Auteur Topic: UBC 125 XLT instellingen  (gelezen 5127 keer)

primo S (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline De Vlissinger

• Nieuw Lid
  • *
UBC 125 XLT instellingen
« Gepost op: 1 april 2024, 18:17:00 »
Beste scanner luisteraars vrienden.

Ik heb een vraag over de instellingen van mijn twee UBC 125XLT scanners.
Ik snap er niets van dat ik heel vaak zeer slecht ontvangst heb en daardoor veel ruis hoort op de kanalen.
Ook bij de close call ontvangst is het een en al gepiep, gekraak etc.
Daardoor word mijn hobby er niet vrolijker op.
Is er iemand die mij kan helpen met de juiste instellingen, squels etc.
Overal lees ik dat dit zo'n goede scanner is maar ik hoor heel veel ruis op de kanalen.
Ik woon in Zeeland aan de kust.

Offline Keetezonne

• Beginnend Lid
  • **
  • Scannerluisteraar sinds September 2023
Re: UBC 125 XLT instellingen
« Reactie #1 Gepost op: 1 april 2024, 18:38:28 »
Dag Vlissinger  :)

Ik heb sinds een aantal maanden dezelfde scanner. Ik woon net over de grens in BE, nabij Zeeuws-Vlaanderen dus.

Citaat
Ik snap er niets van dat ik heel vaak zeer slecht ontvangst heb en daardoor veel ruis hoort op de kanalen.

Ik denk dat het er vooral vanaf hangt wat je wilt (of probeert) te luisteren, en vooral ook welke antenne's je gebruikt.

Ik luister hier voornamelijk naar de haven (Haven van Zeebrugge ligt letterlijk om de hoek van mijn deur), luchthavens, vliegtuigen, zendamateurs en de bussen hier in de buurt.
Bij mij staat de scanner bij het luisteren meestal boven op de 2de verdieping, waar de ontvangst logischerwijs beter is dan op het gelijkvloers. Ik woon in een nogal dichtbevolkte wijk dus daar geldt ook hoe hoger hoe beter..

Verder gebruik ik een Nagoya magneetvoetantenne, een Moonraker MRW 222 en en Diamond RH 771. Het beste bereik binnenshuis heb ik gewoonlijk met de uitschuifbare Moonraker
1 Uniden UBC 125 XLT

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2024, 19:36:15 »
Beste scanner luisteraars vrienden.

Ik heb een vraag over de instellingen van mijn twee UBC 125XLT scanners.
Ook bij de close call ontvangst is het een en al gepiep, gekraak etc.
Daardoor word mijn hobby er niet vrolijker op.
Is er iemand die mij kan helpen met de juiste instellingen, squels etc.
Overal lees ik dat dit zo'n goede scanner is maar ik hoor heel veel ruis op de kanalen.
Ik woon in Zeeland aan de kust.

Zet er bijv. 169.6250, 172.4500, 169.6250 in. Dat zijn data signalen, behoorlijk sterk. Hoor je iedere 2-3 minuten wel. Kun je mooi de instellingen op oefenen.
Je kunt er ook 96.80 inzetten, een radio zender, wel op WFM zetten dan.

Offline Harold N.

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 2 april 2024, 09:16:24 »
goede morgen mede Vlissinger,
ik denk dat ik u wel een eind op weg kan helpen, heb hier ook 2 125xlt scanners draaien.
ik zou zeggen, kom gerust langs met uw scanners.
we kunnen vast wel wat van elkaar leren.
ik stuur u een pb.
mvg ook een vlissinger
7X ubc780xlt,1 ubc360clt, 1 ubc370clt,1 ubc125xlt, 1 bcd160dn, 2x icom ic-m, 1 uniden M,1x ac marine xc4 , 2 marifoon ant , 1 uhf ant, 1x d777.

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien' UBC 9000 XLT-125 XLT
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 19:06:11 »
Forumleden
Even een dom vraagje over CLOSE CALL: Ik ben sinds kort in bezit van een 125 XLT.(via forumlid) .
Nu vraag ik me af, in hoever is "close"? Is dat: heel dichtbij ,10 of 10 tallen meters, of is dit gebied stukken groter? in kilometers?
Mijn 2e vraag:
In de handleiding diverse mogelijkheden voor instellingen closecall. Maar wat is nu de "meest gebruikelijke" instelling van de close call.
Dank alvast voor jullie expertise
Jos

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 19:10:13 »
In de handleiding diverse mogelijkheden voor instellingen closecall. Maar wat is nu de "meest gebruikelijke" instelling van de close call.

CC DND

Offline Noway

• Top Lid
UBC 125 XLT instellingen
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 19:46:41 »
Hi Jos,

Zelf vind ik only closecall ook handig, afhankelijk van de situatie. Hij onthoudt de laatste 10 close call hits.
Meer info https://wiki.radioreference.com/index.php/Uniden_Close_Call
Er wordt door Uniden bewust geen informatie gegeven over het bereik. Het bereik hangt daardoor af van zendvermogen, antennes en de omgeving.  In de wiki hierboven worden wel wat voorbeelden gegeven.

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 20:18:30 »
Heren dank u. Misschien had ik iets specifieker moeten zijn. Mijn interesse ging dus naar de dmr/pmr band. Winkels bedrijven etc etc. In dit geval heb ik al bank 5> 320/512 Mhz in CC gezet. Ik zal beide, DND of close call only even uittesten.

Offline Jack S.

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 21:27:31 »
Naar mijn ervaring werkt Close Call prima bij het vinden van frequenties in de nabijheid van de bron.
Hoe nabij dat moet zijn is afhankelijk van de Close Call instellingen, maar nog veel meer van de gebruikte luister-antenne, opstakels tussen zender en ontvanger, zendvermogen van-, en afstand tot de bron.

Voor mij werkt het beste Close Call Only, de scanner "doet" dan niets anders tussendoor en mist dus het minst. Verder uitsluitend de frequentieband activeren waarin door de bron wordt gewerkt. Ook dit om zoveel mogelijk te focussen. Vaak is dat wel in te schatten of af te leiden aan de hand van de zendantenne.

Met de handscanner in de binnenzak, en niet al te lange antenne, zal het oppakken van klein vermogen porto's zich beperken tot enkele tientallen meters. Met de basisscanner aangesloten op de gepiekte 146-174 MHz antenne op het dak van de auto is het oppakken van vaste posten mogelijk tot op meer dan een Km, en mobiele posten (10 watt mobilofoon bijvoorbeeld) tot op enkele honderden meters.
En alles ertussenin, sterk afhankelijk van bovengenoemde omstandigheden.

In vergelijk met het gebruik van nearfield-counters (van bijvoorbeeld Optoelectronics) waarmee we voorheen werkten, was en is Close Call een zeer handige mogelijkheid om gericht frequenties op te sporen.

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 22:02:36 »
Hoi Jack
Alles word me nu al duidelijker. Dank voor je uitleg. In mijn woonplaats is genoeg activiteit. Zelfs Zinkfabriek Nyrstar paar kilometer verderop ontvang ik deze.
Ik heb begrepen dat het bedrijf meer freq's gebruikt dus CC is interessant voor mij, en wandel daar regelmatig in de buurt.
Vandaar ook de aanschaf van de 125 xlt en mijn interesse gaat naar 320/512 Mhz of iets hoger.
Dank nogmaals.

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
  • Mike - Amsterdam
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 11:04:32 »
Jos, https://gemini.google.com/  kan Scan125 (gratis programma om 125 aan je PC/laptop te hangen voor bewerken frequenties/instellingen) bestand maken. Ik heb net mijn band indeling logisch laten ordenen en gemiste frequenties laten aanvullen door Gemini. Scan125 vind ik een verschrikkelijk jaren 80 programma maar om snel een hele nieuwe band indeling naar de 125 te schrijven is prima.  Gemini maakt soms nog wel een foutje maar niet heel veel.

Je kunt er Nederlands tegen praten. Ik heb eerst m'n oude frequeties uit de scanner laten lezen door Scan125 en dat naar .txt bestand laten schrijven. Ververolgs dat naar Gemini geupload en als basis gebruikt voor verder sleutelen. Met vragen als wat mis ik nog en is actueel komt Gemini met voorstelen aan waarop je in mee kan gaan of niet.

Voordeel is dat je na schuiven met banden en frequenite dan ook een mooi overzicht kan opvragen en dan krijg je iets als:

Hier is het globale overzicht van hoe je 500 kanalen nu over de 10 banken van je Uniden-scanner zijn verdeeld. Dit overzicht kun je er altijd bij pakken als je snel wilt schakelen:

Bank 1 (Kanaal 001 - 050): Luchtvaart & Schiphol

Wat hoor je: Verkeersleiding (Radar/Approach), baantorens (Tower), grondverkeer (Ground) en weerberichten (ATIS) van Schiphol. Alles strak in AM-modulatie.

Bank 2 (Kanaal 051 - 100): Maritiem & Waterbeheer

Wat hoor je: Havenbedrijven, Bootlieden, Waternet, brugwachters, sluizen en de belangrijkste marifoonkanalen rondom de Amsterdamse wateren.

Bank 3 (Kanaal 101 - 150): Hulpdiensten & Reddingsbrigades

Wat hoor je: Analoge brandweerkanalen (regio/veiligheid), Reddingsbrigade AMS, KNRM en SAR (Search and Rescue) noodkanalen.

Bank 4 (Kanaal 151 - 200): Spoorwegen & Openbaar Vervoer

Wat hoor je: NS en ProRail rangeer- en incidentenkanalen, het analoge nood-/beveiligingsnet van het GVB (Metro/Tram) en EHBO/Rode Kruis-frequenties voor evenementen.

Bank 5 (Kanaal 201 - 250): Bedrijven & Beveiliging (Deel 1)

Wat hoor je: Lokale Amsterdamse bedrijven, beveiliging van universiteiten, datacenters, de Johan Cruijff ArenA en logistiek.

Bank 6 (Kanaal 251 - 300): Bedrijven & Beveiliging (Deel 2)

Wat hoor je: Het vervolg van de Amsterdamse bedrijven, waaronder winkels, hotels (zoals Krasnapolsky en Victoria), parkeertoezicht en bioscoopbeveiliging (Pathé).

Bank 7 (Kanaal 301 - 350): Zendamateurs & Media

Wat hoor je: Lokale radio-repeaters van zendamateurs (o.a. PI6ASD en PI1AMS), kerkradio en analoge reportagekanalen van omroepen (zoals RTV-NH).

Bank 8, 9 & 10 (Kanaal 351 - 500): Vrije Ruimte

Wat hoor je: Nu nog niks (staan op 00000000). Deze banken zijn volledig gereserveerd zodat je hier in de toekomst zelf gevonden frequenties kunt opslaan via de zoekfunctie (Close Call of Search) van je scanner.

===

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 12:32:47 »
Hoi Mike.
Dank voor je bericht en verhaal. Heel interessant! Ik denk ook de meerdere gebruikers van 125 xlt hier iets aan hebben. Dank dus voor het delen.
Ik ben me aan het verdiepen in de handleiding en wel zo handig, YouTube. Ik zie het even als een leerproces dus even wat dingen uitproberen.

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
  • Mike - Amsterdam
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 12:58:10 »
Groot gelijk, de 125 of een heel fijn ding voor analoog. Veel plezier ermee, Jos!