang niet altijd vast zijn. Ook moet je heel erg in de buurt zijn omdat met SDR# het pas goed decodeert als het signaal goed hard is.

Een TETRA portofoon zoals hier boven wordt aangeven is dan misschien niet zo'n goed idee.
Kan geen DMO scannen en lastig om een externe antenne aan te sluiten.

Ja, dat lijkt mij ook.

Dank aan de leden die mij tot dusver hebben voorzien van hun eigen ervaring. Ik ben vooral ook benieuwd of er forumleden zijn die Tetra getest hebben tussen de DV-1 en DV-10 qua ontvangst en of er een duidelijke voorkeur bestaat aan de hand van betere/betrouwbare decodering,etc. - Ik zit regelmatig in de auto dus mobiel zou ik ook niet echt een probleem vinden. Het is wel zo dat ik momenteel echt vooral op zoek ben naar de Tetra functionaliteit. Ik heb al her en der mogen lezen dat de AOR's niet geweldig zijn voor analoge signalen of sterke zenders in de buurt, dit is dan ook niet mijn primaire doel. Ik had ook gekeken naar de nieuwe Alinco Alinco DJ-X100 en vernomen dat er een gefacelifte versie komt van de Uniden SDS serie, maar het lijkt er niet op dat deze apparaten in staat zijn te voldoen aan mijn beoogd gebruik.

Offline SHUTTRR

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2025, 09:01:15 »
Hi,

Hier een trotse bezitter van de DV10 met GSSI-key. De GSSI-key vind ik een erg waardevolle toevoeging. Hiermee kun je namelijk specifieke gespreksgroepen gericht uitluisteren en andere groepen op stil zetten.

Er zit echter ook een klein nadeel aan deze functie. In de trunking-modus van de scanner is het niet mogelijk om te scannen tussen meerdere frequenties met geselecteerde groepen. Je kunt dus slechts één TETRA-netwerk tegelijk uitluisteren.

Daarnaast kun je kiezen tussen de GSSI Single- en GSSI Multi-optie:

Single: je luistert alleen de groep die je hebt geselecteerd.

Multi: je luistert alle groepen uit, waarbij je wel ongewenste groepen kunt uitschakelen.

Al met al een erg nuttige functie, maar met enkele beperkingen waar je rekening mee moet houden.

Kortom fijne mobiele scanner voor tetra.

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2025, 09:36:18 »

Hierop even inhakend: kan je met zo'n porto meeluisteren met Entropia, en schakelt de porto dan ook automatisch mee naar de sterkste zender als je onderweg bent? Dat vind ik namelijk een nadeel van de scanner, die moet je altijd handmatig naar de juiste frequentie draaien als je onderweg een specifieke groep wil volgen.
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10, Inrico S200

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2025, 09:45:19 »
En dan hier voor de OP nog een ervaring met de DV10 die eigenlijk aansluit bij de eerdere ervaringen. In vergelijking met mijn andere scanners ook erg doof. Ik heb het geluk in een regio te wonen waar veel verkeer is op Entropia, plus nog een paar losse interessante Tetra gebruikers. Dat diet 'ie bij mij gewoon lekker. Vergelijken met de DV1 kan ik helaas niet, ik ben wel erg benieuwd naar de DV1 enbde mogelijk toekomstige DV3.

Als je echt met Tetra aan de gang wil is de GSSI uitbreiding trouwens wel een must. Voor de rest ontvangt mijn exemplaar echt slecht op de luchtvaartband en marifoon is ook niet je van het. Een externe buitenantenne geeft bij mij geen verbetering, eerder een verslechtering.

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10, Inrico S200