Auteur Topic: wouxun KG-D26 dPMR ervaringen.  (gelezen 5640 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
wouxun KG-D26 dPMR ervaringen.
« Gepost op: 11 juli 2024, 15:13:12 »
Ik heb ondertussen 2 dagen de Wouxun KG-D26 in huis, omdat mijn whistlers de dPMR porto's in de 446 band niet kon ontvangen.
Ik moet zeggen, hij valt niet tegen.
Hij komt volledig geprogrammeerd binnen,ook de cts software is erg handig.
Je kunt er scanlisten in zetten die hij dan scant, een 3 tal knoppen kun je zelf programmeren.
Met moed beleid en trouw kun je de antenne er af krijgen en er is dan een gewone SMA aansluiting aanwezig. (verboden)
Je kunt hem ook zo programmeren dat hij niet kan zenden, als je voorzichtig bent is de antenne die normaal met locktite muurvast zit, nog gewoon bruikbaar.
Per kanaal kun je hem op digital dPMR of analog zetten.

Nadeel, je kunt hem alleen laden met de desktop charger (die er bij zit) maar daar heb ik een magneetje onder geplakt (rookmelder montage kit bij de action, sterke ronde magneet, gebruik ik overal voor) en die zit muurvast op de scanner. Of je moet een speciale accu kopen waar een laadkabel aan zit,niet handig.
Aan de zijkant zit de bekende Kenwood aansluiting om hem te programmeren, ook de goedkope Baofeng kabel is bruikbaar.
Je moet er even mee aan de slag, de plaatselijke Albert Heijn is goed te horen op de buiten antenne maar ook wat professionele gebruikers die ik nog moet zien thuis te brengen.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Remon

• Top Lid
Re: wouxun KG-D26 dPMR ervaringen.
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2024, 02:14:27 »
Is het verborgen LED display altijd aan?

Online Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2024, 22:41:42 »
Ik heb nog geen instelling gevonden om dat uit te zetten.

Online Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2024, 20:50:14 »
Ik ontdek nu dat naast de afneembare antenne (ff de tang er op) het ding elke frequentie tussen de 400 en 480 MHZ kan ontvangen maar er ook op zenden ! Zo kon ik de Pi2NOS gewoon open piepen ! Daarmee is hij voor mij een stuk aantrekkelijker geworden, het is dus officieel een analoog/dPMR 446 apparaat,maar de LPD band zend en ontvangt hij ook gewoon. Dit verbaasde me zeer.

Offline WaveRider2

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2025, 08:28:31 »
Ik ben aan het uitkijken om dit toestel aan te schaffen, vooral om dPMR uit te proberen, en zo ben ik hier op dit topic beland.
Klopt het dat het niet alleen uitbreidbaar is qua frequenties maar ook wat het uitzendvermogen betreft ?

Online Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2025, 16:21:11 »
Ja en nee, in de default programmering is dat middels een bepaalde toetscombinatie mogelijk maar zodra je er mee gaat rommelen krijg je dat niet meer terug.

Offline WaveRider2

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 1 maart 2025, 11:46:05 »
Helaas, en er is ook niet echt iets over te vinden op het web.

Omdat dPMR me wel wat fascineert heb ik er intussen eentje tweedehands op de kop kunnen tikken voor een leuke prijs.
De reden waarom die verkocht werd was wegens "te ingewikkeld". En voorlopig moet ik hem gelijk geven...

Die CPS software (erbij gekregen op USB stick, want niet te vinden op de site van wouxun?) komt met geen woord uitleg, en momenteel zie ik ook het bos door de bomen niet meer.
Scanlijst aanmaken lukt, maar om die te activeren op het toestel loop ik ergens steeds vast.
Ook heb ik een scanlijst op het toestel gevonden waarbij er op het display gescand wordt tussen kanaal 33 en 48 maar zelfs na uitlezen kan ik deze nergens in de CPS vinden (al blijkt CH33 eigenlijk kanaal 1 en 48 kanaal 16 te zijn). Misschien restant van de vorige eigenaar, maar in de CPS dus nergens te detecteren of recht te zetten.

Wat me ook opvalt is dat het toestel er 1 a 2 seconden over doet om een subtoon te detecteren, waar mijn kleine Kenwood UBZ-LJ9 dat binnen een fractie van een seconde doet. Hierdoor gaat het eerste deel van een zin vaak de mist in.

Mooi ding, maar momenteel dus maar matig tevreden (al ligt dat misschien nog voor een groot stuk aan mezelf)
Om echtte spelen met dPMR heb ik ideaal gezien een tweede toestel nodig, maar momenteel dus heel wat twijfel of ik dit wel ga avonturieren.

Offline DriverSander

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 1 maart 2025, 15:18:52 »
Houd je er rekening mee dat die dPMR standaard van die Chinese portofoons anders is dan de Kenwood? Ze kunnen volgens mij onderling niet communiceren.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Online www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #8 Gepost op: 1 maart 2025, 16:42:57 »
Wanneer je echt dPMR wil ontvangen, adviseer ik de Kenwood TK-3701DE met programmeerkabel.
Portofoon heeft helaas geen display.
Maar kan wel scannen, reversed voice, diverse soorten tone-squelch etc.
Deze portofoon is puur hiervoor gebouwd

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 1 maart 2025, 22:43:04 »
Houd je er rekening mee dat die dPMR standaard van die Chinese portofoons anders is dan de Kenwood? Ze kunnen volgens mij onderling niet communiceren.

