Auteur Topic: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN  (gelezen 96999 keer)

0 leden (en 8 gasten) bekijken dit topic.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
Re: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN
« Reactie #465 Gepost op: 19 april 2025, 14:40:32 »
Ze vergeten alleen te vermelden dat als het signaal te sterk is dat de scanner dan gewoon door gaat met scannen en niet stopt, geen van de genoemde oplossingen werkt dan, je zult dan actief moeten verzwakken.
Dat de scanner qua ontvangst dan hetzelfde zou zijn als de 125 XLT en de 3600 XLT klopt ook niet, zeker voor de 125 xlt niet want daar werkt zonder verzwakking gewoon goed.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #466 Gepost op: 20 april 2025, 12:26:18 »
Ze vergeten alleen te vermelden dat als het signaal te sterk is dat de scanner dan gewoon door gaat met scannen en niet stopt, geen van de genoemde oplossingen werkt dan, je zult dan actief moeten verzwakken.

De denkfout die mijns inziens steeds weer gemaakt wordt, is dat we de 160DN afrekenen op de prestaties aangesloten op een goede buitenantenne. Terwijl de scanner bedoeld is voor PORTABLE gebruik. En portable ben ik er dik tevreden over. Dan is hij erg gevoelig.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #467 Gepost op: 20 april 2025, 16:45:37 »
Ik vind hem vooral portable met de RH771 in het buitengebied geweldig. Ongelooflijk wat ik dan ontvang.
(ik mag hem eigenlijk niet vergelijken, maar dan is hij net zo goed als de 125).
Thuis zit ik wat minder handig, 2x P/C2000 mast zichtbaar vanuit de tuin. Dat blijft lastig.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #468 Gepost op: 21 april 2025, 17:14:35 »
De denkfout die mijns inziens steeds weer gemaakt wordt, is dat we de 160DN afrekenen op de prestaties aangesloten op een goede buitenantenne. Terwijl de scanner bedoeld is voor PORTABLE gebruik. En portable ben ik er dik tevreden over. Dan is hij erg gevoelig.

Deels met je eens,maar een portable is mijns inziens toch ook een scanner die je, naast gebruik buiten, ook wel binnen gebruikt.
Met al het beton ijzer dat men tegenwoordig in nieuwbouw stopt ben je dan al heel snel op een buitenantenne aangewezen.
Dan wordt het vergelijk gemaakt met de 125XLT, nou die doet het op een buiten antenne, bijna 20 meter hoog net zo goed als een basis scanner.
Die vergelijking gaat dus mank.

Daarnaast, en dat vond ik het meest vreemde, laat Avera zich eigenlijk nooit uit over slechtere dingen van een scanner. Van de 3600 werd ook veel gezegd dat die doof was maar Avera heeft zich daar nooit over uitgelaten op hun pages. En nu een heel stuk over de 160...blijkbaar ( die conclusie trek ik ) zijn er nu wel veel klachten, dusdanig dat men een soort gebruiksaanwijzing maakt er voor, zet de global en de att aan en gebruik narrow fm. ( die laatste is wel echt nuttig )
Er is dus wel iets aan de hand.

Ik ben hier niet om het ding af te kraken, want ik kreeg er met een hoop experimenteren een goed geluid uit.
Maar niet iedereen heeft die kennis of wil er mee experimenteren.
Natuurlijk kun je zeggen, het is een portable, maar zowat iedere "basisscanner" wordt eigenlijk gemaakt voor in de auto, ophang beugel er bij, 12 volt, snoertje voor in de sigaretten aansteker... Dan zouden we dus kunnen zeggen, je moet hem mobiel gebruiken en niet thuis.
Met de 260 heb ik geen ervaring, en dat hou ik zo.
De sds100 (die ik in de verkoop heb, hint  ;D ) doet het perfect op de buitenantenne, dus het argument, het is een portable en zo moet je hem ook gebruiken ben ik het maar voor de helft eens.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #469 Gepost op: 21 april 2025, 19:04:55 »
Het lijkt er wat mij betreft op dat zowel de 3600 als de 160 last hebben van signalen van DAB+ zenders in de 174-220MHz band. Daardoor is ontvangst boven de 150MHz op een buitenantenne in toenemende mate lastig naarmate je de 174 MHz nadert. En dat is wel opvallend, de vergelijking met een oude en eenvoudige 92xlt verliezen de beide modernere scanners op dat vlak, om het over het verschil met de 9000xlt helemaal maar niet te spreken…

