Auteur Topic: AOR DV-10 of DV-1 (DV-3) aanschaffen voor Brandweer DMO - Beste keuze?  (gelezen 187 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline SANE83

• Nieuw Lid
  • *
Goedemiddag allemaal,

Nu weet ik dat er in het verleden wel meer mensen zijn geweest met soortgelijke vragen, echter vraag ik me toch af hoe de ervaringen anno eind 2025 zijn (ook met de nieuwste firmwares e.d.)

Ik overweeg een DV-1 / DV-10 aan te schaffen of zelf een DV-3. Ik heb ervaring met de Uniden BCT15X, UBC-3500XLT, UBCD-3600XLT, Whistler TRX-1 en de Uniden SDS-100E en ik mis toch echt Tetra TMO/DMO. Ik ben eerst aan de gang gegaan met een SDR en tablet maar dit gaf niet direct het gewenste resultaat. Ik merk namelijk dat bij grotere incidenten veel verschillende DMO kanalen in gebruik zijn en deze lang niet altijd vast zijn. Ook moet je heel erg in de buurt zijn omdat met SDR# het pas goed decodeert als het signaal goed hard is. Ik hoor dan ook graag de ervaringen van anderen die om een soortgelijke reden een van deze apparaten gekocht hebben.

Ik weet wel enkele kennissen die vroeger een DV-10 hadden en daar niet bepaald over te spreken waren. Warmteontwikkeling, accu snel leeg en frequentie drift werden als redenen genoemd. Als ik het goed heb gelezen heeft de DV-1 minder problemen en is deze qua frequentie stabieler. Ik vraag me dan ook af of er hier leden zijn met beide apparaten die een vergelijk kunnen geven op het gebruik van Tetra TMO en DMO.

Ik hoor graag de gebruikservaringen voor dit specifieke doel zover deze er zijn. Als ik het goed heb begrepen zijn dit momenteel ook de enige apparaten die dit netwerk aan kunnen qua ontvangst.

Online NL11673

• SWL: NL11673 / PA900 / BDXC / 19RF761
  • Beginnend Lid
  • **
  • 't Kost wat...........maar dan heb je ook wat.
    • NL11673 / PA9900 / BDXC / 19RF761
Re: AOR DV-10 of DV-1 (DV-3) aanschaffen voor Brandweer DMO - Beste keuze?
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 15:10:18 »
Ik heb de DV1 en DV10.
De DV10 heb ik gekocht enkel en alleen voor Tetra, om mee te nemen op locatie.
Daar is de DV10 goed voor, maar is alleen leuk in een gebied waar veel Tetra verkeer is.
Voor de rest ben ik niet onder de indruk van deze ontvanger. Hij is vrij doof en vreet accu's leeg dat het een lieve lust is. Drift is er in de latere modellen niet meer.
De DV1 is gewoon een goede ontvanger. Voor de prijs is het een goede alleskunner. Zelfs op HF met een goede antenne werk hij goed.
Er staan er nu regelmatig op MP te koop, omdat mensen denken dat de DV3 er bijna aankomt.
De DV3 is alleen aangekondigd, niets meer dan dat.
In het verleden zijn er wel vaker nieuwe radio's aangekondigd door AOR, die nooit het levenslicht zagen of pas jaren later op de markt kwamen.
AOR AR5700D, AOR AR5001D, AOR AR DV1, AOR AR DV10, Icom IC-R8600, 2x Icom IC-R15, Icom IC-R30, Reuter RDR52, Uniden UBCD260DN, SDRplay nRSP-ST. SDRplay RSDduo, SDRplay RSPdx-R2. DPD Air Omni UHF/VHF, DPD OmniX Scanner Base, Comet GP-6, K-180WLA, Hytera P50 Pro, Swissphone s.QUAD X35 + X15.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 15:48:00 »
Je zou ook een portofoon kunnen nemen.
Zijn gebruikt veel voordeliger, ontvangen perfect.
Zeker wanneer je alleen DMO wil, werkt dit perfect.
Wanneer je in de randstad woont, kun je overwegen er nog de RET/HTM/Entropio/Prorail/Schiphol bij te zetten.
Ik heb eventueel een Motorola MTP3550 liggen.

Offline Robert

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 15:58:43 »
Ik ben eerst aan de gang gegaan met een SDR en tablet maar dit gaf niet direct het gewenste resultaat. Ik merk namelijk dat bij grotere incidenten veel verschillende DMO kanalen in gebruik zijn en deze lang niet altijd vast zijn. Ook moet je heel erg in de buurt zijn omdat met SDR# het pas goed decodeert als het signaal goed hard is.

Een TETRA portofoon zoals hier boven wordt aangeven is dan misschien niet zo'n goed idee.
Kan geen DMO scannen en lastig om een externe antenne aan te sluiten.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 16:01:50 »
Dat klopt, heb je gelijk in.
DMO Scannen hoeft niet perse, wij zetten de kazerne namen er eventueel bij.
Externe antenne is i.d.d. was lastiger.
Bij Ali antenne kopen voor 10 Euro, strippen en coax eraan.

Ik heb ook nog een MTM800 (basis model) liggen met BNC.

Offline wattman

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 18:23:41 »
Mijn ervaringen met de DV-10
- accu gaat ca 4-5 uur mee
- warmte ontwikkeling is zeker aanwezig, maar ik heb in al die jaren slechts 1x keer gehad dat ik de scanner uit heb gezet omdat ik dacht dat er iets niet goed ging. Dat was ook met een zomerse dag met hoge buiten temperatuur
- ontvangst: ik gebruik deze primair voor Tetra. Analoog heb ik wisselende ervaringen. Marifoon bijv. zeer slechte ontvangst van Verkeerscentrale Scheveningen, terwijl ik op het strand stond op een paar kilometer afstand. Daarentegen kort geleden weer verrassend goede ervaringen met VHF AM met vliegveld Rotterdam (toren & approach). De DV-1 presteerde beter dan mijn UBC 125XLT die in dezelfde kamer stond.
- DMO heb ik met de DV-10 nooit ontvangen. Ik heb die kanalen zelden meelopen, en zit ook niet in een buurt waar vaak inzet van de brandweer is.