Kan wel. Kanalen op de TK-3701DE heb ik niet gewijzigd.
Een deel van de settings op mijn Wouxun:
ZONE 1
APMR 01 .. APMR 16
Scan 00.33  .. 00.48

ZONE 02 = ZONE 02 van KENWOOD TK-3701-DE
DPMR 17 .. DPMR 32
Scan 00.17 .. 00.32

ZONE 03 = ZONE 03 van KENWOOD TK-3701-DE
DPMR 01 .. DPMR 16
Scan 00.01 .. 00.16

ZONE 04 = ZONE 01 van KENWOOD TK-3701-DE
KPMR 01 .. KPMR 16
Scan 00.51 .. 00.66

Offline WaveRider2

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2025, 11:44:58 »
Communiceren met de kenwood porto's zou inderdaad perfect moeten kunnen zonder enige aanpassing, ken helaas niemand in mijn omgeving met dergelijk toestel.

@BobHGL : hoe activeer je dan deze scanlijst? Ik heb een van de buttons als "scan" geactiveerd, maar dit lijkt niet altijd te werken. Voor zover ik begrijp hangt het niet alleen aan de zone maar ook aan het kanaal in die zone vast? Momenteel is het allemaal nog een beetje onduidelijk ...
Is het anders mogelijk het bestand van de CPS door te sturen om te testen / vergelijken?
email  mijnnaamaanelkaar at gmail dot com (jaja, dit is echt mijn mailadres ! )

Omdat mijn toestel tweedehands is weet ik natuurlijk niet wat er allemaal (verkeerd) staat qua instellingen :(

dankjewel

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 4 maart 2025, 16:42:58 »
Per kanaal kun je een scanlist instellen. Kheb alleen aan elk eerste kanaal van een zone een scanlist gehangen om die hele zone te scannen.
APMR = Analoog PMR zonder CTCSS/DCS
DPMR = dPMR
KPMR = Kenwood PMR, analoog PMR met CTCSS/DCS zoals van Kenwood.

Ik moet de portofoon dus op het eerste kanaal van een zone zetten om die zone te scannen.
Instellingen van mijn knoppen:
Button   Function
Side 1 short   Scan
Side 1 long   Scan
Side 2 short   Zone Increase
Side 2 long   Zone Decrease
Side 3 short   Monitor
Side 3 long   Monitor
Top short   Flashlight
Top long   Flashlight

Data voor de CPS: https://we.tl/t-RBDwHeJfr6
Als het goed is zou "Default Data.xml" bij je CPS moeten staan, maar ook maar toegevoegd.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2025, 10:32:27 »
Niet eens even laten weten of het heeft geholpen motiveert me uiteraard om tijd te stoppen in het beantwoorden van vragen.

Offline WaveRider2

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2025, 10:12:29 »
wegens familiale omstandigheden helaas niet eerder tijd gehad om me hier weer even mee bezig te houden (en kwas hier dus ook nog niet opnieuw ingelogd)...  sorry

Super bedankt voor het doorsturen, net het toestel geprogrammeerd en moet straks nog op verplaatsing, dus kga even kijken of ik ergens iets kan oppikken qua signaal.

Een eigenaardigheidje die me opvalt (was ook zo bij mijn toestel toen ik het in handen kreeg) is dat niet alle kanalen de aanduiding L krijgen op het display.
Zo voorbeeld in zone 1 krijgen kanaal 1 tem 5 geen L , 6 tem 15 wel , 16 opnieuw niet. Nochtans lijken in de software alle instellingen gelijk te staan.
Bij het indrukken van de PTT verschijnt op die kanalen ook niet de 'streepjes' die de TX aantonen. En als ik het test met mijn Quansheng er naast als frequency counter moet ik op kanaal 5 beide antennes tegen elkaar houden vooraleer hij de TX frequentie detecteert, terwijl dit vb op kanaal 6 probleemloos lukt op een halve meter van elkaar. Dus dat duid (in mijn ogen) toch op een verschil in TX power.

En ook is het me helemaal niet duidelijk waarom de analoge scanlijst van zone A kanaalaanduiding 33 tem 48 krijgen terwijl dit gewoon 1 tem 16 is ... Chinese logica ?

Offline uitkijk

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 4 april 2025, 16:43:20 »
Je kunt instellingen uiteraard ook wijzigen mbv Visual Studio Code en de aldus gewijzigde file met de programmeersoftware naar de portofoon schrijven. Overigens staan alle zaken vrij redelijk beschreven in de handleiding bij de portofoon, dat zou geen bijzondere moeilijkheden op moeten leveren. De vermogensschakeling middels knop 1 (dit is in de software overigens BP3) zoals gedemonstreerd door de CB-shop heb ik nog niet voor elkaar, vaste vermogensinsteling per kanaal overigens wel.