Het issue dat ik aangekaart heb vwb. de ontvangst van zwakkere DMR signalen bij de 160 is in mijn optiek een ander issue, zoals ik al beschreef: de drempel om een DMR signaal als dusdanig te herkennen ligt te hoog waardoor de scanner niet stopt op een signaal dat weliswaar zwak is, maar absoluut sterk genoeg om spraak te kunnen decoderen, iets dat de 3600 dan ook probleemloos doet.

Ik begrijp overigens van Avera dat ze mijn bug report hebben doorgezet naar Uniden. Ben benieuwd of er iets mee gedaan gaat worden.

Offline norrie

• none
  • Beginnend Lid
  • **
  • Leven bestaat uit respect!
« Reactie #470 Gepost op: 15 mei 2025, 17:42:39 »
De 160 gewoon op de rubberduck of rh771,Met name de maritieme band is hij niet goed Heb hem zowel getest op een buitenantenne UHF en VHF dat is bar slecht dus niet doen!(te gevoelig) Dmr bedrijven pak ik met de 771 en dat weigert hij met de buitenantennes die netjes gemeten zijn!Met de zoekfuncties slaat hij makkelijk frequenties over die toch actief zijn. Positief is dat hij met een uhf richtantenne wel de ISS voice mooi binnen haalde. Luchtvaartband redelijk goed maar zeker niet gelijk aan de 125.Nee hou gewoon mijn oude 9000 op de buitenantennes en een simpel portootje voor maritiem. Mooi is wel makkelijk te programeren met butel.Dus na veel testen gewoon geen buitenantenne gebruiken en op weg gebruiken.
Uniden BCD160DN Uniden 9000XLT

Offline Luister Amateur

• Monteur
  • Gevorderd Lid
  • 73
« Reactie #471 Gepost op: 24 mei 2025, 16:02:29 »
Uniden UBCD160DN Scanner Ik heb deze besteld bij de semafoon winkel in ben benieuwd hoe die presteert. Ik heb een tijdje niet veel aan de hobby meer gedaan. Weer even helemaal inkomen wat Frequenties betreft. Tips zijn altijd welkom.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #472 Gepost op: 25 mei 2025, 03:53:54 »
Zijn er alternatieven voor de Butel software? Er zitten vreselijk veel bugs in...

• Band Defaults kan je niet op 3.25 kHz zetten (kan in de scanner zelf wel).
  • Als je op SQ Mode staat, geeft hij onderin het venster tips over P indrukken voor P25 (zit niet in de scanner).
  • Scrollen door de frequentielijsten werkt heel traag en soms wel en dan weer niet..
  • Er zit geen "undo" optie in.
  • Als je met CTRL+A alles kopieert en dan in een tekstverwerker gooit voor snellere bewerking, dan zie je opeens displaykleuren voor de 260 terwijl je voor 160 als het scannermodel hebt gekozen. RED en WHITE door elkaar, de software maakt er zelf iets van..
  • Er zou eigenlijk een extra kolom moeten zijn voor All/Analog/Digital naast de SQ Mode kolom. Nu staan ze tussen de SQ Modes gepropt/verstopt. Wil je alleen en alles digitaal ontvangen en je kiest voor Digital, dan zet je in de SQ Code colom de waarde op Search, maar hé, opeens zie je analoge CTCSS codes in dat dropdown menu..

