Auteur Topic: 122.1750 en 122.18333  (gelezen 977 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 867
122.1750 en 122.18333
« Gepost op: 6 juli 2025, 21:24:50 »
Op 122.17500 zit Rotterdam Delivery. Daar zit ik vlak bij en die loopt standaard mee.

Ik hoor hier ook, op diverse verschillende ontvangers, ander radioverkeer. Ik denk dat het MUAC Maastricht Radar, Muenster Low Sector (FL245-355) op 122.18333 is. Eerste vraag is of dit juist is?

Zoals gezegd hoor ik die 122.18333 op verschillende ontvangers die op 122.17500 afgestemd zijn. Op verschillende scanners maar ook op mijn SDR-ontvangers. Niet onlogisch, filtering en selectiviteit is natuurlijk niet zo goed in professionele apparatuur.

Wat ik mij dan afvraag uit interesse: is de professionele apparatuur zo goed en zo selectief, dat ze bijvoorbeeld op Rotterdam op 122.1750 geen last hebben van het verkeer op 122.18333? Die frequenties liggen immers zo dicht bij elkaar.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 5108
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2025, 05:59:29 »
Ik heb aan boord van vliegtuigen op 122.180 nooit andere stations gehoord dan Rotterdam Delivery.

Dat heeft overigens een grens: een paar jaar geleden zaten EHRD DEL en EHEH APP op aangrenzende kanalen. Verkeer van Eindhoven spetterde regelmatig door op de frequentie van Rotterdam. En andersom ook heb ik begrepen.

Offline Loneship

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2025, 13:15:15 »
Ik heb aan boord van vliegtuigen op 122.180 nooit andere stations gehoord dan Rotterdam Delivery.

Dat heeft overigens een grens: een paar jaar geleden zaten EHRD DEL en EHEH APP op aangrenzende kanalen. Verkeer van Eindhoven spetterde regelmatig door op de frequentie van Rotterdam. En andersom ook heb ik begrepen.

Zo vind ik zelf de allocatie van Rotterdam ATIS best bijzonder: 128.565 en 8,33 kHz hoger Amsterdam Radar (vanaf Riekerpolder) op 128.580. Afhankelijk van de situatie kan ze thuis beide pakken (Rotterdam flink in de ruis) maar alleen met een hoge kwaliteit ontvanger (dus geen Uniden of oude AOR's) is het filter smal genoeg om geen doorspettering van Amsterdam te hebben.

Robert

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 5108
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2025, 13:36:36 »
Nog nooit Amsterdam Radar gehoord op de ATIS-frequentie.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 23594
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2025, 14:31:00 »
Ik hier wel, maar dat is dan ook op een scanner.

Offline Loneship

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2025, 14:31:40 »
Nog nooit Amsterdam Radar gehoord op de ATIS-frequentie.

Met een goede 8.33 kHz airband transceiver snap ik dat. Toch had ik verwacht dat men -to be on the safe side- nét niet voor een naburig kanaal zou gaan als een van de twee 24/7 transmit en de ander een groot operational coverage heeft. Was die oude situatie met Eindhoven er eentje waarbij een 25 kHz kanaal ook nog in use was?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 23594
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2025, 14:36:00 »

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 481
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2025, 14:12:10 »
Nog nooit Amsterdam Radar gehoord op de ATIS-frequentie.

Ik heb het nu andersom. Ik hoor Rotterdam ATIS op 128.575, op een Uniden UBCD260DN. En ook dankzij een zekere Diamond X50 die sinds vandaag eindelijk op het dak staat ;)
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10

Offline Wassenaar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 402
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2025, 15:43:28 »
En als je de 125xlt en de sds100e aan de x50 koppelt, heb je het dan ook ?

Wsn

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 266
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2025, 19:12:31 »
Nog nooit Amsterdam Radar gehoord op de ATIS-frequentie.

En ook dankzij een zekere Diamond X50 die sinds vandaag eindelijk op het dak staat ;)

:)

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 481
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2025, 19:34:35 »
En als je de 125xlt en de sds100e aan de x50 koppelt, heb je het dan ook ?

Wsn

Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ga ik zeker nog doen.
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10

Offline Wassenaar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 402
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #11 Gepost op: 15 juli 2025, 19:44:40 »
Ben benieuwd of je dan hetzelfde ervaart.

Wsn

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 481
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #12 Gepost op: Gisteren om 19:22:51 »
Ben benieuwd of je dan hetzelfde ervaart.

Nou daar komt 'ie:

125XLT: hetzelfde als de 260DN, de 128.565 hoor je ook op 128.575. Soms valt hij even weg.
SDS100E: Geen doorspetteren, maar wel een slechte ontvangst van andere stations op de 128.575. Als ik de squelch open draai hoor ik de ATIS heel zachtjes op de achtergrond, nauwelijks waarneembaar.
DV10: Geen doorspetteren, wel een constante ruis op de 128.575. De ATIS op 128.565 komt volle bak binnen, op de 128.575 heb ik geen andere stations gehoord.
Als bonus de antenne ook nog even aan een Quansheng UV-5R Plus gehangen. Geen ontvangst op beide frequenties, ik denk dat het signaal gewoon te hard is voor deze Chinese porto ;D. Ter vergelijking: met de originele rubber duck ontvang ik de ATIS heel zwakjes met dat ding.
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10

Offline Wassenaar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 402
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #13 Gepost op: Gisteren om 19:33:53 »
Dank voor het delen…
Ik had verwacht dat de 125 en 100e beter zouden zijn.

De DV10 komt er dus als beste uit eigenlijk ?

Wsn

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 481
Re: 122.1750 en 122.18333
« Reactie #14 Gepost op: Gisteren om 19:56:03 »
Dan zou ik eerder zeggen dat de SDS100 er beter uit komt. De DV10 gaf op 128.575 een constante ruis, en ik had het idee dat 'ie er ook niks anders op ging ontvangen. De SDS100 had op 128.575 eigenlijk geen echte last van de 128.565, hij leek de andere zenders op die frequentie alleen iets te verzwakken.
Van de DV10 ben ik nog steeds niet onder de indruk van de prestaties, op TETRA ontvangst na. Maar we wijken inmiddels een tikje af van het originele onderwerp. Sorry moderators :)
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10