Auteur Topic: Multicoupler vs ordinaire splitter ?  (gelezen 12898 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
Multicoupler vs ordinaire splitter ?
« Gepost op: 24 september 2024, 19:09:14 »
Ik heb mijn scannerpark flink ingekort om 2 stuks AOR AR-DV1 te kunnen kopen.
Op het dak staat een diamond x50N

Ik gebruik overal hyperflex kabel.
Ik heb nu een ordinaire coax splitter er tussen zitten (5 tot 2000 mHZ ) met verloopjes van F-connector naar BNC.
Heeft een multicoupler zoveel meer zin, minder verlies, etc als de coax splitter ?
Ik heb nog een stuk of 3 JIM versterkers, wat zou beter zijn, voor de splitter 1 JIM, of er achter 2 ?

Ik heb ook nog een stuk of 5 tratec versterkers die ik ook zou kunnen gebruiken om de kabel te splitten.
Helaas was ik op MP te laat om een Multicoupler te kopen maar ik wil voorkomen dat een ander (als die ooit wordt aangeboden) in een la verdwijnt omdat er geen verschil is met de gewone  coax splitter.

Sorry als ik niet duidelijk ben, maar ik ben op zoek naar iets goeds en definitiefs, en door de dislexie ook wat gehinderd.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
Re: Multicoupler vs ordinaire splitter ?
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2024, 22:18:06 »
Ik heb mijn scannerpark flink ingekort om 2 stuks AOR AR-DV1 te kunnen kopen.
Op het dak staat een diamond x50N

Ik gebruik overal hyperflex kabel.
Ik heb nu een ordinaire coax splitter er tussen zitten (5 tot 2000 mHZ ) met verloopjes van F-connector naar BNC.
Heeft een multicoupler zoveel meer zin, minder verlies, etc als de coax splitter ?

Omdat de hobby al duur genoeg is, heb ik bij het herbouwen van mijn shack en antennepark wat onorthodoxe dingen gedaan...

Om te beginnen ben ik voor de antennes die ik alleen voor ontvangst gebruik 75 Ohm Hirschman KOKAnogiets kabel gaan gebruiken. Ja dat is 75 Ohm en ja het is heel veel goedkoper dan 50 Ohm. kabels. Het werkt fantastisch! We laten ons helemaal gek maken dat het allemaal 50 Ohm moet zijn, maar de prijs/prestatieverhouding van de 75 Ohm kabel is fantastisch.

Qua ontvangst is er nauwelijks of geen verschil te merken of je goede (dure) 50 Ohm kabel gebruikt of die Hirschmann kabel. Referentie is de ene X50 met Highflex 7 en de andere X50 met de KOKA kabel. Optie 2 ontvangt net zo goed.

Vervolgens ben ik splitters/versterkers van Hirschman gaan gebruiken. Ex kabel TV. Marktplaats staat er vol mee. 1 ingang en 4 uitgangen. Ook dat werkt buitengewoon goed. Zeker voor de prijs. Dus op 1 antenne 4 ontvangers kunnen aansluiten. Enige nadeel kan zijn dat ze boven de 900 Mhz of zo slechter worden.

Daarna ben ik overgestapt op WISI splitters/versterkers. 1 ingang en 6 uitgangen. Ook ideaal voor de SDR-hobby. Op 1 antenne kan ik nu in totaal 6 ontvangers aansluiten. Zonder hoorbaar signaalverlies.

Als je heel veel geld wil uitgeven aan die multicouplers dan moet je dat doen. Maar ik ben buitengewoon goed te spreken over mijn Wisi splitter/versterker van 10 euro en de relatief goedkoper 75 Ohm coax.

(o ja Hirschman is failliet dus coax is bijna niet meer te koop)

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2024, 23:15:07 »
Ik heb 5 of 6 tratec versterkers liggen ( 1 ingang en 4 uitgangen ) de FRA-752/N De wisi kende ik niet, daar ga ik zeker eens naar kijken. De dure coax ligt er nu eenmaal dus daar kan en ga ik niets aan vervangen. Dus op zoek naar WISI dus.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2024, 06:23:35 »
Ik heb 5 of 6 tratec versterkers liggen ( 1 ingang en 4 uitgangen ) de FRA-752/N De wisi kende ik niet, daar ga ik zeker eens naar kijken. De dure coax ligt er nu eenmaal dus daar kan en ga ik niets aan vervangen. Dus op zoek naar WISI dus.

Als je die Tratec toch hebt liggen, dan is het een kleine moeite daarmee te beginnen. Dan heb je een indicatie hoe het werkt. Ik heb verlooppluggen van F naar BNC op mijn versterkers zitten.

Wisi wordt heel sporadisch te koop aangeboden. Ik zoek er nog 1 dus ik ben eerst  :D

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2024, 06:49:47 »
Ik heb ook een ordinaire tv splitter in gebruik, hirschmann volgens mij, verloopjes van F naar BNC.
Je hebt ietwat verlies maar echt minimaal, ik heb er een coax switch voor zitten zodat ik kan kiezen.
Bij het zoeken of het luisteren naar zeer zwakke signalen kan ik dan switchen.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2024, 07:19:25 »
Ik heb een tijdje geleden gemeten aan verschillende TV-splitters: https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=33649.0

Die geven inderdaad heel acceptabele resultaten.

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2024, 07:23:07 »
Toch is mijn ervaring anders.
Met mijn ccw coupler ontvang ik dmr signalen, die ik met de goekope tv splitters absoluut niet ontving.
Ook ik was begonnen met de goedkope tv splitters.
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Hennie

• Gevorderd Lid
  • PC5L
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2024, 08:37:12 »
Ik heb 2 Stridsberg couplers (MCA204M/N) op elkaar aangesloten waardoor ik 7 apparaten aan 1 antenne heb hangen en ik heb geen signaalverlies. Ik heb ook een JIM maar die bevalt me totaal niet, die verzwakt hier 95% van de signalen wat voor instelling ik ook gebruik.

Offline GerP

• DJI PI Zuid-Oost
  • Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2024, 09:47:23 »
Ik heb 2 Stridsberg couplers (MCA204M/N) op elkaar aangesloten waardoor ik 7 apparaten aan 1 antenne heb hangen en ik heb geen signaalverlies.

Ik wist niet dat het mogenlijk was om 2 Stridsberg couplers aan elkaar te koppelen. Goed idee in ieder geval.
Inmiddels heb ik 4x een Stridsberg MCA208M/N aan mijn antennes hangen en ben er erg tevreden over!

Alle CCW Couplers inmiddels weggedaan. De laatste vd. week verkocht.

Mvg. GerP

Offline Hennie

• Gevorderd Lid
  • PC5L
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2024, 09:51:36 »
Op de eerst coupler is de buitenantenne aangesloten en er hangen 3 scanners aan 3 bnc poorten. De 4e bnc poort is voor een kabel naar de antenne-ingang van de 2e coupler. En daar heb ik dan 4 bnc poorten tot mijn beschikking

Offline GerP

• DJI PI Zuid-Oost
  • Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2024, 10:01:15 »
Very smart  ;)

Het idee heb ik weleens gehad om dat met de CCW Couplers te doen.
Maar steeds aarzelend geweest om het eens uit te voeren! bang dat ze stuk gaan.
Googlen bracht mij nooit zoveel info om het idee eens uit te voeren.

Gr. Ger

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2024, 10:35:37 »
Hier ook stridsberg gehad.
Helaas 3x stuk geweest in 3 jaar.
Iedere keer opsturen naar USA.
De ccw lijkt iets minder gevoelig, maar in ieder geval wel betrouwbaar.
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline GerP

• DJI PI Zuid-Oost
  • Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2024, 12:00:03 »
In mijn geval is onweer is funest geweest voor de Couplers!
Helaas met 2 CCW meegemaakt.
De CCW werden gratis gemaakt, en retour gezonden.  Echter de communicatie met CCW was echt knudde.
De Stridsberg nog geen ervaring mee gehad, de eerste is van 5 jaar geleden.

Mvg. Ger

Offline scanner_hobby_023

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2024, 13:05:27 »

Als je die Tratec toch hebt liggen, dan is het een kleine moeite daarmee te beginnen. Dan heb je een indicatie hoe het werkt. Ik heb verlooppluggen van F naar BNC op mijn versterkers zitten.

Wisi wordt heel sporadisch te koop aangeboden. Ik zoek er nog 1 dus ik ben eerst  :D

Kun je aangeven welk serienummer van de Wisi je nu gebruikt? Ik gebruik de Stratec nu ook en ben opzich niet ontevreden. Maar beter kan altijd, zal er dan wel een nieuw moeten kopen zo te lezen.
Ontvangers: Uniden UBCD260DN, Uniden Bearcat UBCD3600XLT NXDN, AOR AR8600 Mark2, Icom IC-R2
RTL-SDR v3, Airspy mini
Antennes: DPD OmniX Scanner Base, Diamond MR77B, Diamond SRH789, Diamond 505E & MiniWhip

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2024, 13:09:47 »
Ik heb 2 Stridsberg couplers (MCA204M/N) op elkaar aangesloten waardoor ik 7 apparaten aan 1 antenne heb hangen en ik heb geen signaalverlies.

Ik wist niet dat het mogenlijk was om 2 Stridsberg couplers aan elkaar te koppelen. Goed idee in ieder geval.
Inmiddels heb ik 4x een Stridsberg MCA208M/N aan mijn antennes hangen en ben er erg tevreden over!

Alle CCW Couplers inmiddels weggedaan. De laatste vd. week verkocht.

Mvg. GerP

Ja daar zat ik net naast haha.