Auteur Topic: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN  (gelezen 99944 keer)

0 leden (en 9 gasten) bekijken dit topic.

Offline Remon

• Top Lid
Re: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN
« Reactie #480 Gepost op: 31 mei 2025, 16:53:36 »
Ik heb zowel de BCD160DN alsmede de UBCD160DN. Voor de eerstgenoemde is er gratis software beschikbaar, zonder bugs en werkt sneller/beter.

Ik ben geen fan van Butel software. Het lijkt voor mijn gevoel dat bij elk nieuw model scanner hij stukken code kopieert en plakt bij de ontwikkeling van de software, waarmee oude bugs terugkomen, elementen die niet van toepassing zijn worden meegekopieerd (P25 bijvoorbeeld) en dat er dingen over het hoofd worden gezien/vergeten. De basis waarmee hij begint lijkt mij al heel oud. Ik zie veel overeenkomsten met software voor inmiddels oude scanners.

Jammer dat er een soort van monopolie is ontstaan als gevolg van een samenwerking/overeenkomst tussen (gezamenlijk?) Avera en Butel met Uniden US. De gratis Uniden SS software zou met een paar simpele aanpassingen geschikt gemaakt kunnen worden voor de UBCD160DN:

3.25 stapjes erbij (is Butel vergeten)
Broadcast Screen presets eruit (is Butel vergeten)
dPMR erbij
Squelch+Keypress backlight erbij

De rest is identiek behalve de Virtual Control en Bandscope, maar dat is mij de meerprijs (ten opzichte van gratis) niet waard. Dan heb je hem sowieso aan de computer hangen die de nodige storing geeft en dan zal je hem aan een buitenantenne moeten hangen, wat weer niet kan volgens de officiële verklaring van Avera..

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #481 Gepost op: Gisteren om 18:35:11 »
Iemand in het bezit van een UBCD160DN én een Kenwood TK3701D die bereid is om iets te testen?

Ik heb net voor het eerst een dPMR signaal ontvangen op 446.178125 MHz en dat zou Kenwood kanaal 13 in zone 2 moeten zijn. De bijbehorende CMID zou dan ook 13 moeten zijn en ik kreeg 12 te zien. Kan natuurlijk zijn dat de portofoon van het ontvangen signaal een afwijkende programmering heeft, maar ik zit nu al weer even (meer dan een uur) te wachten op een signaal om te verifiëren of het geen bug in de scanner is (dat die een te laag getal weergeeft).

Offline Alpha

• Gevorderd Lid
« Reactie #482 Gepost op: Gisteren om 19:50:02 »
Iemand in het bezit van een UBCD160DN én een Kenwood TK3701D die bereid is om iets te testen?

Ik heb net voor het eerst een dPMR signaal ontvangen op 446.178125 MHz en dat zou Kenwood kanaal 13 in zone 2 moeten zijn. De bijbehorende CMID zou dan ook 13 moeten zijn en ik kreeg 12 te zien. Kan natuurlijk zijn dat de portofoon van het ontvangen signaal een afwijkende programmering heeft, maar ik zit nu al weer even (meer dan een uur) te wachten op een signaal om te verifiëren of het geen bug in de scanner is (dat die een te laag getal weergeeft).

Zojuist uitgeprobeerd.
De UBCD160DN laat bij Kenwood Zone 2 kanaal 13 netjes CMID 13 zien.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #483 Gepost op: Gisteren om 20:36:24 »
Dankjewel voor het testen! Heb je ook de nieuwste firmware in de UBCD160DN (1_00_08)?

Offline Alpha

• Gevorderd Lid
« Reactie #484 Gepost op: Gisteren om 21:00:44 »
Dankjewel voor het testen! Heb je ook de nieuwste firmware in de UBCD160DN (1_00_08)?

Jazeker. Leuke scanner voor erbij. Ik gebruik vooral de 3600.

Online Noway

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #485 Gepost op: Gisteren om 22:58:56 »
Ik heb een beetje moeite met het ontrafelen van de batterij nivo , doe precies wat in de manual staat, maar krijg alleen cijfers die ik lastig vind te interpreteren. Vond ik eigenlijk op de 125xlt ook al.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #486 Gepost op: Vandaag om 12:34:37 »
Is het voltage. Kijk en onthoud wat de waarde is als je net een nieuw/opgeladen setje batterijen erin hebt gestopt en wat de waarde is als de scanner begint te piepen om een indruk te krijgen hoe vol ze zitten.

Online Noway

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #487 Gepost op: Vandaag om 12:57:33 »
Goedemiddag Remon, dank je voor de uitleg. Ik heb 2 typen batterijen : de originele 2300 en nieuwere 2500mAh en ga ze beiden bijhouden. Dank voor de tip

Offline gerrit63

• Gevorderd Lid
« Reactie #488 Gepost op: Vandaag om 14:28:23 »
Ik heb pas 2 li-on baterijen gekocht van 3500 mWh .Deze gaan best  lang mee vind ik .
Volgens mij geeft deze 3.0 aan .

Online Noway

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #489 Gepost op: Vandaag om 14:32:18 »
De originele Lexel batterijen 2300mAh vol 2.86-2.85 en de Panasonic Eneloop Pro 2500 mAh vol 2.76, zojuist gedaan. Heb ze al wel leeg had maar er niet op gelet eigenlijk.

Offline Erik

• Top Lid
« Reactie #490 Gepost op: Vandaag om 14:48:36 »

De UBCD160N ontvangt erg breed.
Dus als je CMID 12 ziet is de juiste frequentie 446.171875.
Programmeer je alle Kenwood kanalen in een bank met de bijbehorende CMID dan ontvangt de ontvanger wel op de juiste frequentie.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #491 Gepost op: Vandaag om 14:58:38 »
Het signaal zat echt op 446.178125 MHz. Ik zat via een geijkte SDR mee te kijken, maar kwam er te laat achter dat dPMR niet aangevinkt stond in DSD+ FL.. (heb ik meestal uitstaan omdat er bij een open squelch veel valse decoderingen zijn)

In de UBCD160 heb ik dPMR op Search staan, omdat ik in het verleden (met de SDR) vaker afwijkende programmeringen heb gezien.

Online www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #492 Gepost op: Vandaag om 16:37:53 »
Ik heb pas 2 li-on baterijen gekocht van 3500 mWh .Deze gaan best  lang mee vind ik .
Volgens mij geeft deze 3.0 aan .

Pas wel op met warm worden in een gesloten batterijen compartiment.
De lader blijft langer laden met meer stroom.
Daarnaast zijn ze iets dikker, klemmen vrij hard, zitten dichter tegen elkaar.
Daardoor worden de accu's warmer.
Beter buiten de scanner opladen, of zonder de batterijdeksel.
Onlangs meegemaakt met een Swissphone sQuad en zo'n accu, de sQuad was van binnen gesmolten (waterdicht, kan zijn warmte niet kwijt).