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #473 Gepost op: 25 mei 2025, 05:16:47 »
  • Als je scanner uitleest (mét profile settings) en alles opslaat, dan worden je band defaults en andere instellingen niet opgeslagen. Dit moet je apart opslaan..
  • In Profile Settings bij Search Options kan je Search Key 1, 2 en 3 instellen. In dat drop down menu staan Amerikaanse benamingen (Media/MURS/FRS/Racing/Railroad) en deze worden dus niet overgenomen uit het tabblad Service Search..
  • Na uploaden staan alle banken aan. Geen optie om te kiezen welke banken aan/uit moeten zoals in andere software..

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #474 Gepost op: 25 mei 2025, 06:53:21 »
  • Broadcast Screen: waardes die je daar invult, worden als 9999,9999. naar de scanner geschreven..
  • De presets in dezelfde tabblad zijn niet van toepassing op het Europese model..

• Top Lid
« Reactie #475 Gepost op: 25 mei 2025, 07:41:53 »
Hoi Remon, dank voor je bevindingen.
Ik zal je vragen op een lijstje zetten voor Gommert, en het antwoord delen.
Heeft hij wat te doen ;-)

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #476 Gepost op: 27 mei 2025, 01:41:13 »
Dankjewel!

Nog een:

• Band Scope werkt niet als je de landinstellingen op Nederlands hebt staan. Is incompatibel met de door ons gebruikte decimaaltekens.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #477 Gepost op: 28 mei 2025, 16:50:36 »
Bug in de UBCD160DN:

Hoe het (ter vergelijking) werkt bij de BCD160DN: Als je een frequentie in het geheugen hebt geprogrammeerd en je kiest voor "All" bij de "Audio Type" (dus niet voor "Digital Only" of Analog Only), dan laat hij bij analoog de tooncode zien als je in de "Search Options > Tone/Code Search" kiest voor "CTCSS/DCS" en bij digitaal de kleurcode als je kiest voor "CC/RAN/Area".

Bij de Europese uitvoering lijkt deze instelling niet te werken/kapot te zijn. Hij laat altijd (en alleen) de kleurcode zien, of je hem nou op "CTCSS/DCS", "CC/RAN/Area/CMID" of zelfs op "Off" hebt staan. Daarentegen laat hij bij "All" en het ontvangst van een analoog signaal nooit de tooncode zien, ongeacht de instelling. Je moet de frequentie als "Analog Only" programmeren om de tooncode te zien.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als hij bij "All" eerst bepaalt of het analoog of digitaal is (doet die al) en ongeacht de instelling (deze dan helemaal laten vervallen) de tooncode of kleurcode laat zien. Scheelt weer dubbel programmeren, want ik heb nu identieke banken als "Analog Only" en "Digital Only" in de scanner zitten..

• Top Lid
« Reactie #478 Gepost op: 28 mei 2025, 17:05:19 »
Thx, genoteerd en doorgestuurd.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #479 Gepost op: 31 mei 2025, 15:48:37 »
Zijn er alternatieven voor de Butel software? Er zitten vreselijk veel bugs in...

Hoi Remon,
Misschien een kleine nuance.
Niet alles wat Butel niet kan en in de scanner wel kan worden ingesteld is onder de term Bug te scharen.
Ik ben ook best wel tegen diverse zaken in de Butel software aangelopen.
Naast de UBCD160DN gebruik ik ook de AOR AR-DV1, ook met de software van Butel.
Daar heb ik ook nogal wat zaken opgemerkt en dit rechtstreeks met Gommert van Butel gedeeld.
Je krijgt heel rap antwoord en zaken die niet kunnen worden ook direct aangegeven.
Dan blijkt toch dat de communicatie vanuit de scanner toch wel beperkingen met zich mee brengt waardoor functies, die ons logisch lijken, niet mogelijk zijn.
Ja, en dat krijg je natuurlijk als er 2 partijen met elkaar moeten communiceren via een USB kabeltje  ;)
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBCD160DN | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna