Ik heb mijn scannerpark flink ingekort om 2 stuks AOR AR-DV1 te kunnen kopen.
Op het dak staat een diamond x50N
Ik gebruik overal hyperflex kabel.
Ik heb nu een ordinaire coax splitter er tussen zitten (5 tot 2000 mHZ ) met verloopjes van F-connector naar BNC.
Heeft een multicoupler zoveel meer zin, minder verlies, etc als de coax splitter ?
Omdat de hobby al duur genoeg is, heb ik bij het herbouwen van mijn shack en antennepark wat onorthodoxe dingen gedaan...
Om te beginnen ben ik voor de antennes die ik alleen voor ontvangst gebruik 75 Ohm Hirschman KOKAnogiets kabel gaan gebruiken. Ja dat is 75 Ohm en ja het is heel veel goedkoper dan 50 Ohm. kabels. Het werkt fantastisch! We laten ons helemaal gek maken dat het allemaal 50 Ohm moet zijn, maar de prijs/prestatieverhouding van de 75 Ohm kabel is fantastisch.
Qua ontvangst is er nauwelijks of geen verschil te merken of je goede (dure) 50 Ohm kabel gebruikt of die Hirschmann kabel. Referentie is de ene X50 met Highflex 7 en de andere X50 met de KOKA kabel. Optie 2 ontvangt net zo goed.
Vervolgens ben ik splitters/versterkers van Hirschman gaan gebruiken. Ex kabel TV. Marktplaats staat er vol mee. 1 ingang en 4 uitgangen. Ook dat werkt buitengewoon goed. Zeker voor de prijs. Dus op 1 antenne 4 ontvangers kunnen aansluiten. Enige nadeel kan zijn dat ze boven de 900 Mhz of zo slechter worden.
Daarna ben ik overgestapt op WISI splitters/versterkers. 1 ingang en 6 uitgangen. Ook ideaal voor de SDR-hobby. Op 1 antenne kan ik nu in totaal 6 ontvangers aansluiten. Zonder hoorbaar signaalverlies.
Als je heel veel geld wil uitgeven aan die multicouplers dan moet je dat doen. Maar ik ben buitengewoon goed te spreken over mijn Wisi splitter/versterker van 10 euro en de relatief goedkoper 75 Ohm coax.
(o ja Hirschman is failliet dus coax is bijna niet meer te koop)